1. Nieuws

    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft marktleider.
    Jarco Kriek
    29 mei 2012
    comments 0
    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt
    Foto: ANP

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft op de breedbandmarkt de marktleider.

    In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal breedbandinternetaansluitingen met 48.500 naar 6,43 miljoen. Het aantal aansluitingen dat van DSL-techniek gebruikmaakte, daalde met 2,1 procent naar 3,21 miljoen. Internetten via ADSL en VDSL blijft in Nederland nog wel het meest gebruikt. Maar internetten via kabel wordt in Nederland steeds populairder. Met een groei van 2,8 procent kwam het aantal kabelinternetaansluitingen aan het einde van het eerste kwartaal op 2,86 miljoen. Het aantal Nederlandse huishoudens dat via een glasvezelnetwerk internet, steeg met 13 procent. Hierdoor heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent op de Nederlandse breedband markt.

    KPN blijft onbetwist marktleider

    KPN zag in de afgelopen twaalf maanden zijn marktaandeel op de breedbandmarkt met 0,8 procent dalen. Het blijft met 39,1 procent echter nog steeds marktleider. Naast het eigen merk KPN brengt het telecombedrijf onder de merknamen XS4All en Telfort ook breedbandinternet op de markt. Ziggo volgt met een marktaandeel van 26,4 procent en is hiermee de grootste kabelinternetaanbieder. UPC is met een marktaandeel van 15,3 procent de derde internetaanbieder van Nederland.

    Breedbandmarkt blijft groeien

    Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in 2012 blijft groeien. Het bedrijf voorspelt een groei van 2,9 procent over het gehele jaar 2012. Daarbij blijft de trend dat het aantal aansluitingen dat van DSL-technieken gebruikmaakt, daalt en dat internet via kabel en glasvezel blijft groeien. Het aanbieden van Alles-In-1 pakketten – bestaande uit telefonie, internet en digitale televisie – speelt hierbij een grote rol. Zo hebben T-Mobile en Vodafone deze markt al betreden. Daarnaast zullen nieuwe televisiediensten via internet – zoals Over The Top (OTT) diensten – een belangrijk steentje aan de groei van de breedbandmarkt bijdragen.

    KPNZiggoUPCT-MobileVodafoneTele2breedbandinternetAlles-In-1telefoniedigitale televisieDSLADSLVDSLkabelglasvezelReggefiberTelecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP Reizen Waes

    Reizen Waes
    NPO 3 om 20:30 uur
    In 2010 was Haïti wereldnieuws. Een aardbeving verwoestte de hoofdstad Port-au-Prince en eiste meer dan 200.000 levens. Nu bezoekt Tom het straatarme Haïti. Gaat het nu beter met het land?

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Toppers: Wild West Thuis Best

    Toppers: Wild West Thuis Best
    SBS6 om 20:30 uur
    René, Gerard en Jeroen gaan samen op wintersport om alle neuzen richting het Wilde Westen te krijgen voor hun concert. Hierna volgen de brainstorms, repetities en alles wat er gezamenlijk ontstaat.

    Zappen.blog.nl