1. Nieuws

    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt.
    Jarco Kriek
    17 juli 2015
    comments 13
    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt. Al blijven verreweg de meeste Nederlanders lineaire tv trouw.


    Adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) stelt echter in een onderzoek dat Over The Top (OTT) in Nederland net zo populair kan worden als in Amerika. Daar behalen OTT-diensten als HBO, Hulu en Netflix een steeds groter wordend marktaandeel op de tv-markt. Het nieuwe kijkgedrag kan in Nederland op termijn veranderingen aanbrengen in verdienmodellen van omroepen en tv-aanbieders.

    Nederlandse tv-markt aan verandering onderhevig

    "De opvatting dat OTT TV bovenop het gewone of lineaire tv-kijken komt, is achterhaald. Er vindt onbetwistbaar een substitutie-effect plaats. Dat zien we heel duidelijk in de VS, waar OTT TV al langer ingeburgerd is. De kijkcijfers van de grote Amerikaanse omroepen liggen dit jaar bijna twaalf procent lager dan vorig jaar. Tv-stations die zich richten op jongere kijkers zien nog grotere dalingen. Die effecten gaan we ook in Nederland snel zien omdat de snelheid waarmee de OTT TV de markt binnendringt, vergelijkbaar is met die van de mobiele telefonie", aldus Cornelis Smaal, verantwoordelijk voor de technologie-, media- en telecomgroep van PwC. De snelle groei van OTT-diensten als Netflix komt door een aantal factoren zoals flexibiliteit, content, prijs en Big Data.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl