1. Nieuws

    Minder sport en amusement op publieke omroep

    Vanaf 2014 is minder sport en amusement op de Nederlandse publieke tv-zenders te zien. Dat heeft NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort gezegd.
    Jarco Kriek
    11 januari 2013
    comments 0
    Minder sport en amusement op publieke omroep
    Foto: ANP

    Vanaf 2014 is minder sport en amusement op de Nederlandse publieke tv-zenders te zien. Dat heeft NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort op de nieuwjaarsbijeenkomst van de publieke omroep gezegd.

    De publieke omroep moet in de komende vijf jaar driehonderd miljoen euro bezuinigen. Het kiest ervoor zich te richten op vijf prioriteiten en niet meer alles te willen aanbieden wat nu het geval is. "Wie met minder geld alles wil doen, doet alles half", aldus Hagoort. Het geld gaat voortaan naar journalistiek, drama & documentaire, kinderprogramma's, kennis & cultuur en evenementen.

    Voetballiefhebber lijkt de dupe

    Vanaf volgend jaar is hierdoor minder ruimte voor sport, amusement en human-interest-programma’s bij de publieke omroep. De bezuiniging op het sportbudget lijkt vooral de voetballiefhebber te gaan treffen. De uitzendrechten voor onder meer de samenvattingen van de Eredivisie en de live-wedstrijden van de Champions League kost de publieke omroep jaarlijks tientallen miljoenen euro’s. De samenvattingen van de Eredivisie zijn tot medio 2014 bij de publieke omroep te zien. Hiervoor verlengde de NOS onlangs de overeenkomst met uitzendrechtenbezitter Eredivisie Media & Marketing. De publieke omroep wil de verrichtingen van het Nederlands Elftal in internationale voetbalcompetities wel in beeld blijven brengen. Het schaart hiervoor het EK- en WK voetbal onder de prioriteit evenementen. Daaronder vallen ook evenementen als intocht van Sinterklaas, Koninginnedag en 3FM Serious Request.

    Boer zoek vrouw mag blijven

    Ondanks dat de publieke omroep op amusement gaat bezuinigen, wil Hagoort niet alle amusementsprogramma’s van het beeldscherm halen. De kans bestaat dat populaire en goed bekeken tv-programma’s als Boer zoekt vrouw en Animal Crackers op de publieke tv-kanalen te zien blijven. Het nieuwe beleid op het gebied van amusement lijkt vooral voor publieke omroep TROS tot grote aanpassingen te gaan leiden.

    NPOpublieke omroepbezuinigingHenk HagoortNOSvoetbalStudio SportamusementBoer zoekt vrouwAnimal CrackersAndré van Duinjournalistiekdrama & documentairekinderprogramma'skennis & cultuurevenementen

    Lees ook

    Reacties

  1. TV-TIP The Invisible Woman

    The Invisible Woman
    NPO 2 om 23:15 uur
    Engeland, 1883. De getrouwde Charles Dickens (Ralph Fiennes) ontmoet op een dag de jonge Nelly (Felicity Jones), een ambitieuze actrice die een rol in één van zijn toneelstukken heeft weten te bemachtigen. Hij is onder de indruk van haar acteertalent én van haar schoonheid. Al gauw wordt ze zijn muze en de focus van zijn passie. Maar geheimhouding van de relatie is de prijs die ze moeten betalen, waardoor Nelly veroordeeld is tot een onzichtbaar bestaan.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Muriel's Wedding

    Muriel's Wedding
    Een om 23:30 uur
    Komedie van Paul J. Hogan Muriel is 23, dik en niet al te snugger. Aan haar vriendinnen heeft ze niets, en haar familie houdt zich voornamelijk bezig met kibbelen. De enige verstrooiing die haar woonplaats biedt zijn de winkels, de waterparken en de Tupperware-demonstraties. Muriel hoopt op de komst van een sprookjesprins die haar zou meenemen. Maar wanneer die te lang op zich laat wachten, besluit Muriel uiteindelijk naar Sydney te trekken om hem zelf te gaan zoeken.