1. Nieuws

    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.
    Jarco Kriek
    22 oktober 2013
    comments 0
    Kwart Nederlanders kijkt tv via KPN
    Foto: ANP

    Het marktaandeel van KPN op de Nederlandse tv-markt is volgens het telecombedrijf naar 25 procent gestegen. Dat blijkt uit de resultatenrapportage over het derde kwartaal 2013.

    KPN zag het aantal tv-klanten met 30.000 naar 1.915.000 stijgen. De stijging van het aantal klanten dat via Interactieve TV – ook wel IPTV genoemd – naar tv-kijken werd voor een groot deel te niet gedaan door een daling van het aantal Digitenne-klanten. Het budget tv-product van KPN is op de weg retour. In het derde kwartaal verloor KPN 42.000 klanten in de categorie overige. In deze categorie heeft KPN alle overige tv-producten die men naast Interactieve TV op de markt brengt geplaatst. Digitenne is verreweg het belangrijkste tv-product in de categorie overige. Daarnaast zijn hier ook de analoge tv-abonnementen die KPN via vorig jaar overgenomen serviceproviders op glasvezelnetwerken van Reggefiber in deze categorie opgenomen.

    Prijsstijging Digitenne

    Het aantal Digitenne-klanten daalde vooral omdat KPN op 1 juli een prijsstijging van bijna dertig procent voor het tv-abonnement doorvoerde. KPN heeft in de categorie overige nu 633.000 tv-klanten in de boeken staan. Twee keer zoveel abonnees kijken via Interactieve TV naar hun favoriete tv-zender of maken gebruik van de digitale tv-diensten van KPN. Het aantal Interactieve TV-klanten steeg met 72.000 naar 1.282.000. Hiervan kijken 821.000 via de koperdraadtechnieken ADSL en VDSL. Via glasvezelnetwerken kijken 461.000 Nederlandse huishoudens naar Interactieve TV van KPN. Dat zijn er 32.000 meer dan drie maanden geleden.

    Vijf procent marktaandeel

    KPN zag in een jaar tijd het marktaandeel op de Nederlandse tv-markt met vijf procent stijgen. Het snoepte vooral klanten bij de grote kabelbedrijven UPC en Ziggo weg. KPN biedt naast tv-producten onder de eigen naam ook landelijke tv-diensten via dochterbedrijven Telfort en XS4All aan. Op glasvezelnetwerken van Reggefiber biedt men daarnaast andere merknamen van onlangs gekochte serviceproviders tv-diensten aan. Het gaat hier onder meer om de merknamen Lijbrandt Telecom en XMS.

    KPNInteractieve TVglasvezelADSLVDSLDSLkoperdraadDigitennebeeldkwaliteitHDHDTVgeluidkabelZiggoUPC

    Reacties

  1. TV-TIP Will & Grace

    Will & Grace
    Fox om 17:35 uur
    Deze één uur durende slotaflevering vormt het sluitstuk van acht seizoenen. Zullen Will en Grace samen een kind grootbrengen en het ultieme geluk vinden?

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Wie doet de afwas?

    Wie doet de afwas?
    RTL 4 om 20:00 uur
    Zomerprogramma waarin vier kandidaten een week lang iedere avond eten bij een Bekende Nederlander. Ze hebben één avond en drie gangen de tijd om te achterhalen bij welke BN'er ze aan tafel zijn aangeschoven. Raden ze het goed, dan kunnen ze elke keer een leuk geldbedrag verdienen en mag de gastheer of -vrouw zelf een berg afwas wegwerken. Weten ze de kok of kokkin niet te ontmaskeren, dan mogen de kandidaten aan de (was)bak.