1. Nieuws

    Merendeel Nederland heeft digitale televisie in huis

    Meer dan de helft van het aantal televisieabonees heeft een abonnement op een digitaal televisie product. Daarbij is voor het eerst digitale televisie het oude vertrouwde analoge televisieaanbod voorbij gestreefd.
    Jarco Kriek
    20 maart 2009
    comments 0
    Merendeel Nederland heeft digitale televisie in huis

    Het omslagpunt van analoge naar digitale televisie is bereikt. Bijna 51 procent van de Nederlandse huishoudens heeft de beschikking over digitale televisie. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper. Overigens wil dit nog niet zeggen dat ook daadwerkelijk meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens digitaal naar televisie kijken. Uit eerdere onderzoeken bleek dat vele Nederlanders wel een digitale decoder op het televisietoestel had aangesloten maar dat ze nog via de analoge tuner die in het televisietoestel in ingebouwd op de ouderwetse manier naar televisie keken.

    In 2008 groeide de Nederlandse televisiemarkt met 186.000 abonnees naar 7,88 miljoen. Van dit aantal abonnees had aan het einde van 2008 iets meer dan 4 miljoen een abonnement op een digitale televisiedienst. Het aantal digitale abonnees groeide in 2008 in totaal met 5,2 procent. De opmars van digitale televisie lijkt hiermee niet meer te stuiten.

    De grootste digitale televisieaanbieder van Nederland blijft Ziggo. Het bedrijf zag het aantal digitale abonnees in het laatste kwartaal met 115.000 toenemen tot 1,150.000. CanalDigitaal zag het aantal abonnees in het laatste kwartaal wel groeien tot 825.000 maar verloor wel marktaandeel. De groei was namelijk met 2,4 procent minder dan het gemiddelde van 5,6 procent dat voor het gehele marktsegment was toepassing was. KPN had aan het eind van het jaar 775.000 abonnees wat een groei betekende van 10.7 procent. Vooral Interactieve Televisie van KPN groeide in het laatste kwartaal van 2008 met 40.000 nieuwe abonnees opmerkelijk. Ook UPC zag zijn digitaal marktaandeel in het vierde kwartaal, ondanks een toename van 28.800 abonnees, dalen en is de vierde digitale televisieaanbieder van Nederland. Tele2 is volgt met 190.000 IPTV abonnees op de vijfde plaats.

    Voor 2009 verwachten Telecompaper een kleinere groei van digitale televisie. Daarbij wordt uitgegaan van een groei van 4 tot 5 procent. Deze lagere groei ten opzichte van 2008 wordt onder andere toegeschreven aan de huidige economische situatie.

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.