1. Nieuws

    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 %.
    Jarco Kriek
    5 februari 2013
    comments 0
    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten
    Foto: ANP

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 procent. Het ging echter minder goed bij andere bedrijfsonderdelen.

    Vooral op het gebied van mobiele telefonie moet KPN door toenemend gebruik van mobiel internet een veer laten. Hierdoor nemen de inkomsten uit bel- en SMS-verkeer af. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat KPN het vierde kwartaal 2012 met een nettoverlies van 160 miljoen euro afsloot. Over het gehele jaar gezien behaalde KPN een nettowinst van 693 miljoen euro. Dat is 55 procent minder dan in 2011. Ook de omzet daalde in 2012 met 3,5 procent naar 12,7 miljard euro.

    KPN sterke speler op tv-markt

    KPN heeft haar positie op de Nederlandse tv-markt in 2012 weten te verstevigen. Aan het einde van 2011 had men met 1,4 miljoen klanten een marktaandeel van 17 procent. Een jaar later had het telecombedrijf 1.766.000 klanten, wat goed is voor een marktaandeel van 23 procent. Vooral in het vierde kwartaal van 2012 was er een grote toename van het aantal tv-klanten te zien, namelijk 196.000. Dit kwam volgens KPN vooral door de goede resultaten op de tv-markt van KPN-dochteronderneming Telfort. KPN nam daarnaast enkele glasvezelproviders van Reggeborgh over.

    Interactieve TV steeds populairder

    Eerder deze week meldde KPN als voorloper op de jaarcijfers dat Interactieve TV de grens van één miljoen gepasseerd had. Op 31 december had KPN uiteindelijk 1.012.000 klanten die via Interactieve TV gebruik maken. In de laatste drie maanden van 2012 betekende dit een stijging van 183.000 klanten. Vergeleken met het einde van 2011 heeft KPN het aantal Interactieve TV-klanten bijna weten te verdubbelen. Toen was dit aantal nog 573.000.

    Meer actieve glasvezelaansluitingen

    De stijging van het aantal Interactieve TV-klanten komt vooral omdat meer huishoudens op glasvezeldiensten van KPN overstappen. Van de 183.000 nieuwe Interactieve TV-klanten in het laatste kwartaal van 2012, werden er deze periode 170.000 nieuwe Interactieve TV-klanten via glasvezel aangesloten. Het aantal door KPN actief gebruikte glasvezelaansluitingen steeg naar 368.000.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijden van de UEFA Champions League.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Shrek Forever After

    Shrek Forever After
    RTL 8 om 20:30 uur
    Na het verslaan van een boze draak, het redden van een schone prinses en het beschermen van het koninkrijk van zijn schoonfamilie is Shrek een gewone familieman geworden. Verlangend naar de tijd waarin hij nog een 'echte Oger' was en dorpelingen de stuipen op het lijf joeg, laat hij zich overhalen tot een deal met de gladde praatjesmaker Repelsteeltje. Shrek komt terecht in een akelige veranderde versie van Ver Heel Ver van Hier, waar Ogers opgejaagd worden, Repelsteeltje koning is en waar hij en Fiona elkaar nooit ontmoet hebben. Het is nu aan Shrek om dit alles ongedaan te maken in de hoop zijn vrienden te redden, de wereld te herstellen en zijn enige echte Ware Liefde terug te vinden.