1. Nieuws

    Minder televisieabonnees maar meer winst voor UPC

    Steeds meer mensen keren wat betreft televisie UPC de rug toe. Echter er is wel een stijging te zien bij het aantal digitale televisieabonnees. En dat laat de kassa voor UPC juist rinkelen.
    Jarco Kriek
    6 november 2008
    comments 0
    Minder televisieabonnees maar meer winst voor UPC

    Het aantal televisieabonnees bij UPC is wederom minder geworden. In het tweede kwartaal daalde het aantal televisieklanten al met anderhalf procent. Het derde kwartaal is dit aantal wederom gedaald van 2.118.600 tot 2.067.700. Daar staat wel een stijging van het aantal digitale abonnees tegenover. UPC heeft nu rond de 620.000 digitale abonnees. Dit alles blijkt uit de kwartaalcijfers van Liberty Global, het moederbedrijf van UPC Nederland.

    In totaal kunnen in het gehele verzorgingsgebied van UPC 2.730.900 huishoudens gebruik maken van de televisiediensten van UPC. UPC heeft nu een penetratie van 75,7 procent in het eigen verzorgingsgebied. Dat betekent dan 1 op de 4 huishoudens UPC niet als televisieaanbieder heeft. De versterkte concurrentie in het digitale televisie segment is hier de oorzaak van. Vooral het terrestoriale televisieplatform Digitenne van KPN speelt hier een belangrijke rol in. Overigens heeft niet allen UPC maar alle andere televisieaanbieders hier last van.

    De stijging van het aantal digitale abonnees weegt echter zwaarder dan het totale verlies van het aantal televisieabonnees bij UPC. Dit komt omdat digitale televisie meer winstgevend is voor UPC. Inmiddels heeft 29 procent van het aantal UPC abonnees een abonnement op digitale televisiediensten. Van dit aantal heeft 40 procent een abonnement op een DVR en/of HDTV pakket. UPC Nederland behaalt 70 procent meer omzet uit digitale televisiediensten dan een jaar geleden. Hierbij speelt vooral Video On Demand een grote rol. Aanbieders van digitale televisie hebben te maken met grote concurrentie waardoor de winst bij verkoop van een digitaal televisieabonnement door deze concurrentie onder druk komen te staan. Het zwaartepunt gaat in de directe toekomst dan ook gelegd worden bij Video On Demand diensten. UPC is, samen met Tele2, in Nederland één van de pioniers op het gebied van Video On Demand en ziet de inspanningen van het laatste jaar nu met positieve winstcijfers beloond.

    Hoeveel abonnees er bij UPC naar HDTV kijken is overigens niet exact bekend. UPC geeft namelijk geen aparte cijfers over het aantal afgesloten HD abonnementen. HDTV wordt in de kwartaalcijfers van UPC bij het aantal DVR abonnementen berekend.

    UPCdigitale televisieabonnees

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica morgen om 20:00 uur
    Manchester City dacht met de komst van Josep Guardiola de titels aaneen te rijgen, maar tóch ontbrak er iets. Dat lijkt opgelost met het nieuwe supertalent Gabriel Jesus. De Braziliaan is een garantie voor succes. Vanavond speelt de spits tegen Feyenoord, dat alles uit de kast moet halen om hem onschadelijk te maken.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP 2Doc: Piet is weg

    2Doc: Piet is weg
    NPO 2 morgen om 20:20 uur
    Toos Beentjes zoekt al dertig jaar naar haar op Texel vermist geraakte broer Piet. Wat is er toch met hem gebeurd? Deze documentaire focust niet op haar zoektocht, maar op de - zo lijkt het - desinteresse van de politie om Piet te vinden. „Hij spoelt wel aan. En anders vinden de toeristen hem wel.”