1. Nieuws

    Meer kijkminuten, minder inkomsten

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2013
    comments 0
    Meer kijkminuten, minder inkomsten
    Foto: ANP

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.

    Daarbij komt dat niet alleen de totale reclamebesteding afneemt, maar dat er ook nog eens meer tv-zenders uit deze reclamevijver willen vissen. Zo begon op 19 augustus het nieuwe open net-kanaal FOX met uitzenden. In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro aan advertentiereclame door bedrijven uitgegeven. Aanvullend betaalde het bedrijfsleven vijftig miljoen euro aan sponsoring van tv-programma’s.

    Nieuwe manier tv-kijken

    Uit de laatste cijfers van SPOT blijkt dat Nederlanders nog nooit zo lang per dag naar tv hebben gekeken. De gemiddelde kijktijd per dag ging over de grens van tweehonderd minuten heen. Nederlanders kijken nu gemiddeld 201 minuten per dag naar tv, dat is twee minuten meer dan bij de laatste meting. Het wordt wel steeds duidelijker dat in Nederland voorzichtig een nieuwe manier van tv-kijken intrede heeft gedaan. Hierbij kijkt men minder naar lineaire tv-zenders en meer via internet naar online videodiensten. Het gaat dan voornamelijk om uitgesteld kijken- en video on demand-diensten. Dat blijkt ook uit de opbrengsten uit reclameinkomsten bij deze online videodiensten. Die steeg met twintig procent tot zes miljoen euro.

    SPOTreclamereclameinkomstenadvertentietvlineaire tvvideodienstenonlineinternetuitgesteld kijkenvideo on demandvodRTL XLRTL GemistUitzending GemistSBS GemistFOXNetflix

    Reacties

  1. TV-TIP Tijl B op Volle Toeren

    Tijl B op Volle Toeren
    NPO 2 om 20:25 uur
    Volkszanger André Hazes jr. en de internationaal gerenommeerde operazangeres Maria Fiselier staan centraal.

    Doe mee en win!

    • *

      3X GHOST IN THE SHELL-PAKKET

      Scarlett Johansson is in de bioscoopfilm Ghost in the Shell te zien als Major, een unieke combinatie tussen mens en cyborg die deel uitmaakt van de speciale eenheden. Totaal TV mag drie keer een Ghost in the Shell-pakket weggeven, met daarin een t-shirt, een waaier en natuurlijk twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Dragonheart

    Dragonheart
    Net5 om 20:30 uur
    Tijdens een opstand wordt de vader van prins Einon vermoord. Hijzelf is zwaargewond, maar een draak redt zijn leven in ruil voor de belofte de zwakkeren te zullen verdedigen en af te zien van tirannie en geweld. Eenmaal koning geworden, ontpopt Einon zich nog als een veel grotere tiran dan zijn vader. Bowen geeft de draak hiervan de schuld en neemt zich voor alle draken in het land uit te roeien. Twaalf jaar later is hem dat bijna gelukt, slechts één draak rest hem nog. Maar hun gevecht eindigt onbeslist en dus sluiten ze een akkoord om als drakendoders van stad tot stad te trekken en veel geld te verdienen. Ze houden echter geen rekening met het venijn van koning Einon...

    Zappen.blog.nl