1. Nieuws

    Langere reclameblokken op tv door Europees besluit

    De Europese Commissie wil tv-zenders meer ruimte geven om reclamezendtijd zelf in te delen. Het maximaal aantal reclameminuten blijft gelijk, maar kan flexibeler gebruikt worden.
    Jarco Kriek
    24 mei 2016
    comments 24
    Langere reclameblokken op tv door Europees besluit

    De Europese Commissie wil tv-zenders meer ruimte geven om reclamezendtijd zelf in te delen. Het maximaal aantal reclameminuten blijft gelijk maar kan flexibeler gebruikt worden. De Duitse krant Handelsblatte heeft het besluit dat op 20 mei genomen blijkt te zijn openbaar gemaakt.


    Met de huidige wetgeving mogen tv-zenders maximaal twaalf minuten per uur besteden aan het uitzenden van reclames. De Europese Commissie wil het door een wijziging mogelijk maken dat tv-zenders tussen 07.00 en 23.00 uur twintig procent van de uitzendtijd mogen besteden aan het uitzenden van reclames. Twaalf minuten per uur komt overeen met twintig procent, maar in de huidige situatie mogen tv-zenders niet uitgezonden reclameminuten opsparen en later alsnog gebruiken.

    Meer reclames

    In de nieuwe plannen van de Europese Commissie vervalt de termijn van een uur en wordt vervangen door een periode van 07.00 tot 23.00 uur. Hierdoor wordt het voor tv-zenders mogelijk om grote reclameblokken rond veelbekeken tv-programma’s te programmeren. Voor tv-zenders betekent het nieuwe plan de mogelijkheid om reclamezendtijd tegen hogere prijzen rond veel bekeken tv-programma’s te verkopen. De kijker moet zich voorbereiden op langere reclameblokken bij onder meer veelbekeken series en sportprogramma's.

    ReclamereclamezendtijdreclameblokkenEuropaEuropese CommissieBrusselNPOpublieke omroepRTL NederlandSBS Broadcastingtvtelevisietv-zendertelevisiezenderseriesfilmssportvoetbal

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.