1. Nieuws

    Meer dan 5 miljoen digitale tv-aansluitingen

    Er zijn in Nederland meer dan 5 miljoen digitale televisieaansluitingen. Het afgelopen kwartaal werd een gestage groei van 3,6 procent gemeten.
    Jarco Kriek
    8 december 2010
    comments 0
    Meer dan 5 miljoen digitale tv-aansluitingen

    Het aantal digitale televisieaansluitingen in Nederland blijft onverminderd groeien. In het derde kwartaal werd een groei van 3.6 procent gemeten. Hierdoor komt het aantal digitale televisieaansluitingen op ruim 5 miljoen uit. Dat blijkt de Kwartaalmonitor Digitale Televisie.

    Het is de veertiende Kwartaalmonitor die het Ketenoverleg Digitale Televisie openbaar maakt. Uit deze veertiende editie blijkt dat vrijwel tweederde van het aantal Nederlandse televisiekijkers beschikt over digitale televisie. Het aantal digitale televisie klanten blijft gestaag groeien. Aan het eind van het derde kwartaal was in relatie tot het aantal huishoudens 70% aangesloten via één van de aanbieders van digitale televisie via de kabel, satelliet, ether en internet. Gemeten naar het totaal aantal video klanten lag de penetratie op 65%.

    De verkopen van platte schermen handhaaft zich volgens de eerdere verwachtingen van GfK, waarbij in 2010 vrijwel 2 miljoen nieuwe toestellen zullen zijn verkocht. De in 2009 ingezette introductie van schermen met LED techniek zet in 2010 versneld door. In 2011 zal al meer dan de helft van de verkochte LCD-toestellen de LED techniek hebben. De LED toestellen en 3D verkopen zorgen samen voor een groter aandeel van toestellen groter dan 40 inch. De verkopen van toestellen volgens de FullHD norm blijft intussen wat achter bij de verwachtingen, maar is nog steeds 72,5% van het totaal van de verkopen in 2010.

    De Monitor Digitale Televisie wordt ieder kwartaal uitgebracht door het Ketenoverleg Digitale TV, een samenwerkingsverband van producenten, omroepen (publiek en commercieel), AV Facilitaire industrie en distributiepartijen en is ontstaan n.a.v. een initiatief van iMMovator Cross Media Network. De Monitor Digitale Televisie is opgezet in samenwerking met GfK Retail & Marketing uit Amstelveen. De inhoudelijke redactie wordt gevoerd door iMMovator Cross Media Network. Via deze monitor publiceert het Ketenoverleg periodiek belangrijke ontwikkelingen rond de acceptatie van digitale televisie in Nederland.


    digitale televisieGfKKwartaalmonitor Digitale TelevisieImmovator

    Reacties

  1. TV-TIP De TV kantine

    De TV kantine
    RTL 4 om 20:00 uur
    Na acht seizoenen sluit de drukbezochtste kantine van 't land zijn deuren en openen Carlo en Irene die van de grootste tv-studio’s en locaties van Nederland. Deze negende reeks belooft een weerzien met oude bekenden én verrassende nieuwe typetjes te worden, zoals Eva Jinek, rapper Boef en Roxeanne Hazes.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Atlanta

    Atlanta
    Fox om 20:15 uur
    De neven Earn en Alfred banen zich een weg door de rapwereld van Atlanta. Heel eenvoudig gaat dat niet, voornamelijk door hun tegengestelde kijk op de wereld als het om commercie, succes en ras gaat. Dat maakt het voor ons wél een stuk leuker om naar te kijken.