1. Nieuws

    Minder televisieabonnees maar meer winst voor UPC

    Steeds meer mensen keren wat betreft televisie UPC de rug toe. Echter er is wel een stijging te zien bij het aantal digitale televisieabonnees. En dat laat de kassa voor UPC juist rinkelen.
    Jarco Kriek
    6 november 2008
    comments 0
    Minder televisieabonnees maar meer winst voor UPC

    Het aantal televisieabonnees bij UPC is wederom minder geworden. In het tweede kwartaal daalde het aantal televisieklanten al met anderhalf procent. Het derde kwartaal is dit aantal wederom gedaald van 2.118.600 tot 2.067.700. Daar staat wel een stijging van het aantal digitale abonnees tegenover. UPC heeft nu rond de 620.000 digitale abonnees. Dit alles blijkt uit de kwartaalcijfers van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC Nederland.

    In totaal kunnen in het gehele verzorgingsgebied van UPC 2.730.900 huishoudens gebruik maken van de televisiediensten van UPC. UPC heeft nu een penetratie van 75,7 procent in het eigen verzorgingsgebied. Dat betekent dan 1 op de 4 huishoudens UPC niet als televisieaanbieder heeft. De versterkte concurrentie in het digitale televisie segment is hier de oorzaak van. Vooral het terrestoriale televisieplatform Digitenne van KPN speelt hier een belangrijke rol in. Overigens heeft niet allen UPC maar alle andere televisieaanbieders hier last van.

    De stijging van het aantal digitale abonnees weegt echter zwaarder dan het totale verlies van het aantal televisieabonnees bij UPC. Dit komt omdat digitale televisie meer winstgevend is voor UPC. Inmiddels heeft 29 procent van het aantal UPC abonnees een abonnement op digitale televisiediensten. Van dit aantal heeft 40 procent een abonnement op een DVR en/of HDTV pakket. UPC Nederland behaalt 70 procent meer omzet uit digitale televisiediensten dan een jaar geleden. Hierbij speelt vooral Video On Demand een grote rol. Aanbieders van digitale televisie hebben te maken met grote concurrentie waardoor de winst bij verkoop van een digitaal televisieabonnement door deze concurrentie onder druk komen te staan. Het zwaartepunt gaat in de directe toekomst dan ook gelegd worden bij Video On Demand diensten. UPC is, samen met Tele2, in Nederland één van de pioniers op het gebied van Video On Demand en ziet de inspanningen van het laatste jaar nu met positieve winstcijfers beloond.

    Hoeveel abonnees er bij UPC naar HDTV kijken is overigens niet exact bekend. UPC geeft namelijk geen aparte cijfers over het aantal afgesloten HD abonnementen. HDTV wordt in de kwartaalcijfers van UPC bij het aantal DVR abonnementen berekend.

    UPCdigitale televisieabonnees

    Reacties

  1. TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 13:55 uur
    Live verslag van de twintigste etappe, een individuele tijdrit van 23 km met start en finish in Marseille. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Ik bbq voor jou!

    Ik bbq voor jou!
    RTL 4 om 17:00 uur
    Culinair zomers programma waarin de passie voor gezond barbecueën centraal staat. Elke week krijgt een man de kans om een heerlijke barbecue te organiseren voor een persoon die voor hem heel belangrijk is. De kandidaat en de kijker krijgen tevens enkele basisvaardigheden van het barbecueën uitgelegd. Ook wordt er gekeken naar gepassioneerde barbecuehobbyisten en worden er barbecue-evenementen in binnen- en buitenland bezocht.