1. Nieuws

    Meer kijkers NPO door Eredivisie-voetbal

    De samenvattingen van de Eredivisie bij NOS Studio Sport worden door meer Nederlanders dan voorheen bekeken. Het zorgt voor een trouw miljoenenpubliek voor de NPO.
    Jarco Kriek
    6 december 2014
    comments 10
    Meer kijkers NPO door Eredivisie-voetbal
    Foto: ANP

    De samenvattingen van de Eredivisie bij NOS Studio Sport worden door meer Nederlanders dan voorheen bekeken. Het zorgt voor een trouw miljoenenpubliek voor de Nederlandse publieke omroep (NPO). Dat meldt het AD.


    NOS-directeur Jan de Jong stelt dat de opmars van voetbalclub Feyenoord een belangrijke reden voor de stijging van het aantal kijkers is. Vorige week keken maar liefst 3,2 miljoen Nederlanders naar de samenvattingen van de Eredivisie. Het zorgde voor een nieuw kijkrecord. Analisten zijn het erover eens dat de kwaliteit in de Eredivisie minder is geworden. Daar staat wel spanning en onzekerheid over het verloop van de wedstrijden tegenover. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Eredivisie voor Nederlandse voetballiefhebbers aantrekkelijker geworden is.

    Discussie over kosten van uitzendrechten

    Dat er steeds meer Nederlanders naar de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal kijken, komt de NPO niet slecht uit. Er is nog steeds – ook op politiek niveau – een discussie gaande waarbij wordt afgevraagd of de publieke omroep wel tientallen miljoenen euro’s per jaar aan voetbal moet besteden. De NOS mag vanwege afspraken met het moederbedrijf van betaalzender FOX Sports niet zeggen hoeveel per jaar voor de uitzendrechten van de samenvattingen van de Eredivisie wordt betaald. Bronnen melden aan diverse media dat hiervoor inclusief de productiekosten een bedrag van meer dan twintig miljoen euro per jaar wordt betaald. Een deel van deze kosten komen via de verkoop van meer STER-reclamezendtijd weer in de schatkist – en dus bij de belastingbetaler – terug.

    NOSStudio SportEredivisievoetbalNPOpublieke omroepFOX SportsuitzendrechtensamenvattingenSTER

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live verslag van Napoli - Feyenoord.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL

      Lumière brengt Top of the Lake: China Girl, het tweede seizoen met Elisabeth Moss en Nicole Kidman in de hoofdrollen. Detective Robin Griffin keert naar huis, maar al snel verdwijnt de rust in Sidney wanneer het lichaam van een meisje aanspoelt. Totaal TV mag vijf keer de dvd van deze misdaadserie weggeven.

    TV-TIP How Do They Do It? Met Thijs en Joep

    How Do They Do It? Met Thijs en Joep
    Discovery Channel om 20:30 uur
    Thijs Meeuwsen en Joep ten Hove kijken niet alleen hoe nieuwe producten gemaakt worden, maar ook hoe oude producten gerecycled worden. Thijs stelt zelfs zijn auto ter beschikking om met eigen ogen te zien hoeveel waarde er nog uit zijn oude bolide gehaald kan worden.