1. Nieuws

    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft marktleider.
    Jarco Kriek
    29 mei 2012
    comments 0
    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt
    Foto: ANP

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft op de breedbandmarkt de marktleider.

    In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal breedbandinternetaansluitingen met 48.500 naar 6,43 miljoen. Het aantal aansluitingen dat van DSL-techniek gebruikmaakte, daalde met 2,1 procent naar 3,21 miljoen. Internetten via ADSL en VDSL blijft in Nederland nog wel het meest gebruikt. Maar internetten via kabel wordt in Nederland steeds populairder. Met een groei van 2,8 procent kwam het aantal kabelinternetaansluitingen aan het einde van het eerste kwartaal op 2,86 miljoen. Het aantal Nederlandse huishoudens dat via een glasvezelnetwerk internet, steeg met 13 procent. Hierdoor heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent op de Nederlandse breedband markt.

    KPN blijft onbetwist marktleider

    KPN zag in de afgelopen twaalf maanden zijn marktaandeel op de breedbandmarkt met 0,8 procent dalen. Het blijft met 39,1 procent echter nog steeds marktleider. Naast het eigen merk KPN brengt het telecombedrijf onder de merknamen XS4All en Telfort ook breedbandinternet op de markt. Ziggo volgt met een marktaandeel van 26,4 procent en is hiermee de grootste kabelinternetaanbieder. UPC is met een marktaandeel van 15,3 procent de derde internetaanbieder van Nederland.

    Breedbandmarkt blijft groeien

    Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in 2012 blijft groeien. Het bedrijf voorspelt een groei van 2,9 procent over het gehele jaar 2012. Daarbij blijft de trend dat het aantal aansluitingen dat van DSL-technieken gebruikmaakt, daalt en dat internet via kabel en glasvezel blijft groeien. Het aanbieden van Alles-In-1 pakketten – bestaande uit telefonie, internet en digitale televisie – speelt hierbij een grote rol. Zo hebben T-Mobile en Vodafone deze markt al betreden. Daarnaast zullen nieuwe televisiediensten via internet – zoals Over The Top (OTT) diensten – een belangrijk steentje aan de groei van de breedbandmarkt bijdragen.

    KPNZiggoUPCT-MobileVodafoneTele2breedbandinternetAlles-In-1telefoniedigitale televisieDSLADSLVDSLkabelglasvezelReggefiberTelecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP The Voice Kids

    The Voice Kids
    RTL 4 om 20:30 uur
    Kan de 14-jarige Chavanté de coaches overtuigen met zijn rap-skills? Lukt het de 19-jarige superschattige Raya om op dit enorme podium haar focus te bewaren? Ook is de uit Syrië gevluchte Jean te horen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP The Night Manager

    The Night Manager
    NPO 1 om 20:30 uur
    Jonathan Pine werkt als nachtmanager in een Egyptisch hotel. Het leven van Jonathan neemt een gevaarlijke wending wanneer een gast hem om een simpele gunst vraagt met hele grote gevolgen.

    Zappen.blog.nl