1. Nieuws

    KPN ziet Digitenne naar historisch dieptepunt zakken

    Het aantal klanten van Digitenne is nog nooit zo laag geweest. Dat blijkt uit kwartaalcijfers van eigenaar KPN. Digitenne biedt digitaal via de ether tv-diensten in Nederland aan.
    Jarco Kriek
    28 april 2017
    comments 6
    KPN ziet Digitenne naar historisch dieptepunt zakken
    Foto ANP

    KPN maakte deze week de cijfers over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Hieruit blijkt het telecombedrijf het aantal tv-klanten ziet groeien. De groei wordt echter alleen door het tv-product Interactieve TV veroorzaakt. Digitenne, het tweede tv-product van KPN, blijft namelijk structureel klanten verliezen. Meer dan vijf jaar geleden tikte het klantenbestand van Digitenne bijna een miljoen klanten aan. Nu is het aantal klanten tot onder de grens van driehonderdduizend gekomen. Nog nooit had Digitenne zo weinig klanten.

     

    Investeren

    Tegen een dalend aantal klanten staat de verplichte investering die KPN in de komende jaren in de infrastructuur van Digitenne moet realiseren. KPN kreeg onlangs voor een bedrag van nul euro een nieuwe uitzendvergunning van het ministerie van Economische Zaken voor digitale ethertelevisie. Deze vergunning loopt tot 2030. Men krijgt echter wel de plicht om in de komende jaren de uitzendtechniek naar de nieuwe DVB-T2 norm op te waarderen. Naast de kosten voor het opwaarderen van de uitzendinfrastructuur moet KPN ook investeren in nieuwe apparatuur. De meeste Digitenne-klanten gebruiken een door KPN in bruikleen geleverde decoder die na de overstap naar DVb-T2 vernieuwd dient te worden. Onduidelijk is nog of KPN bij de overstap naar DVB-T2 gelijktijdig ook de stap naar de nieuwste codec H.265/HEVC neemt om direct met de allernieuwste technieken de toekomst in te gaan.

    KPNDigitenneInteractieve TVkwartaalcijfersDVB-TDVB-T2HEVCH.265

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Giro d'Italia

    Wielrennen: Giro d'Italia
    Eurosport 1 om 13:15 uur
    17e etappe

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Counting On

    Counting On
    TLC om 20:30 uur
    Volg de avonturen en de dagelijkse beslommeringen van Jill, Jessa en de andere Duggars. Hoe is het om op eigen benen te staan en voor je eigen gezin te zorgen?

    Zappen.blog.nl