Meer dan de helft abonnees UPC kijkt digitaal
Ook bij kabelbedrijf UPC kijkt nu meer
dan de helft van de klanten naar digitale televisie. UPC overschreed in het
tweede kwartaal het digitale omslagpunt. Andere kabelbedrijven gingen UPC al
langer voor.
De digitale penetratie bij UPC lag aan
het einde van het tweede kwartaal op 51 procent. Dat komt overeen met 944.000
abonnees die digitale televisie afnemen. Het aantal abonnees dat alleen het
standaardpakket met daarin alleen analoge televisie afneemt daalde tot 911.000.
Voor digitale televisie dient men bij UPC een aanvullend zenderpakket af te
nemen. Naast vele digitale televisie- en radiozenders wordt ook een
interactieve kabeldecoder – bij UPC Mediabox genoemd – in bruikleen hij dit
abonnement geleverd. Ook op het gebied van internet en telefonie zag UPC het aantal
klanten in het tweede kwartaal van 2011 stijgen. Op dit moment gebruikt 881.000
klanten internet van UPC. Het kabelbedrijf heeft ook nog 778.000 abonnees die
via het UPC kabelnetwerk bellen.
In de eerste zes maanden van 2011 zag
UPC het aantal digitale televisieabonnees overigens met 50.000 groeien. Daarmee
wordt duidelijk dat ook de UPC-abonnee de weg naar digitale televisie weet te
vinden en de noodzaak daarvan inziet. Zeker nu grotere televisieschermen meer
gemeengoed in de Nederlandse huiskamer worden is digitale televisie de enige
manier om met een goede beeldkwaliteit naar televisie te kijken. UPC heeft
overigens aangekondigd de komende twee jaar geen plannen te hebben om het
analoge zenderaanbod in te krimpen. Het bedrijf zegt dat op haar netwerk op dit
moment nog voldoende capaciteit is om het digitale televisieaanbod voldoende te
kunnen uitbreiden.
Aan de andere kant ziet UPC het aantal
abonnees in het tweede kwartaal wel met ruim 19.000 dalen. UPC had aan het
einde van het tweede kwartaal 1,855 miljoen abonnees. Op dit moment kunnen
2,786 miljoen huishoudens een abonnement bij UPC afsluiten. Hierdoor valt de
dekkingsgraad in het verzorgingsgebied terug naar ruim 66,6 procent.