1. Nieuws

    NBC Universal luistert naar kijkers Sci Fi en 13th Street

    De recentelijk via de Nederlandse kabel gestarte zenders Sci Fi en 13th Street worden verbeterd. Minder reclameblokken moeten de zenders aantrekkelijker maken.
    Jan-Hein Visser
    27 september 2007
    comments 0
    NBC Universal luistert naar kijkers Sci Fi en 13th Street
    De recentelijk via de Nederlandse kabel gestarte zenders Sci Fi en 13th Street worden inhoudelijk verbeterd. Dit stelt Marcel Swagers, het hoofd marketing van NBC Universal Benelux, tegenover TVSatellite. Volgens NBC Universal zijn de twee zenders nog in de prille jeugd van hun bestaan en moet er nog van ervaringen geleerd worden.

    Swagers stelt: "Het verbeteren van vaardigheden putten wij onder andere uit de reacties van kijkers. Naast het actief luisteren naar de consument, is ook het leren van ervaring en daadwerkelijk verbeteringen aanbrengen erg belangrijk. We luisteren echt naar de kijkers en brengen veranderingen aan daar waar men het wil, getuige de nieuwe spotfrequentie."

    Inderdaad is de frequentie van de zogeheten ‘center-breaks’ sterk omlaag gebracht. Swagers stelt dat de intentie was om een paar maanden na lancering commercials te draaien, maar daar is mee gewacht tot er echt kijkcijfers beschikbaar zouden zijn. SKO (Stichting Kijk Onderzoek) registreert echter nog niet het digitaal kijkgedrag. Tot die tijd probeert men gaten in de programmering op te vullen met barterovereenkomsten en promos.

    Een dergelijke overeenkomst is onder meer voor de ochtenduren afgesloten wanneer er op beide kanalen homeshopping wordt doorgegeven. Ondertussen wordt voor Sci Fi en 13th Street gewerkt aan verdere opbouw van de naam en het imago van de zenders, waarbij er veel aandacht is voor de zendervormgeving.

    Kritiek kwam er vooral van het Chelloo.com forum van UPC Digital kijkers over het aantal onderbrekingen of niet optimale ondertiteling. 13th Street en vooral Sci Fi blijken desondanks geliefd te zijn. Beide zenders kwamen onlangs voor in een zenderenquête van populaire themazenders, waarvan CanalDigitaal er een aantal gaat doorgeven. Of de zenders op satelliet komen is nog niet definitief bekend.

    Intussen beloven Sci Fi en 13th Street nog meer verbeteringen. Zo zullen de nieuwe ‘end breaks’ voortaan geprogrammeerd worden met ‘short form’ of korte film content, die of speciaal is aangekocht danwel in-house is geproduceerd om de beide zendermerken te ondersteunen. Opmerkelijk is verder de aktie van UPC Digital om Sci Fi vanaf oktober van de hoge voorkeuzeplek 16 naar het veel lagere 110 te verplaatsen.
    NBC UniversalUPCSci Fi13th Street

    Reacties

  1. TV-TIP Pim & Pom: Het grote avontuur

    Pim & Pom: Het grote avontuur
    NPO 3 om 13:00 uur
    De twee katten Pim en Pom zijn elkaars beste vrienden en wonen samen bij hun baasje de Vrouw. Als de nichtjes Treesje en Sjaantje op bezoek komen, nemen ze de poezen mee naar het park voor een picknick. Zij willen dolgraag de katten zelf houden en bedenken daarvoor stiekem een plan. Als Pim en Pom weten te ontsnappen aan de nichtjes, verdwalen ze en moeten samen op straat overleven. Daar ontmoeten ze een straatkattenbende die hun vriendschap op de proef stelt. Gaat het Pim en Pom lukken om samen te blijven en hun baasje terug te vinden?

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!

    Gordon Ramsay: Oorlog in de keuken!
    RTL 5 om 18:27 uur
    Gordon Ramsay reist af naar Fuengirola, gelegen aan de Spaanse Costa del Sol. Daar schiet hij de eigenaren van restaurant Mayfair te hulp. De zaak ligt op een toplocatie, maar de gasten blijven desondanks weg.