1. Nieuws

    Meeste consumenten nog niet klaar voor HD

    Digitale kijkers die via scart naar HD denken te kijken en witgoed handelaren die dure scartkabels verkopen om beter HD te kunnen kijken. Comsument en vakhandel lijken in sommige gevallen nog weinig van HDTV begrepen te hebben.
    Jarco Kriek
    11 november 2008
    comments 0
    Meeste consumenten nog niet klaar voor HD

    De Nederlandse consument lijkt nog niet klaar te zijn voor HD. Dat is de evaluatie van de afgelopen sportzomer in HD die vanmiddag tijdens de tweede HD Dagen conferentie in het Hilversumse Beeld en Geluid op het mediapark werd georganiseerd. Praktijkvoorbeelden als digitale kijkers die met een scartkabel via de HD decoder naar HDTV zaten te kijken, en dit natuurlijk een geweldige beeldervaring vonden en witgoed handelaren die consumenten dure scartkabels verkochten om beter te kunnen genieten van HDTV passeerden de revue.

    Daarbij maakte distributeurs Ziggo, UPC en CanalDigitaal vandaag bekend dat het aantal abonnees dat HD zenderpakketten afneemt enigszins achterblijven bij de verwachting die men had. Ziggo en UPC wilden niet exact vertellen hoeveel van haar abonnees een HDTV abonnement afnemen. Frans Schrijver van Ziggo hield het erop dat er rond de 42.000 HD kabeldecoders via de vrije markt in Nederland verkocht zijn en dat het grootste gedeelte hiervan door Ziggo abonnees gekocht zijn. Ivo Lochtman van UPC wilde zich eveneens niet uitlaten over het exacte aantal abonnees maar liet wel weten dat het in dezelfde orde ligt als bij Ziggo het geval is. UPC vindt de ontwikkeling van HDTV op dit moment niet tegenvallen omdat men vooraf al niet al te hoge verwachtingen had. Opmerkelijk was dan ook de openheid en eerlijkheid van CanalDigitaal directeur Kees Färber die het aantal HD abonnees bij zijn bedrijf teleurstellend en tegenvallend noemt, namelijk rond de 5000. Dit zijn dan overwegend ook nog eens bestaande abonnees die al een duurder zenderpakket bij CanalDigitaal afnam. HDTV heeft CanalDigitaal volgens Färber weinig nieuwe abonnees opgeleverd.

    De meeste digitale kijkers lijken daarnaast op dit moment helemaal niet extra te willen betalen voor HDTV. Daarbij komen distributeurs in een financiële spagaat te zitten. Het aanbieden van HDTV kanalen brengt extra onkosten met zich mee en de abonnee lijkt dus toch voor HDTV de hand op de knip te houden. Daarbij speelt zeker het beschikbare content een belangrijke rol. Dat is op dit moment nog te gering. De verwachting is wel dat als publieke en commerciële omroepen in de loop van 2009 echt in HD gaan uitzenden er beweging van de kant van de abonnee te zien zal zijn.
    HD DagenHDTV

    Reacties

  1. TV-TIP Tennis: Roland Garros

    Tennis: Roland Garros
    NPO 1 om 11:00 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Formule 1: GP van Monaco

    Formule 1: GP van Monaco
    Ziggo Sport Select om 13:00 uur
    Voorbeschouwing en live verslag van de race van de Formula 1 Grand Prix de Monaco, gereden op het straten circuit van Monte Carlo, in Monaco. Met commentaar van Olav Mol, analyses van o.a. Doornbos en Coronel en bijdrages rechtstreeks vanf de grid in Monte Carlo. Presentatie Rob Kamphues.

    Zappen.blog.nl