Meerderheid huishoudens heeft Alles-in-1
Meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens maakt gebruik
van een triple play-abonnement. Bij dit soort abonnementen – ook wel Alles-in-1
genoemd – wordt tv, internet en telefonie geleverd.
Triple play-abonnementen zijn voor aanbieders belangrijk
omdat klanten een totaalaanbod van diensten aangeboden krijgen waardoor er
geen klantrelatie met concurrenten noodzakelijk is.
Om deze reden moedigen de aanbieders in Nederland – waaronder de drie
grootste speler KPN, UPC en Ziggo – hun klanten aan om triple play-abonnementen
af te nemen. Dit zorgt voor een flinke toename van het aantal
Alles-in-1-abonnementen. Inmiddels maakt ruim 53 procent van de Nederlandse huishoudens van dit soort
abonnementen gebruik. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper.
KPN en UPC succesvolst
KPN en UPC zijn het succesvolst in het aantrekken van nieuwe
triple play-klanten. Samen met Ziggo zijn deze marktpartijen de grootste
Alles-in-1-aanbieders. Het KPN-budgetmerk Telfort wint volgens Telecompaper
steeds meer triple play-klanten. Telfort biedt haar diensten via het
koperdraadnetwerk van moederbedrijf KPN en de glasvezelnetwerken van Reggefiber
aan. KPN is meerderheidsaandeelhouder in glasvezelexploitant Reggefiber.
Quad play
Telecomaanbieders hebben naast triple play- ook quad
play-abonnementen in het productaanbod. Hierbij wordt naast tv, internet en
vaste telefonie ook mobiele telefonie geleverd. KPN heeft de afgelopen maanden
voor haar quad play-abonnementsvorm KPN Compleet veel reclame gemaakt.