1. Nieuws

    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
    Jarco Kriek
    2 juni 2013
    comments 0
    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
    Foto: ANP

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.

    In een week waarin in het Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn, doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders komen.

    KPN tweede speler op Nederlandse tv-markt

    KPN is onder Ziggo met een marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die overbodig worden bevonden.

    KPN monitort kijkgedrag via decoder

    Naast feedback die KPN van de consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.

    KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare

    Reacties

  1. TV-TIP Licence to Kill

    Licence to Kill
    RTL 7 om 22:00 uur
    CIA-agent Felix Leiter stapt, kort nadat hij een belangrijke drugsinval heeft gedaan, in het huwelijksbootje. De drugsbaas weet te ontsnappen en vermoordt Leiters kersverse vrouw. De Britse geheim agent James Bond, die goed bevriend is met Leiter, zweert wraak en begint een persoonlijke vendetta.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Licence to Kill

    Licence to Kill
    RTL 7 om 22:00 uur
    CIA-agent Felix Leiter stapt, kort nadat hij een belangrijke drugsinval heeft gedaan, in het huwelijksbootje. De drugsbaas weet te ontsnappen en vermoordt Leiters kersverse vrouw. De Britse geheim agent James Bond, die goed bevriend is met Leiter, zweert wraak en begint een persoonlijke vendetta.