1. Nieuws

    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft marktleider.
    Jarco Kriek
    29 mei 2012
    comments 0
    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt
    Foto: ANP

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft op de breedbandmarkt de marktleider.

    In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal breedbandinternetaansluitingen met 48.500 naar 6,43 miljoen. Het aantal aansluitingen dat van DSL-techniek gebruikmaakte, daalde met 2,1 procent naar 3,21 miljoen. Internetten via ADSL en VDSL blijft in Nederland nog wel het meest gebruikt. Maar internetten via kabel wordt in Nederland steeds populairder. Met een groei van 2,8 procent kwam het aantal kabelinternetaansluitingen aan het einde van het eerste kwartaal op 2,86 miljoen. Het aantal Nederlandse huishoudens dat via een glasvezelnetwerk internet, steeg met 13 procent. Hierdoor heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent op de Nederlandse breedband markt.

    KPN blijft onbetwist marktleider

    KPN zag in de afgelopen twaalf maanden zijn marktaandeel op de breedbandmarkt met 0,8 procent dalen. Het blijft met 39,1 procent echter nog steeds marktleider. Naast het eigen merk KPN brengt het telecombedrijf onder de merknamen XS4All en Telfort ook breedbandinternet op de markt. Ziggo volgt met een marktaandeel van 26,4 procent en is hiermee de grootste kabelinternetaanbieder. UPC is met een marktaandeel van 15,3 procent de derde internetaanbieder van Nederland.

    Breedbandmarkt blijft groeien

    Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in 2012 blijft groeien. Het bedrijf voorspelt een groei van 2,9 procent over het gehele jaar 2012. Daarbij blijft de trend dat het aantal aansluitingen dat van DSL-technieken gebruikmaakt, daalt en dat internet via kabel en glasvezel blijft groeien. Het aanbieden van Alles-In-1 pakketten – bestaande uit telefonie, internet en digitale televisie – speelt hierbij een grote rol. Zo hebben T-Mobile en Vodafone deze markt al betreden. Daarnaast zullen nieuwe televisiediensten via internet – zoals Over The Top (OTT) diensten – een belangrijk steentje aan de groei van de breedbandmarkt bijdragen.

    KPNZiggoUPCT-MobileVodafoneTele2breedbandinternetAlles-In-1telefoniedigitale televisieDSLADSLVDSLkabelglasvezelReggefiberTelecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP Broederliefde: Op weg naar Het Kasteel

    Broederliefde: Op weg naar Het Kasteel
    NPO 3 om 19:55 uur
    Een portret van De Rotterdamse rapgroep Broederliefde tijdens de voorbereidingen van hun concert in Het Kasteel in Spangen op 29 april 2017. De bandleden spreken vrijuit over hun jeugd en hun dromen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Gort over de grens

    Gort over de grens
    NPO 2 om 20:30 uur
    Ilja Gort verlaat zijn geliefde Frankrijk. Nederlands bekendste wijnboer wil erachter komen waarom de Italianen zoveel talent hebben om te genieten van de goede dingen des levens. In deze eerste aflevering reist hij door de noordelijke regio Piemonte en ontmoet de oudste vrouw ter wereld (117 jaar).

    Zappen.blog.nl