1. Nieuws

    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt.
    Jarco Kriek
    17 juli 2015
    comments 13
    Lineair tv-kijken lijdt onder succes Netflix

    Het kijkgedrag en mediaconsumptie in Nederland is aan het veranderen. Succes van OTT-diensten als Netflix zorgt ervoor dat er minder lineair gekeken wordt. Al blijven verreweg de meeste Nederlanders lineaire tv trouw.


    Adviesbureau PricewaterhouseCoopers (PwC) stelt echter in een onderzoek dat Over The Top (OTT) in Nederland net zo populair kan worden als in Amerika. Daar behalen OTT-diensten als HBO, Hulu en Netflix een steeds groter wordend marktaandeel op de tv-markt. Het nieuwe kijkgedrag kan in Nederland op termijn veranderingen aanbrengen in verdienmodellen van omroepen en tv-aanbieders.

    Nederlandse tv-markt aan verandering onderhevig

    "De opvatting dat OTT TV bovenop het gewone of lineaire tv-kijken komt, is achterhaald. Er vindt onbetwistbaar een substitutie-effect plaats. Dat zien we heel duidelijk in de VS, waar OTT TV al langer ingeburgerd is. De kijkcijfers van de grote Amerikaanse omroepen liggen dit jaar bijna twaalf procent lager dan vorig jaar. Tv-stations die zich richten op jongere kijkers zien nog grotere dalingen. Die effecten gaan we ook in Nederland snel zien omdat de snelheid waarmee de OTT TV de markt binnendringt, vergelijkbaar is met die van de mobiele telefonie", aldus Cornelis Smaal, verantwoordelijk voor de technologie-, media- en telecomgroep van PwC. De snelle groei van OTT-diensten als Netflix komt door een aantal factoren zoals flexibiliteit, content, prijs en Big Data.

    OTTOver The TopNetflixHBOHululineairomroepenomroepaanbiederprovidertv-aanbiederOTT-dienstenonlinevideodienstvideo on demandinternetonbeperkt kijkenuitgesteld kijken

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.