1. Nieuws

    Klantverlies Digitenne zet door

    Het klantverlies bij het KPN tv-product Digitenne zet door. In een jaar tijd keerden 99.000 klanten Digitenne de rug toe.
    Jarco Kriek
    4 februari 2016
    comments 12
    Klantverlies Digitenne zet door
    Foto: ANP

    Het klantverlies bij het KPN tv-product Digitenne zet door. In een jaar tijd keerden 99.000 klanten Digitenne de rug toe. Goed nieuws voor KPN is wel dat de meesten de overstap naar het kwalitatief betere tv-product Interactieve TV maakten.


    Digitenne heeft al enkele jaren met klantverlies te kampen. KPN gebruikte Digitenne jaren geleden om een belangrijke speler op de Nederlandse tv-markt te worden. Het verkocht Digitenne-abonnementen in eerste instantie voor rond de zeven euro per maand en was hiermee meer dan de helft goedkoper dan kabelbedrijven. Nu Interactieve TV voor KPN het belangrijkste tv-product is geworden, is de prijs van het Digitenne-abonnement gefaseerd tot een meer marktconforme prijs opgeschroefd. Een abonnement op Digitenne kost op dit moment veertien euro per maand. Hiermee is KPN nog steeds vijf euro goedkoper dan gangbare tarieven bij kabelbedrijven. Het zender- en dienstenaanbod is echter wel minder.

    Van Digitenne naar Interactieve TV

    KPN is actief bezig om klanten van Digitenne naar Interactieve TV – met meer zenders en een beter dienstenaanbod – te laten overstappen. Omdat Interactieve TV wordt geleverd met een internetabonnement van KPN, is dit voor het telecombedrijf financieel veel aantrekkelijker. Het aantal Digitenne-klanten is in een jaar tijd met 99.000 gedaald en kwam hierdoor aan het einde van 2015 op 381.000 terecht. In de hoogtijdagen had Digitenne rond de één miljoen abonnees. De laatste drie maanden van 2015 leverde Digitenne 23.000 abonnees in.

    KPN beslist later over toekomst Digitenne

    Dit jaar moet duidelijk worden of KPN na 31 januari 2017 Digitenne in Nederland blijft aanbieden. De huidige uitzendvergunningen voor dit digitale ethertelevisie-platform lopen op deze datum af. Het ministerie van Economische Zaken schrijft dit jaar een tenderprocedure uit waarbij marktpartijen op de nieuwe uitzendvergunningen voor digitale ethertelevisie kunnen bieden. KPN maakte eerder aan Totaal TV bekend dat het interesse heeft om Digitenne na 2017 te blijven aanbieden. Men moet dan wel investeren in digitale ethertelevisie. De nieuwe uitzendvergunningen krijgen als voorwaarde dat vergunninghouders in de nieuwe bandbreedtebesparende uitzendtechniek DVB-T2 moeten investeren.

    KPNDigitenneInteractieve TVklantenabonneesklantabonneeabonneeverliesklantverliesdigitaaletherethertvethertelevisieDVB-TDVB-T2ministerie Economische Zakenuitzendvergunninguitzendlicentie

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl