1. Nieuws

    KPN ziet aantal televisieklanten stijgen maar daling Digitenne zet door

    Hoewel KPN het totaal aantal televisieabonnees in het eerste kwartaal van 2011 met 45.000 zag stijgen, blijft Digitenne abonnees verliezen. KPN heeft nu 1,242 miljoen televisieabonnees.
    Jarco Kriek
    22 april 2011
    comments 0
    KPN ziet aantal televisieklanten stijgen maar daling Digitenne zet door

    Hoewel KPN het totaal aantal televisieabonnees in het eerste kwartaal van 2011 met 45.000 zag stijgen, blijft Digitenne abonnees verliezen. KPN had aan het einde van het eerste kwartaal 1,242 miljoen televisieabonnees.

    De stijging wordt dus vooral veroorzaakt door een sterke groei van het aantal klanten dat bij KPN Interactieve TV (iTV) afneemt. In het eerste kwartaal steeg dit aantal met 58.000 door naar 360.000. Deze stijging zal zich in de komende maanden blijven doorzetten. In Nederland worden steeds meer huishoudens op het glasvezelnetwerk van Reggefiber aangesloten. Het verzorgingsgebied van iTV wordt hierdoor groter. Tegen de stijging van het aantal iTV-klanten staat een daling van het aantal Digitenne-klanten. In het eerste kwartaal kromp het klantenbestand van Digitenne met 13.000 tot 882.000. Hiermee is Digitenne onder het aantal klanten gekomen dat men een jaar eerder aan het einde van het eerste kwartaal 2010 had. Toen stond de teller op 886.000.

    Met de 1,242 miljoen televisieklanten blijft KPN de tweede digitale televisieaanbieder van Nederland en heeft het marktaandeel op de Nederlandse televisiemarkt met 1 procent weten te verhogen naar 16 procent. Daarbij zijn er goede mogelijkheden dat het aantal abonnees bij Digitenne in de komende maanden zich gaat stabiliseren of zelfs weer uitbreiden. Dat heeft alles te maken met de distributieovereenkomst die KPN met BBC Worldwide Channels onlangs heeft gesloten voor de doorgifte van landelijke televisie- en radiokanalen van de Britse publieke omroep BBC. Hierdoor komen de televisiekanalen BBC One en BBC Two evenals de eerste vier landelijke radiokanalen van de BBC bij Digitenne beschikbaar.

    Daarnaast wordt het aantal televisiekanalen dat via Digitenne aan de klanten wordt aangeboden groter. Doordat KPN stopt met DVB-H – ook wel mobiele televisie genoemd – komt er landelijk één frequentiemux extra voor het zenderaanbod van Digitenne beschikbaar. Dit heeft tot gevolg de ook de televisiezenders 13Th Street en SLAM! TV binnenkort bij Digitenne te zien zijn. 

    KPNDIgitenneiTVInteractieve TVdigitale televisie

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.