1. Nieuws

    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft marktleider.
    Jarco Kriek
    29 mei 2012
    comments 0
    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt
    Foto: ANP

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft op de breedbandmarkt de marktleider.

    In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal breedbandinternetaansluitingen met 48.500 naar 6,43 miljoen. Het aantal aansluitingen dat van DSL-techniek gebruikmaakte, daalde met 2,1 procent naar 3,21 miljoen. Internetten via ADSL en VDSL blijft in Nederland nog wel het meest gebruikt. Maar internetten via kabel wordt in Nederland steeds populairder. Met een groei van 2,8 procent kwam het aantal kabelinternetaansluitingen aan het einde van het eerste kwartaal op 2,86 miljoen. Het aantal Nederlandse huishoudens dat via een glasvezelnetwerk internet, steeg met 13 procent. Hierdoor heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent op de Nederlandse breedband markt.

    KPN blijft onbetwist marktleider

    KPN zag in de afgelopen twaalf maanden zijn marktaandeel op de breedbandmarkt met 0,8 procent dalen. Het blijft met 39,1 procent echter nog steeds marktleider. Naast het eigen merk KPN brengt het telecombedrijf onder de merknamen XS4All en Telfort ook breedbandinternet op de markt. Ziggo volgt met een marktaandeel van 26,4 procent en is hiermee de grootste kabelinternetaanbieder. UPC is met een marktaandeel van 15,3 procent de derde internetaanbieder van Nederland.

    Breedbandmarkt blijft groeien

    Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in 2012 blijft groeien. Het bedrijf voorspelt een groei van 2,9 procent over het gehele jaar 2012. Daarbij blijft de trend dat het aantal aansluitingen dat van DSL-technieken gebruikmaakt, daalt en dat internet via kabel en glasvezel blijft groeien. Het aanbieden van Alles-In-1 pakketten – bestaande uit telefonie, internet en digitale televisie – speelt hierbij een grote rol. Zo hebben T-Mobile en Vodafone deze markt al betreden. Daarnaast zullen nieuwe televisiediensten via internet – zoals Over The Top (OTT) diensten – een belangrijk steentje aan de groei van de breedbandmarkt bijdragen.

    KPNZiggoUPCT-MobileVodafoneTele2breedbandinternetAlles-In-1telefoniedigitale televisieDSLADSLVDSLkabelglasvezelReggefiberTelecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP GoldenEye

    GoldenEye
    RTL 7 om 20:30 uur
    De Britse geheim agent James Bond gaat op missie om de toegangssleutel tot een geheim wapen genaamd GoldenEye terug te vinden. Met dat wapen dat zich in een baan rond de aarde bevindt, kan een elektromagnetische puls worden afgeschoten waarmee alle elektronische apparatuur op aarde wordt vernietigd. Er zijn aanwijzingen dat de Russische generaal Ourumov verantwoordelijk is voor de diefstal. Bond reist af naar Rusland en komt daar tegenover een onzichtbare vijand te staan die hem continu een stap voor is.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Contagion

    Contagion
    Net5 om 20:30 uur
    Een zakelijke bespreking begint met een rondje handen schudden. Een man hoest in een drukke bus. Beth (Gwyneth Paltrow) is terug in Minneapolis, na een zakenreis naar Hong Kong. Ze voelt zich niet lekker, maar denkt dat het door de jetlag komt. Twee dagen later overlijdt ze op de afdeling spoedeisende hulp. De artsen vertellen haar ontroostbare man (Matt Damon) dat ze voor een raadsel staan. Niet lang daarna vertonen meer mensen dezelfde symptomen: eerst hoesten en koorts, gevolgd door een toeval en een hersenbloeding en uiteindelijk de dood. Overal neemt het aantal slachtoffers razendsnel toe, als gevolg van de talloze interacties die een mens elke dag heeft. Het mondt uit in een wereldwijde epidemie.