1. Nieuws

    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.
    Jarco Kriek
    2 juni 2013
    comments 0
    KPN monitort kijkgedrag voor optimalisering zenderaanbod
    Foto: ANP

    KPN vindt consumenteninvloed belangrijk. Bij de samenstelling van het zenderaanbod van haar tv-producten Interactieve TV en Digitenne houdt het telecombedrijf hiermee rekening.

    In een week waarin in het Nederlandse medialandschap het woord consumenteninvloed veel te horen zal zijn, doet Marnix Laurs – hoofd content en partnership KPN – tijdens de Kabelradenconferentie deze uitspraak. De Tweede Kamer debatteert met staatssecretaris Sander Dekker op 4 juni over de door het kabinet voorgestelde wijzigingen in de mediawet. Eén van deze wijzigingen is het schrappen van consumenteninvloed op de samenstelling van het basis tv-pakket bij de kabelbedrijven UPC en Ziggo. Hiervoor in de plaats moet bij alle grote tv-aanbieders in Nederland een digitaal basispakket van minimaal dertig tv-zenders komen.

    KPN tweede speler op Nederlandse tv-markt

    KPN is onder Ziggo met een marktaandeel van 24,1 procent de meeste tv-klanten in Nederland. De mening van haar klanten speelt bij KPN een belangrijk onderdeel bij de beslissingen over aanpassing of uitbreiding van het zenderaanbod. Daarbij probeert KPN volgens Laurs de klant zoveel mogelijk centraal te stellen. "Bij consumentenonderzoek is tv-content een terugkerend onderwerp", aldus Laurs. Daarbij kijkt KPN naar de signalen van haar klanten over tv-zenders die men in het aanbod mist of die overbodig worden bevonden.

    KPN monitort kijkgedrag via decoder

    Naast feedback die KPN van de consument via haar eigen winkels en callcenters krijgt, speelt bij het onderzoek naar de wens van de klant ook de interactieve tv-decoder bij het tv-product Interactieve TV een belangrijke rol. KPN monitort hiermee het kijkgedrag en kan hiermee vaststellen welke zender wel of juist niet goed wordt bekeken. KPN doet dit alleen op het allerhoogste en geaggregeerde niveau. Dit betekent dat KPN niet op huis-, straat- of stadniveau het kijkgedrag van haar abonnees monitort. Daarnaast speelt het webcareteam van KPN een belangrijke rol. Deze inventariseert klachten en opmerkingen over het zenderaanbod. Een mix van al deze factoren bepaalt uiteindelijk het zenderaanbod bij KPN.

    KPNInteractieve TVDigitennemediawetconsumenteninvloeddigitaal basispakketSander DekkerZiggoUPCTweede Kamerwebcare

    Reacties

  1. TV-TIP Nederland verhuist

    Nederland verhuist
    NPO 3 om 19:50 uur
    De jonge dansende student Sores gaat op kamers in een bejaardenhuis. Erik en Heeltsje verruilen samen met hun kinderen een rijtjeshuis in Wageningen voor simpele, oude caravans zonder enig comfort..

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP The Big Year

    The Big Year
    RTL 8 om 20:30 uur
    Vogelspotters Stu, Brad en Kenny hebben alle drie te kampen met persoonlijke problemen. Stu wil met pensioen, maar is nog druk met de afhandeling van de fusie van zijn bedrijf. Computerprogrammeur Brad leeft na een scheiding weer bij zijn ouders. Aannemer Kenny's derde vrouw vindt dat hij teveel met zijn hobby bezig is en te weinig met het stichten van een gezin. Stu, Brad en Kenny zetten hun problemen aan de kant en stellen een doel: de meeste vogels spotten in Noord-Amerika binnen één kalenderjaar. Naarmate het avontuur vordert, slaat de vriendschappelijke rivaliteit om in een echte strijd. Wie is de beste vogelspotter?

    Zappen.blog.nl