1. Nieuws

    Murdoch wil meer zenders in Nederland

    De nieuwe voetbaldeal die gisteren werd gesloten waardoor de samenvattingen van de Eredivisie een jaar langer bij NOS te zien blijven, roept grote vraagtekens op.
    Jarco Kriek
    24 augustus 2012
    comments 0
    Murdoch wil meer zenders in Nederland
    Foto: ANP

    De nieuwe voetbaldeal die gisteren werd gesloten waardoor de samenvattingen van de Eredivisie een jaar langer bij NOS te zien blijven, roept in het Nederlandse medialandschap grote vraagtekens op.

    Normaal worden soortgelijke uitzendrechten voor periodes van drie tot vier jaar gesloten. Het verlengen van de huidige overeenkomst met één jaar tot en met het seizoen 2013/2014 is ongebruikelijk. Het heeft er alle schijn van dat deze ongewone stap is genomen om Rupert Murdoch meer tijd te gunnen om meer tv-zenders in Nederland te kopen. En daar later de samenvattingen van de Eredivisie op te parkeren.

    Fox International Channels heel duidelijk

    Dagblad De Telegraaf peilde bij Nederlandse mediabedrijven de stemming na het bekend worden van de nieuwe overeenkomst tussen Eredivisie Media & Marketing – voor 51 procent eigendom van Murdoch en bezitter van alle uitzendrechten van de Eredivisie – en de NOS. Het meest duidelijk was Raymond van Vliet van Fox International Channels: "Fox International Channels heeft in Nederland de ambitie om naast bijvoorbeeld National Geographic Channel en 24Kitchen meer zenders te exploiteren, al dan niet met voetbal of andere sporten. Daarom investeren we ook in abonneezenders."

    Geen gesprekken met SBS

    Van Vliet benadrukt dat er geen gesprekken met SBS Broadcasting gaande zijn en zegt niet te weten of dit ooit gaat gebeuren. Een omroepinsider noemt juist een overname van SBS in De Telegraaf realistisch. Bij RTL Nederland denkt men dat met de nieuwe korte overeenkomst voor de samenvattingen er iets groters op komst is. Remko van Westerloo – algemeen programmadirecteur SBS – noemt het een interessante ontwikkeling en is benieuwd welk plan erachter zit.

    Kostprijs samenvattingen gelijkwaardig

    NOS-directeur Jan de Jong liet in het eigen Radio 1 Journaal weten dat de condities voor de verlenging van de uitzendrechten vrijwel gelijkwaardig met het huidige contract zijn. Over de prijs die de NOS voor de samenvattingen moet betalen, wil De Jong uit strategisch oogpunt niets zeggen. Maar hij liet wel doorschemeren dat de NOS niet te hoge bedragen voor uitzendrechten kan uitgeven. De Jong denkt wel dat de huidige overeenkomst van één jaar vooral bedoeld is om Eredivisie Media & Marketing meer tijd te geven om zich op de nieuwe toekomst voor te bereiden.

    Sport1 belangrijke pion

    Mocht Fox International Channels van Eredivisie Live een echt sportkanaal willen maken – zoals velen mediakenners denken – of naast Eredivisie Live een breder sportkanaal te willen beginnen, dan is betaalzender Sport1 een belangrijke pion in strategisch schaakspel dat op dit moment op het Nederlandse medialandschap is gestart. Sport1 – eigendom van dochteronderneming Chellomedia van Liberty Global – bezit namelijk van vrijwel alle belangrijkste Europese voetbalcompetitie voor langere tijd de uitzendrechten. Ook is men in bezit van de meerjarige uitzendrechten van andere sporten zoals golf, tennis en de MotoGP.

    Eredivisie LiveEredivisie Media & MarketingEredivisievoetbalFOXRupert MurdochFox International ChannelsFICRTL NederlandSBSSBS 6SBS BroadcastingSport1ChellomediaLiberty Golbal

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Europa League

    UEFA Europa League
    RTL 7 om 19:00 uur
    Europese topclubs nemen het tegen elkaar op in de UEFA Europa League. Het is het sterkste clubtoernooi van Europa na de Champions League en een garantie op memorabele wedstrijden.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?