1. Nieuws

    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
    Jarco Kriek
    2 juni 2013
    comments 0
    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
    Foto: ANP

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.

    In een week waarin in het Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn, doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders komen.

    KPN tweede speler op Nederlandse tv-markt

    KPN is onder Ziggo met een marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die overbodig worden bevonden.

    KPN monitort kijkgedrag via decoder

    Naast feedback die KPN van de consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.

    KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare

    Reacties

  1. TV-TIP De mooiste sprookjes

    De mooiste sprookjes
    NPO 3 om 11:35 uur
    Duits sprookje. Door een val in een waterput komt Marie terecht bij Vrouw Holle, die ze een jaar lang helpt met het huishouden. Ook helpt ze met het schudden van de dekbedden zodat er op aarde genoeg sneeuw valt om de bloemen en planten te beschermen tegen de vorst. Bedekt met goud keert ze terug naar het dorp. Haar jaloerse zus besluit ook een jaar naar vrouw Holle te gaan, maar het luie kind keert naar haar dorp terug onder het roet en heeft haar lesje geleerd.

    Doe mee en win!

    • *

      1X COMPLETE HARRY POTTER-BOX

      Een bezoekje aan Zweinstein is juist met de feestdagen magisch. De Harry Potter Collection in een nieuw jasje bevat alle acht films op dvd en Blu-ray en is de onmisbare boxset in ieder gezin. Totaal TV mag ‘m één keer weggeven.

    TV-TIP SOS Kinderdorpen

    SOS Kinderdorpen
    RTL 4 om 15:50 uur
    Tweeluik waarin Loïs Lane, Gers Pardoel en Anna Nooshin voor SOS Kinderdorpen door Oeganda reizen. Oeganda is een prachtig land, maar ook één van de allerarmste ter wereld. SOS Kinderdorpen staat klaar voor kinderen die geen ouders of zelfs helemaal geen familie hebben. Hoe doen ze dat in Oeganda? De inspiratie die de BN'ers opdeden tijdens deze reis, resulteert in een bijzondere ontknoping en een mooie verrassing voor de SOS-moeders die met hart en ziel voor kwetsbare kinderen zorgen.

    Zappen.blog.nl