1. Nieuws

    Lijdensweg NPO 3FM duurt voort

    Een nieuwe programmering met de daaraan gekoppelde nieuw ingeslagen weg, heeft niet kunnen zorgen dat jongerenradiozender NPO 3FM het luisteraarverlies een halt heeft kunnen toeroepen.
    Jarco Kriek
    25 april 2017
    comments 3
    Lijdensweg NPO 3FM duurt voort
    Foto ANP

    De publieke omroep blijft moeite houden met het bereiken van jongeren. Dat heeft vooral met de manier van mediaconsumptie van jongeren te maken. Meer dan in andere leeftijdsdoelgroepen heeft lineair voor online moeten plaatsmaken. Een avond storing op tv-zenders doet jongeren veel minder pijn dan een internetstoring. Dat is bij de Nederlandse publieke omroep (NPO) goed aan bereikcijfers terug te zien. Niet alleen het marktaandeel van radiozender NPO 3FM zakt. Ook NPO 3, dat als jongerenzender te boek staat, weet de doelgroep niet voldoende te bereiken. En de kijkers die er bij deze tv-zender wel zijn, hebben een veelal hogere leeftijd dan de doelgroep waarvoor deze zender in het leven is geroepen.

     

    Onder vijf procent

    Uit de laatste luistercijfers blijkt dat het marktaandeel van NPO 3FM tot onder de vijf procent gezakt is. Dit betekent dat in enkele jaren de radiozender bijna de helft aan marktaandeel verloren heeft. Alleen in de afgelopen twaalf maanden verloor NPO 3FM maar liefst 2,3 procent marktaandeel en kwam gemiddeld in februari op 4,8 procent uit. NPO Radio 2 doet het daarentegen wel goed. Deze radiozender kwam na een winst van 1,1 procent op 10,3 procent uit en was de zender die het meeste marktaandeel in februari won. Een deel van de door NPO 3FM verloren luisteraars lijkt naar marktleider radio 538 te zijn overgestapt. Deze zender won een procent aan marktaandeel en komt daardoor op 12,3 procent uit.

    NPOpublieke omroepNPO 3FM3FMNPO Radio 2Radio 538radioonlineinternetlineairtvDigitale televisieNPO 3

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl