1. Nieuws

    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.
    Jarco Kriek
    24 januari 2012
    comments 0
    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.

    De trend dat steeds minder huishoudens naar digitale televisie via Digitenne kijken, heeft zich ook in het vierde kwartaal van 2011 doorgezet. Dat is begrijpelijk: in de Nederlandse huishoudens wordt steeds vaker gekeken op tv-toestellen met een groot beeldformaat. Hierop is duidelijk te zien dat de beeldkwaliteit van Digitenne te wensen overlaat. Digitenne wordt dan ook steeds meer gezien als televisie voor op de slaapkamer of elders in huis. Over geheel 2011 daalde het aantal abonnees van Digitenne van 895.000 naar 827.000. In het afgelopen kwartaal raakte Digitenne 26.000 abonnees kwijt.

    Tegen de daling van het aantal Digitenne-abonnees staat wel een grote stijging van het aantal klanten die via glasvezel en DSL naar het tv-product Interactieve TV van KPN kijken. Aan het einde van het vierde kwartaal 2011 bedroeg dit aantal 573.000. In de laatste drie maanden van 2011 zag KPN het aantal Interactieve TV klanten met 84.000 stijgen. Naast een aantal KPN-klanten dat van Digitenne naar Interactieve TV overstapte, wordt deze groei vooral geboekt door de snellere uitrol van glasvezelnetwerken in Nederland. Naast glasvezel kan men KPN Interactieve TV ook verkrijgen via ADSL- en VDSL-kopernetwerken.

    Over het gehele jaar 2011 gezien boekte KPN op de tv-markt een marktaandeelwinst van 2 procent. Lag het marktaandeel aan het einde van 2010 nog op 15 procent, inmiddels is dit aan het einde van 2011 naar 17 procent gestegen. Daarmee heeft KPN zijn tweede positie op de Nederlandse tv-markt verstevigd. Ziggo blijft met bijna het dubbele aantal tv-abonnees – zowel analoog als digitaal – met flinke voorsprong de grootste tv-aanbieder van Nederland.

    KPNInteractieve TVDigitennetelevisiemarktdigitaalZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP The Last Witch Hunter

    The Last Witch Hunter
    Veronica om 20:30 uur
    Als je er zo onverwoestbaar uitziet als Vin Diesel, kom je prima weg met de rol van onsterfelijke. Met hulp van een goede heks moet hij flink aan de bak als een nare toverkol uit de dood wil opstaan. Diesel probeert écht een ander soort personage neer te zetten dan we van hem kennen, maar het scenario laat hem in de steek.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES DARKEST HOUR

      Slechts een paar dagen nadat hij premier van het Verenigd Koninkrijk is geworden, moet Winston Churchill direct één van zijn zwaarste beproevingen doorstaan: hij moet kiezen of hij met Nazi Duitsland over een vredesverdrag wil onderhandelen, of dat hij voor de idealen en de vrijheid van zijn natie wil vechten. Totaal TV mag vijf keer twee kaartjes voor dit historische drama weggeven.

    TV-TIP Prosecuting Casey Anthony

    Prosecuting Casey Anthony
    RTL 8 om 20:32 uur
    De openbare aanklager Jeff Ashton wordt gevolgd tijdens de controversiële rechtszaak tegen Casey Anthony. Alles wijst erop dat zij haar tweejarige dochtertje om het leven heeft gebracht. Soms lijkt het wel alsof iedere grote rechtszaak in de VS zijn eigen verfilming krijgt, waardoor het lopende band producties worden.