1. Nieuws

    Klantverlies Digitenne zet door

    Het klantverlies bij het KPN tv-product Digitenne zet door. In een jaar tijd keerden 99.000 klanten Digitenne de rug toe.
    Jarco Kriek
    4 februari 2016
    comments 12
    Klantverlies Digitenne zet door
    Foto: ANP

    Het klantverlies bij het KPN tv-product Digitenne zet door. In een jaar tijd keerden 99.000 klanten Digitenne de rug toe. Goed nieuws voor KPN is wel dat de meesten de overstap naar het kwalitatief betere tv-product Interactieve TV maakten.


    Digitenne heeft al enkele jaren met klantverlies te kampen. KPN gebruikte Digitenne jaren geleden om een belangrijke speler op de Nederlandse tv-markt te worden. Het verkocht Digitenne-abonnementen in eerste instantie voor rond de zeven euro per maand en was hiermee meer dan de helft goedkoper dan kabelbedrijven. Nu Interactieve TV voor KPN het belangrijkste tv-product is geworden, is de prijs van het Digitenne-abonnement gefaseerd tot een meer marktconforme prijs opgeschroefd. Een abonnement op Digitenne kost op dit moment veertien euro per maand. Hiermee is KPN nog steeds vijf euro goedkoper dan gangbare tarieven bij kabelbedrijven. Het zender- en dienstenaanbod is echter wel minder.

    Van Digitenne naar Interactieve TV

    KPN is actief bezig om klanten van Digitenne naar Interactieve TV – met meer zenders en een beter dienstenaanbod – te laten overstappen. Omdat Interactieve TV wordt geleverd met een internetabonnement van KPN, is dit voor het telecombedrijf financieel veel aantrekkelijker. Het aantal Digitenne-klanten is in een jaar tijd met 99.000 gedaald en kwam hierdoor aan het einde van 2015 op 381.000 terecht. In de hoogtijdagen had Digitenne rond de één miljoen abonnees. De laatste drie maanden van 2015 leverde Digitenne 23.000 abonnees in.

    KPN beslist later over toekomst Digitenne

    Dit jaar moet duidelijk worden of KPN na 31 januari 2017 Digitenne in Nederland blijft aanbieden. De huidige uitzendvergunningen voor dit digitale ethertelevisie-platform lopen op deze datum af. Het ministerie van Economische Zaken schrijft dit jaar een tenderprocedure uit waarbij marktpartijen op de nieuwe uitzendvergunningen voor digitale ethertelevisie kunnen bieden. KPN maakte eerder aan Totaal TV bekend dat het interesse heeft om Digitenne na 2017 te blijven aanbieden. Men moet dan wel investeren in digitale ethertelevisie. De nieuwe uitzendvergunningen krijgen als voorwaarde dat vergunninghouders in de nieuwe bandbreedtebesparende uitzendtechniek DVB-T2 moeten investeren.

    KPNDigitenneInteractieve TVklantenabonneesklantabonneeabonneeverliesklantverliesdigitaaletherethertvethertelevisieDVB-TDVB-T2ministerie Economische Zakenuitzendvergunninguitzendlicentie

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.