1. Nieuws

    NBC Universal luistert naar kijkers Sci Fi en 13th Street

    De recentelijk via de Nederlandse kabel gestarte zenders Sci Fi en 13th Street worden verbeterd. Minder reclameblokken moeten de zenders aantrekkelijker maken.
    Jan-Hein Visser
    27 september 2007
    comments 0
    NBC Universal luistert naar kijkers Sci Fi en 13th Street
    De recentelijk via de Nederlandse kabel gestarte zenders Sci Fi en 13th Street worden inhoudelijk verbeterd. Dit stelt Marcel Swagers, het hoofd marketing van NBC Universal Benelux, tegenover TVSatellite. Volgens NBC Universal zijn de twee zenders nog in de prille jeugd van hun bestaan en moet er nog van ervaringen geleerd worden.

    Swagers stelt: "Het verbeteren van vaardigheden putten wij onder andere uit de reacties van kijkers. Naast het actief luisteren naar de consument, is ook het leren van ervaring en daadwerkelijk verbeteringen aanbrengen erg belangrijk. We luisteren echt naar de kijkers en brengen veranderingen aan daar waar men het wil, getuige de nieuwe spotfrequentie."

    Inderdaad is de frequentie van de zogeheten ‘center-breaks’ sterk omlaag gebracht. Swagers stelt dat de intentie was om een paar maanden na lancering commercials te draaien, maar daar is mee gewacht tot er echt kijkcijfers beschikbaar zouden zijn. SKO (Stichting Kijk Onderzoek) registreert echter nog niet het digitaal kijkgedrag. Tot die tijd probeert men gaten in de programmering op te vullen met barterovereenkomsten en promos.

    Een dergelijke overeenkomst is onder meer voor de ochtenduren afgesloten wanneer er op beide kanalen homeshopping wordt doorgegeven. Ondertussen wordt voor Sci Fi en 13th Street gewerkt aan verdere opbouw van de naam en het imago van de zenders, waarbij er veel aandacht is voor de zendervormgeving.

    Kritiek kwam er vooral van het Chelloo.com forum van UPC Digital kijkers over het aantal onderbrekingen of niet optimale ondertiteling. 13th Street en vooral Sci Fi blijken desondanks geliefd te zijn. Beide zenders kwamen onlangs voor in een zenderenquête van populaire themazenders, waarvan CanalDigitaal er een aantal gaat doorgeven. Of de zenders op satelliet komen is nog niet definitief bekend.

    Intussen beloven Sci Fi en 13th Street nog meer verbeteringen. Zo zullen de nieuwe ‘end breaks’ voortaan geprogrammeerd worden met ‘short form’ of korte film content, die of speciaal is aangekocht danwel in-house is geproduceerd om de beide zendermerken te ondersteunen. Opmerkelijk is verder de aktie van UPC Digital om Sci Fi vanaf oktober van de hoge voorkeuzeplek 16 naar het veel lagere 110 te verplaatsen.
    NBC UniversalUPCSci Fi13th Street

    Reacties

  1. TV-TIP Dokter Deen

    Dokter Deen
    NPO 1 om 19:00 uur
    Maria krijgt op de begrafenis van haar vader een schokkend bericht te horen. Ze zoekt steun bij haar ex-psychiater Max. Oscar begrijpt niet waar ze blijft. Oscar's dochter Eva neemt op een spetterende manier afscheid. Moeder Deen wordt steeds vergeetachtiger. Robbert komt maar niet toe aan zijn croissantje en wordt overvallen door zijn ex. Maria heeft haar boot gemist.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Jeugdjournaal

    Jeugdjournaal
    NPO 3 om 19:00 uur
    Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland speciaal voor de jonge kijker. Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland en het weer, speciaal voor de jonge kijker.