1. Nieuws

    Meer kijkminuten, minder inkomsten

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2013
    comments 0
    Meer kijkminuten, minder inkomsten
    Foto: ANP

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.

    Daarbij komt dat niet alleen de totale reclamebesteding afneemt, maar dat er ook nog eens meer tv-zenders uit deze reclamevijver willen vissen. Zo begon op 19 augustus het nieuwe open net-kanaal FOX met uitzenden. In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro aan advertentiereclame door bedrijven uitgegeven. Aanvullend betaalde het bedrijfsleven vijftig miljoen euro aan sponsoring van tv-programma’s.

    Nieuwe manier tv-kijken

    Uit de laatste cijfers van SPOT blijkt dat Nederlanders nog nooit zo lang per dag naar tv hebben gekeken. De gemiddelde kijktijd per dag ging over de grens van tweehonderd minuten heen. Nederlanders kijken nu gemiddeld 201 minuten per dag naar tv, dat is twee minuten meer dan bij de laatste meting. Het wordt wel steeds duidelijker dat in Nederland voorzichtig een nieuwe manier van tv-kijken intrede heeft gedaan. Hierbij kijkt men minder naar lineaire tv-zenders en meer via internet naar online videodiensten. Het gaat dan voornamelijk om uitgesteld kijken- en video on demand-diensten. Dat blijkt ook uit de opbrengsten uit reclameinkomsten bij deze online videodiensten. Die steeg met twintig procent tot zes miljoen euro.

    SPOTreclamereclameinkomstenadvertentietvlineaire tvvideodienstenonlineinternetuitgesteld kijkenvideo on demandvodRTL XLRTL GemistUitzending GemistSBS GemistFOXNetflix

    Reacties

  1. TV-TIP Tennis: Roland Garros

    Tennis: Roland Garros
    NPO 1 om 11:00 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Formule 1: GP van Monaco

    Formule 1: GP van Monaco
    Ziggo Sport Select om 13:00 uur
    Voorbeschouwing en live verslag van de race van de Formula 1 Grand Prix de Monaco, gereden op het straten circuit van Monte Carlo, in Monaco. Met commentaar van Olav Mol, analyses van o.a. Doornbos en Coronel en bijdrages rechtstreeks vanf de grid in Monte Carlo. Presentatie Rob Kamphues.

    Zappen.blog.nl