1. Nieuws

    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 %.
    Jarco Kriek
    5 februari 2013
    comments 0
    KPN heeft bijna 1,8 miljoen tv-klanten
    Foto: ANP

    Het gaat goed met het KPN-bedrijfsonderdeel Consumenten Thuis. Dat blijkt uit de jaarcijfers van het telecombedrijf. In één jaar tijd steeg het marktaandeel op de tv-markt van 17 naar 23 procent. Het ging echter minder goed bij andere bedrijfsonderdelen.

    Vooral op het gebied van mobiele telefonie moet KPN door toenemend gebruik van mobiel internet een veer laten. Hierdoor nemen de inkomsten uit bel- en SMS-verkeer af. Dit heeft er onder meer voor gezorgd dat KPN het vierde kwartaal 2012 met een nettoverlies van 160 miljoen euro afsloot. Over het gehele jaar gezien behaalde KPN een nettowinst van 693 miljoen euro. Dat is 55 procent minder dan in 2011. Ook de omzet daalde in 2012 met 3,5 procent naar 12,7 miljard euro.

    KPN sterke speler op tv-markt

    KPN heeft haar positie op de Nederlandse tv-markt in 2012 weten te verstevigen. Aan het einde van 2011 had men met 1,4 miljoen klanten een marktaandeel van 17 procent. Een jaar later had het telecombedrijf 1.766.000 klanten, wat goed is voor een marktaandeel van 23 procent. Vooral in het vierde kwartaal van 2012 was er een grote toename van het aantal tv-klanten te zien, namelijk 196.000. Dit kwam volgens KPN vooral door de goede resultaten op de tv-markt van KPN-dochteronderneming Telfort. KPN nam daarnaast enkele glasvezelproviders van Reggeborgh over.

    Interactieve TV steeds populairder

    Eerder deze week meldde KPN als voorloper op de jaarcijfers dat Interactieve TV de grens van één miljoen gepasseerd had. Op 31 december had KPN uiteindelijk 1.012.000 klanten die via Interactieve TV gebruik maken. In de laatste drie maanden van 2012 betekende dit een stijging van 183.000 klanten. Vergeleken met het einde van 2011 heeft KPN het aantal Interactieve TV-klanten bijna weten te verdubbelen. Toen was dit aantal nog 573.000.

    Meer actieve glasvezelaansluitingen

    De stijging van het aantal Interactieve TV-klanten komt vooral omdat meer huishoudens op glasvezeldiensten van KPN overstappen. Van de 183.000 nieuwe Interactieve TV-klanten in het laatste kwartaal van 2012, werden er deze periode 170.000 nieuwe Interactieve TV-klanten via glasvezel aangesloten. Het aantal door KPN actief gebruikte glasvezelaansluitingen steeg naar 368.000.

    KPNTelfortXS4AllInteractieve TVglasvezelDSLADSLVDSLDigitenne

    Reacties

  1. TV-TIP The Living Daylights

    The Living Daylights
    RTL 7 om 20:00 uur
    De Britse geheim agent James Bond krijgt de opdracht om de Russische generaal Koskov te beschermen, die besloten heeft om over te lopen naar het Westen. Hij voorkomt dat de mooie celliste Kara Koskov doodschiet. Koskov wordt overgebracht naar Engeland, maar daar wordt hij uit zijn schuilplaats ontvoerd. Bond spoort Kara op en komt erachter dat zij met losse flodders op Koskov had geschoten. Het tweetal komt een complexe wapensmokkel op het spoor en belandt in een bloedstollend kat-en-muisspel.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Pocahontas

    Pocahontas
    SBS9 om 20:25 uur
    De komst van een mysterieus schip vol Engelse kolonisten trekt de aandacht van Pocahontas, een beeldschone Indiaanse prinses, en haar volk. Pocahontas maakt kennis met een blanke man, terwijl haar stam een hekel aan vreemden heeft. Er bloeit een vriendschap op. Wanneer ze samen gezien worden, is dit het begin van diverse problemen. Met behulp van de wijze sprekende boom Grootmoeder Wilg leert Pocahontas naar haar hart te luisteren en de 'kleuren van de wind' te volgen naar haar ware bestemming.