1. Nieuws

    KPN en XS4All de fout in bij meten kijkgedrag klanten

    Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft KPN en dochteronderneming XS4All op de vingers getikt. De toezichthouder stelt dat beide bedrijven de privacy van klanten heeft geschonden.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2016
    comments 3
    KPN en XS4All de fout in bij meten kijkgedrag klanten

     

     

     

     

    Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft KPN en dochteronderneming XS4All op de vingers getikt. De toezichthouder stelt dat beide bedrijven de privacy van klanten heeft geschonden bij het monitoren van het kijkgedrag bij de tv-dienst Interactieve TV.

     

    KPN en XS4All zijn niet de eerste aanbieders die om deze reden een waarschuwing van Autoriteit Persoonsgegevens hebben gehad. Ziggo ging hen vorig jaar voor. AP vindt dat KPN en dochteronderneming XS4All de privacyregels bij het monitoren van kijkgedrag van klanten heeft overschreden. KPN stelde deze gegevens voor marktonderzoek aan derden beschikbaar. Het leverde de data wel anoniem aan, maar hield op eigen systemen wel de persoonsgegevens van klanten voorhanden die aan de geleverde data gekoppeld konden worden. AP stelt dat cijfers over het kijkgedrag hierdoor niet volledig anoniem waren.

    KPN past systemen aan

    KPN en XS4All maken gebruik van hetzelfde platform voor het tv-product Interactieve TV. Beide bedrijven hebben hierdoor dezelfde privacyregels. Beide bedrijven hebben na de waarschuwing van AP de informatie in de privacyverklaring en de systemen aangepast. KPN stelt in een reactie dat de anonimiteit van klanten nooit in het geding is geweest omdat informatie die aan derden werd verstrekt nooit tot individuele personen te herleiden was. Voortaan wissen KPN en XS4All op eigen systemen naar personen te herleiden informatie voordat data over kijkgedrag voor marktonderzoek aan derden wordt aangeleverd.

     

    KPNXS4AllAutoriteit PersoonsgegevensAPtoezichthouderZiggokijkedragInteractieve TVinternetonlinemarktonderzoekprivacy

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.