1. Nieuws

    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 %.
    Jarco Kriek
    5 februari 2013
    comments 0
    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten
    Foto: ANP

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 procent. Het ging echter minder goed bij andere bedrijfsonderdelen.

    Vooral op het gebied van mobiele telefonie moet KPN door toenemend gebruik van mobiel internet een veer laten. Hierdoor nemen de inkomsten uit bel- en SMS-verkeer af. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat KPN het vierde kwartaal 2012 met een nettoverlies van 160 miljoen euro afsloot. Over het gehele jaar gezien behaalde KPN een nettowinst van 693 miljoen euro. Dat is 55 procent minder dan in 2011. Ook de omzet daalde in 2012 met 3,5 procent naar 12,7 miljard euro.

    KPN sterke speler op tv-markt

    KPN heeft haar positie op de Nederlandse tv-markt in 2012 weten te verstevigen. Aan het einde van 2011 had men met 1,4 miljoen klanten een marktaandeel van 17 procent. Een jaar later had het telecombedrijf 1.766.000 klanten, wat goed is voor een marktaandeel van 23 procent. Vooral in het vierde kwartaal van 2012 was er een grote toename van het aantal tv-klanten te zien, namelijk 196.000. Dit kwam volgens KPN vooral door de goede resultaten op de tv-markt van KPN-dochteronderneming Telfort. KPN nam daarnaast enkele glasvezelproviders van Reggeborgh over.

    Interactieve TV steeds populairder

    Eerder deze week meldde KPN als voorloper op de jaarcijfers dat Interactieve TV de grens van één miljoen gepasseerd had. Op 31 december had KPN uiteindelijk 1.012.000 klanten die via Interactieve TV gebruik maken. In de laatste drie maanden van 2012 betekende dit een stijging van 183.000 klanten. Vergeleken met het einde van 2011 heeft KPN het aantal Interactieve TV-klanten bijna weten te verdubbelen. Toen was dit aantal nog 573.000.

    Meer actieve glasvezelaansluitingen

    De stijging van het aantal Interactieve TV-klanten komt vooral omdat meer huishoudens op glasvezeldiensten van KPN overstappen. Van de 183.000 nieuwe Interactieve TV-klanten in het laatste kwartaal van 2012, werden er deze periode 170.000 nieuwe Interactieve TV-klanten via glasvezel aangesloten. Het aantal door KPN actief gebruikte glasvezelaansluitingen steeg naar 368.000.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP Shallow Hal

    Shallow Hal
    RTL 8 om 20:30 uur
    Zijn kijk op vrouwen verandert radicaal als hij wordt gehypnotiseerd door een guru; uiterlijk is niet meer belangrijk voor hem! Als Hal de mollige Rosemary ontmoet, worden haar humor en sympathie in zijn ogen vertaald in fysieke perfectie; Hal wordt stapelverliefd op haar. Als echter plots de hypnose wordt verbroken, wordt Hal met een nieuwe, voor hem onherkenbare Rosemary geconfronteerd en zal hij een belangrijke levensles moeten leren....

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD REBECKA MARTINSSON

      Deze misdaadserie speelt zich af in het afgelegen noordelijke Zweedse landschap: advocate Rebecka Martinsson voelt zich ondanks een succesvolle carrière ongelukkig in het leven. Totaal TV mag de dvd van Rebecka Martinsson (distributeur Lumière) vijf keer weggeven.

    TV-TIP Liar Liar

    Liar Liar
    Veronica om 20:30 uur
    Als Fletcher (Jim Carry) dat verzuimt, doet Max een aparte wens na het uitblazen van de verjaardagskaarsjes: Pa moet maar eens 24 uur niet liegen, en zo geschied. Plotsklaps is Fletchers grootste zege zijn grootste handicap geworden. Waar hij eerst te pas en te onpas met leugens slingerde confronteert hij nu iedereen met de vaak pijnlijke, waarheid. Zal de eerlijke Fletcher zijn praktijk en gebroken gezin zonder leugens kunnen redden?