1. Nieuws

    Meer dan 5 miljoen digitale tv-aansluitingen

    Er zijn in Nederland meer dan 5 miljoen digitale televisieaansluitingen. Het afgelopen kwartaal werd een gestage groei van 3,6 procent gemeten.
    Jarco Kriek
    8 december 2010
    comments 0
    Meer dan 5 miljoen digitale tv-aansluitingen

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd groeien. In het derde kwartaal werd een groei van 3.6 procent gemeten. Hierdoor komt het aantal digitale televisieaansluitingen op ruim 5 miljoen uit. Dat blijkt de Kwartaalmonitor Digitale Televisie.

    Het is de veertiende Kwartaalmonitor die het Ketenoverleg Digitale Televisie openbaar maakt. Uit deze veertiende editie blijkt dat vrijwel tweederde van het aantal Nederlandse televisiekijkers beschikt over digitale televisie. Het aantal digitale televisie klanten blijft gestaag groeien. Aan het eind van het derde kwartaal was in relatie tot het aantal huishoudens 70% aangesloten via één van de aanbieders van digitale televisie via de kabel, satelliet, ether en internet. Gemeten naar het totaal aantal video klanten lag de penetratie op 65%.

    De verkopen van platte schermen handhaaft zich volgens de eerdere verwachtingen van GfK, waarbij in 2010 vrijwel 2 miljoen nieuwe toestellen zullen zijn verkocht. De in 2009 ingezette introductie van schermen met LED techniek zet in 2010 versneld door. In 2011 zal al meer dan de helft van de verkochte LCD-toestellen de LED techniek hebben. De LED toestellen en 3D verkopen zorgen samen voor een groter aandeel van toestellen groter dan 40 inch. De verkopen van toestellen volgens de FullHD norm blijft intussen wat achter bij de verwachtingen, maar is nog steeds 72,5% van het totaal van de verkopen in 2010.

    De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door het Ketenoverleg Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Retail & Marketing uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor publiceert het Ketenoverleg periodiek belangrijke ontwikkelingen rond de acceptatie van digitale televisie in Nederland.


    digitale televisieGfKKwartaalmonitor Digitale TelevisieImmovator

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Manchester City dacht met de komst van Josep Guardiola de titels aaneen te rijgen, maar tóch ontbrak er iets. Dat lijkt opgelost met het nieuwe supertalent Gabriel Jesus. De Braziliaan is een garantie voor succes. Vanavond speelt de spits tegen Feyenoord, dat alles uit de kast moet halen om hem onschadelijk te maken.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP 2Doc: Piet is weg

    2Doc: Piet is weg
    NPO 2 om 20:20 uur
    Toos Beentjes zoekt al dertig jaar naar haar op Texel vermist geraakte broer Piet. Wat is er toch met hem gebeurd? Deze documentaire focust niet op haar zoektocht, maar op de - zo lijkt het - desinteresse van de politie om Piet te vinden. „Hij spoelt wel aan. En anders vinden de toeristen hem wel.”