1. Nieuws

    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft marktleider.
    Jarco Kriek
    29 mei 2012
    comments 0
    KPN blijft marktleider in groeiende breedbandmarkt
    Foto: ANP

    Uit onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper blijkt dat de Nederlandse breedbandmarkt in het eerste kwartaal van 2012 met 0,8 procent gegroeid is. KPN blijft op de breedbandmarkt de marktleider.

    In de eerste drie maanden van dit jaar steeg het aantal breedbandinternetaansluitingen met 48.500 naar 6,43 miljoen. Het aantal aansluitingen dat van DSL-techniek gebruikmaakte, daalde met 2,1 procent naar 3,21 miljoen. Internetten via ADSL en VDSL blijft in Nederland nog wel het meest gebruikt. Maar internetten via kabel wordt in Nederland steeds populairder. Met een groei van 2,8 procent kwam het aantal kabelinternetaansluitingen aan het einde van het eerste kwartaal op 2,86 miljoen. Het aantal Nederlandse huishoudens dat via een glasvezelnetwerk internet, steeg met 13 procent. Hierdoor heeft glasvezel nu een marktaandeel van 5,5 procent op de Nederlandse breedband markt.

    KPN blijft onbetwist marktleider

    KPN zag in de afgelopen twaalf maanden zijn marktaandeel op de breedbandmarkt met 0,8 procent dalen. Het blijft met 39,1 procent echter nog steeds marktleider. Naast het eigen merk KPN brengt het telecombedrijf onder de merknamen XS4All en Telfort ook breedbandinternet op de markt. Ziggo volgt met een marktaandeel van 26,4 procent en is hiermee de grootste kabelinternetaanbieder. UPC is met een marktaandeel van 15,3 procent de derde internetaanbieder van Nederland.

    Breedbandmarkt blijft groeien

    Telecompaper verwacht dat de breedbandmarkt in 2012 blijft groeien. Het bedrijf voorspelt een groei van 2,9 procent over het gehele jaar 2012. Daarbij blijft de trend dat het aantal aansluitingen dat van DSL-technieken gebruikmaakt, daalt en dat internet via kabel en glasvezel blijft groeien. Het aanbieden van Alles-In-1 pakketten – bestaande uit telefonie, internet en digitale televisie – speelt hierbij een grote rol. Zo hebben T-Mobile en Vodafone deze markt al betreden. Daarnaast zullen nieuwe televisiediensten via internet – zoals Over The Top (OTT) diensten – een belangrijk steentje aan de groei van de breedbandmarkt bijdragen.

    KPNZiggoUPCT-MobileVodafoneTele2breedbandinternetAlles-In-1telefoniedigitale televisieDSLADSLVDSLkabelglasvezelReggefiberTelecompaper

    Reacties

  1. TV-TIP De hel van '63

    De hel van '63
    NPO 3 om 20:25 uur
    Natuurlijk valt er op dit Elfstedenepos wel wat aan te merken. Sommige scènes doen bijvoorbeeld wat gekunsteld aan.Maar over de hele linie is de film een mooie hommage aan de Tocht der Tochten. We zien de ervaringen van vier deelnemers en daardoor wordt het een film die niet alleen toegankelijk is voor verstokte nostalgici.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Les misérables

    Les misérables
    SBS9 om 20:30 uur
    In het 19de eeuwse Frankrijk wordt Jean Valjean na negentien jaar uit de gevangenis ontslagen. Hij bouwt onder een valse naam een nieuw bestaan op als burgemeester van een klein stadje. Deze zoveelste verfilming van Victor Hugo's boek blinkt uit in acteerwerk, art direction en een daverende geluidskwaliteit.