1. Nieuws

    Koerdische ROJ TV en Iraanse Press TV uit de lucht gehaald

    De Iraanse staatsnieuwszender Press TV en de Koerdische zender ROJ TV zijn niet meer via de Eurobird 1(Sky) en Eurobird 9 (Eutelsat) te ontvangen. Beide zenders zijn gedwongen uit de lucht gehaald.
    Jan-Hein Visser
    23 januari 2012
    comments 0
    Koerdische ROJ TV en Iraanse Press TV uit de lucht gehaald
    De Iraanse staatsnieuwszender Press TV en de Koerdische zender ROJ TV zijn sinds vrijdag respectievelijk vandaag niet meer via de Eurobird 1(Sky) en Eurobird 9 (Eutelsat) te ontvangen. Beide zenders zijn gedwongen uit de lucht gehaald.

    Maar twee dagen voorafgaand aan zwaardere door de EU aan Iran opgelegde sancties (vanaf komende zomer een verbod op olie-export naar Europa en sancties tegen de Iraanse nationale bank) is hun Engelstalige propagandazender Press TV op last van de Britse mediawaakhond Ofcom uit de lucht gehaald. Sky Digital mag de zender niet meer doorgeven omdat deze zich niet aan de mediaregels houdt. De zender is per direct dan ook niet meer via het Sky Digital platform en voor andere kijkers via de Britse Eurobird1/Astra-2 satellietpositie op 28 graden oost te ontvangen. Press TV zendt nog wel uit via onder meer Eutelsat op 13 oost, tevens als vervanging via 7 graden oost maar ook nog gewoon via 19,2 oost en is dus ook net als via onlinestreams, voor onder meer Nederlandse kijkers nog te zien.

    Het uiteindelijk op last van Ofcom uit de lucht halen van Press TV gebeurde maanden nadat het een boete van 100.000 Britse Pond niet had voldaan. Deze boete kreeg het station vorig jaar al door Ofcom opgelegd vanwege een zware overtreding op het gebied van journalistieke regelgeving, waarbij vanuit een gevangenis een klaarblijkelijk niet vrijwillig interview werd uitgezonden. Press TV heeft in reportages al hard teruggeslagen en het 'Westen' beschuldigd van falende democratie en falen van mediavrijheid. Volgens de zender is het de Britse koninklijke familie die Ofcom heeft gesommeerd de zender uit de lucht te halen vanwege kritische berichtgeving over de enorme kosten van het huwelijk van prins William. De zender voegde er aan toe objectief nieuws te brengen zoals 'het andere en echte verhaal van het geweld van de Britse overheid' dat deze tentoonspreidde tijdens de rellen en plunderingen vorig jaar, die naar aanleiding van de economische crisis ontstonden.

    Er worden echter in de regel in Europese landen niet zomaar zenders uit de lucht gehaald en een echte afschakeling geschiedt maar zelden en pas na meerdere overtredingen. Hetzelfde lot is deze dagen de Koerdische zender ROJ TV beschoren. Deze zender, een doorn in het oog van Turkije, is gevestigd in Denemarken maar na lang aandringen van Turkije en na eigen onderzoeken door de Deense overheid nu definitief bestempeld als bolwerk van de PKK. En de PKK is officieel een terroristische organisatie. Daarom is het bevel uitgevaardigd door Eutelsat, aan de provider die het uitzond, om de uitzendingen stop te zetten wegens het mogelijk meewerken aan terroristische activiteiten. ROJ TV besteedde afgelopen weekeinde continu aandacht aan de zaak waarvan zij werden beschuldigd, en dat zij de Europese satelliet na vele jaren verplicht moeten verlaten. Vandaag is ROJ TV dan ook daadwerkelijk verdwenen van de Eurobird 9 satelliet.

    ROJ TVTerrorismeOfcomIranKoerdistanPKKEurobirdEutelsatDenemarkenTurkijeAstraPress TVsancties

    Reacties

  1. TV-TIP D.B Cooper: Case Closed?

    D.B Cooper: Case Closed?
    History om 20:00 uur
    Een man kaapt in 1971 een vliegtuig, steelt 200.000 dollar, springt uit het toestel met een parachute en blijft veertig jaar lang onvindbaar. Klinkt als een jongensboek, maar het is het echte verhaal van de legendarische overvaller D.B. Cooper.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Louisa & Rosanna: De babyspecial

    Louisa & Rosanna: De babyspecial
    TLC om 20:00 uur
    De Limburgse paradijsvogels Louisa en Rosanna zijn inmiddels de trotse ouders van baby Mikai. En zoals we van het transgenderkoppel gewend zijn, ging het op de wereld zetten van het ventje gepaard met een hoop drama en hilariteit. En dan hebben we het nog niet eens over de bevalling...