1. Nieuws

    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.
    Jarco Kriek
    24 januari 2012
    comments 0
    KPN heeft 1,4 miljoen tv-abonnees

    In Nederland keken aan het einde van 2011 1,4 miljoen huishoudens naar digitale televisie van KPN. Dat heeft het bedrijf vandaag bekend gemaakt. KPN zegt dat men op dit moment een marktaandeel van 17 procent op de Nederlandse tv-markt heeft.

    De trend dat steeds minder huishoudens naar digitale televisie via Digitenne kijken, heeft zich ook in het vierde kwartaal van 2011 doorgezet. Dat is begrijpelijk: in de Nederlandse huishoudens wordt steeds vaker gekeken op tv-toestellen met een groot beeldformaat. Hierop is duidelijk te zien dat de beeldkwaliteit van Digitenne te wensen overlaat. Digitenne wordt dan ook steeds meer gezien als televisie voor op de slaapkamer of elders in huis. Over geheel 2011 daalde het aantal abonnees van Digitenne van 895.000 naar 827.000. In het afgelopen kwartaal raakte Digitenne 26.000 abonnees kwijt.

    Tegen de daling van het aantal Digitenne-abonnees staat wel een grote stijging van het aantal klanten die via glasvezel en DSL naar het tv-product Interactieve TV van KPN kijken. Aan het einde van het vierde kwartaal 2011 bedroeg dit aantal 573.000. In de laatste drie maanden van 2011 zag KPN het aantal Interactieve TV klanten met 84.000 stijgen. Naast een aantal KPN-klanten dat van Digitenne naar Interactieve TV overstapte, wordt deze groei vooral geboekt door de snellere uitrol van glasvezelnetwerken in Nederland. Naast glasvezel kan men KPN Interactieve TV ook verkrijgen via ADSL- en VDSL-kopernetwerken.

    Over het gehele jaar 2011 gezien boekte KPN op de tv-markt een marktaandeelwinst van 2 procent. Lag het marktaandeel aan het einde van 2010 nog op 15 procent, inmiddels is dit aan het einde van 2011 naar 17 procent gestegen. Daarmee heeft KPN zijn tweede positie op de Nederlandse tv-markt verstevigd. Ziggo blijft met bijna het dubbele aantal tv-abonnees – zowel analoog als digitaal – met flinke voorsprong de grootste tv-aanbieder van Nederland.

    KPNInteractieve TVDigitennetelevisiemarktdigitaalZiggo

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.