1. Nieuws

    Meer kijkminuten, minder inkomsten

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2013
    comments 0
    Meer kijkminuten, minder inkomsten
    Foto: ANP

    Ondanks dat er in Nederland meer naar tv wordt gekeken, zien tv-zenders de reclameinkomsten verder dalen omdat het voor de tv-markt beschikbare reclamebudget minder is.

    Daarbij komt dat niet alleen de totale reclamebesteding afneemt, maar dat er ook nog eens meer tv-zenders uit deze reclamevijver willen vissen. Zo begon op 19 augustus het nieuwe open net-kanaal FOX met uitzenden. In de eerste helft van 2013 werd 396 miljoen euro aan advertentiereclame door bedrijven uitgegeven. Aanvullend betaalde het bedrijfsleven vijftig miljoen euro aan sponsoring van tv-programma’s.

    Nieuwe manier tv-kijken

    Uit de laatste cijfers van SPOT blijkt dat Nederlanders nog nooit zo lang per dag naar tv hebben gekeken. De gemiddelde kijktijd per dag ging over de grens van tweehonderd minuten heen. Nederlanders kijken nu gemiddeld 201 minuten per dag naar tv, dat is twee minuten meer dan bij de laatste meting. Het wordt wel steeds duidelijker dat in Nederland voorzichtig een nieuwe manier van tv-kijken intrede heeft gedaan. Hierbij kijkt men minder naar lineaire tv-zenders en meer via internet naar online videodiensten. Het gaat dan voornamelijk om uitgesteld kijken- en video on demand-diensten. Dat blijkt ook uit de opbrengsten uit reclameinkomsten bij deze online videodiensten. Die steeg met twintig procent tot zes miljoen euro.

    SPOTreclamereclameinkomstenadvertentietvlineaire tvvideodienstenonlineinternetuitgesteld kijkenvideo on demandvodRTL XLRTL GemistUitzending GemistSBS GemistFOXNetflix

    Reacties

  1. TV-TIP Ex on the Beach

    Ex on the Beach
    MTV om 20:00 uur
    Wat gebeurt er als je acht single guys en girls dropped op een paradijselijk eiland voor een vakantie vol zon, zee, strand en seks? Smeerpijperij natuurlijk! Maar zo simpel is het niet. MTV haalt namelijk één voor één de exen terug...

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP UEFA Champions League: Real Madrid - Borussia Dortmund

    UEFA Champions League: Real Madrid - Borussia Dortmund
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van UEFA Champions League: Real Madrid - Borussia Dortmund.

    Zappen.blog.nl