1. Nieuws

    Meer kijkers NPO door Eredivisie-voetbal

    De samenvattingen van de Eredivisie bij NOS Studio Sport worden door meer Nederlanders dan voorheen bekeken. Het zorgt voor een trouw miljoenenpubliek voor de NPO.
    Jarco Kriek
    6 december 2014
    comments 10
    Meer kijkers NPO door Eredivisie-voetbal
    Foto: ANP

    De samenvattingen van de Eredivisie bij NOS Studio Sport worden door meer Nederlanders dan voorheen bekeken. Het zorgt voor een trouw miljoenenpubliek voor de Nederlandse publieke omroep (NPO). Dat meldt het AD.


    NOS-directeur Jan de Jong stelt dat de opmars van voetbalclub Feyenoord een belangrijke reden voor de stijging van het aantal kijkers is. Vorige week keken maar liefst 3,2 miljoen Nederlanders naar de samenvattingen van de Eredivisie. Het zorgde voor een nieuw kijkrecord. Analisten zijn het erover eens dat de kwaliteit in de Eredivisie minder is geworden. Daar staat wel spanning en onzekerheid over het verloop van de wedstrijden tegenover. Deze combinatie zorgt ervoor dat de Eredivisie voor Nederlandse voetballiefhebbers aantrekkelijker geworden is.

    Discussie over kosten van uitzendrechten

    Dat er steeds meer Nederlanders naar de samenvattingen van het Eredivisie-voetbal kijken, komt de NPO niet slecht uit. Er is nog steeds – ook op politiek niveau – een discussie gaande waarbij wordt afgevraagd of de publieke omroep wel tientallen miljoenen euro’s per jaar aan voetbal moet besteden. De NOS mag vanwege afspraken met het moederbedrijf van betaalzender FOX Sports niet zeggen hoeveel per jaar voor de uitzendrechten van de samenvattingen van de Eredivisie wordt betaald. Bronnen melden aan diverse media dat hiervoor inclusief de productiekosten een bedrag van meer dan twintig miljoen euro per jaar wordt betaald. Een deel van deze kosten komen via de verkoop van meer STER-reclamezendtijd weer in de schatkist – en dus bij de belastingbetaler – terug.

    NOSStudio SportEredivisievoetbalNPOpublieke omroepFOX SportsuitzendrechtensamenvattingenSTER

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.