1. Nieuws

    Meer televisieklanten KPN, daling Digitenne blijft doorzetten

    KPN blijft meer televisieklanten aan zich binden en wordt hierdoor een grotere speler op de Nederlandse digitale televisiemarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2011 die het bedrijf vanmorgen in London presenteerde.
    Jarco Kriek
    26 juli 2011
    comments 0
    Meer televisieklanten KPN, daling Digitenne blijft doorzetten

    KPN blijft meer televisieklanten aan zich binden en wordt hierdoor een grotere speler op de Nederlandse digitale televisiemarkt. Dat blijkt uit de halfjaarcijfers 2011 die het bedrijf vanmorgen in London presenteerde.

    In het tweede kwartaal van 2011 steeg het aantal televisieklanten van KPN met 42.000 tot in totaal 1.284.000. "Op de markt voor televisie in Nederland gaat het goed en blijft KPN groeien. De motor achter deze groei is met name ons succesvolle product interactieve TV” concludeerde Eelco Blok – CEO van KPN – vanmorgen op een persconferentie in London. KPN investeert ook in de komende maanden meer mensen op interactieve TV – door KPN ook wel iTV genoemd -  aan te kunnen sluiten. Zo is onlangs KPN-dochter XS4All met het aanbieden van iTV begonnen en staat een andere KPN-dochter Telfort in de startblokken om iTV te gaan aanbieden.

    KPN is iTV ook aan het volwassen maken. Vanaf 1 juli levert men namelijk standaard twee iTV decoders bij elk abonnement. "Dat komt omdat we hebben geïnvesteerd in nieuwe technologie” aldus Blok. Deze doelt hierbij op de upgrade van het oude koperdraadnetwerk en aanleg van meer nieuwe glasvezelnetwerken. Hierdoor kan KPN hogere internetsnelheden aanbieden. Zo kan KPN – volgens eigen zeggen - 40% van de Nederlandse huishoudens aan het einde van 2011 een gegarandeerde snelheid van meer dan 40 Mbps aanbieden. Omdat KPN voor ITV van internet gebruik maakt is het voor de consument mogelijk om zonder problemen twee iTV-decoders gelijktijdig te kunnen gebruiken voor het opnemen, kijken, uitgesteld kijken en het kijken naar HD-kanalen.

    Uit de cijfers van het tweede kwartaal 2011 blijkt dat de daling bij het KPN-televisieproduct Digitenne zich blijft voortzetten. In het tweede kwartaal raakte Digitenne 14.000 abonnees kwijt. Hierdoor heeft Digitenne op dit moment nog "slechts” 868.000 abonnees. Het valt hierdoor terug naar het abonnee-aantal dat men twee jaar geleden in 2009 bereikte. Aan de daling van Digitenne hangt een grotere stijging van het KPN-televisieproduct iTV vast. Het aantal iTV-abonnees steeg in het vorige kwartaal met 56.000 door naar 416.000. Hierdoor boekte KPN een uiteindelijk in het tweede kwartaal toch een winst van 42.000 televisieabonnees. Het aantal televisieabonnees dat via glasvezel naar iTV keek steeg ook met meer dan 20 procent. Op dit moment is dit aantal 61.000 terwijl het aan het einde van het eerste kwartaal nog 50.000 was.

    KPN heeft op dit moment een marktaandeel van iets meer dan 16 procent op de Nederlandse televisiemarkt. Het marktaandeel kan in het derde kwartaal van 2011 gaan groeien. KPN heeft namelijk het voornemen om televisieaanbieder Caiway over te nemen. Hierover heeft men al een overname-overeenkomst met de huidige eigenaren gesloten. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) moet echter nog goedkeuring voor de overname verlenen. De verwachting is dat hierover binnen enkele weken meer duidelijkheid gaat komen.

    KPNDigitenneinteractieve TViTVXS4AllTelfortCaiwaytelevisiedigitaalHDTV

    Reacties

  1. TV-TIP Koken met Van Boven

    Koken met Van Boven
    NPO 2 om 19:50 uur
    Nederlanders die in het buitenland verblijven kunnen soms vreselijk verlangen naar van die typische Hollandse dingen, zoals haring, drop, patatje oorlog, hagelslag of pindakaas. Voor wie langere tijd naar het buitenland gaat en de plotselinge trek niet kan bedwingen, versiert Yvette een heerlijke bruine boterham met pindakaas én hagelslag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP All Stars 2: Old Stars

    All Stars 2: Old Stars
    NPO 3 om 20:15 uur
    Zeven vrienden spelen al van jongs af aan ieder weekend een potje voetbal bij hun club Swift Boys. Winnen doen ze bijna nooit, maar daar gaat het al lang niet meer om. Door een onverwachts huwelijk van één van de jongens trakteren ze zichzelf op een ‘ouderwets trainingskamp’ in de vorm van een lang weekend Barcelona, inclusief het bijwonen van 'El Clasico'. Maar bij de Swift Boys gaat niets volgens plan. Noodgedwongen haasten ze zich in het busje van Harry’s Tuincentrum om op tijd in Barcelona aan te komen, met onderweg de nodige obstakels: het Belgische wegennet, Duitse vakantiegangers en de Franse politie. Gaandeweg vragen de jongens zich af wat er van hun ooit zo mooie toekomstplannen terecht is gekomen. Of ze het leven leiden dat ze ooit voor ogen hadden.