1. Nieuws

    Nederland kijkt minder tv

    Nederlanders keken in 2007 minder televisie dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Kijk Onderzoek (SKO).
    Jarco Kriek
    2 januari 2008
    comments 0
    Nederland kijkt minder tv
    Nederlanders keken in 2007 minder televisie dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Kijk Onderzoek (SKO).

    Het afgelopen jaar keek de Nederlander gemiddeld 186 minuten per dag naar televisie. Dat is ruim tien minuten minder dan het jaar daarvoor. SKO zoekt de verklaring in veranderingen in de samenstelling van de bevolking en het aantal warme zomeravonden.

    De televisiezenders van SBS Broadcasting boekten de meeste winst, gemeten in marktaandeel. Het marktaandeel steeg met 1,4 procent door naar 21,9 procent. RTL Nederland zag het marktaandeel ook met 0,4 procent stijgen tot 26,3 procent. Het marktaandeel van de publieke omroepen is met 33,2 procent nog steeds het hoogste, maar slonk met 0,8 procent.

    Het kijkgedrag van jongeren tot 24 jaar kan ook invloed hebben gehad op het kortere televisiekijken in 2007. Uit een Europees onderzoek van de EIAA, een organisatie van internetbedrijven, blijkt dat veel mensen steeds langer en vaker achter de computer zitten te internetten. Dit gaat ten koste van het kijken naar televisie en het luisteren naar radio. Het grote aantal breedband internetaansluitingen - Nederland heeft bijna de hoogste internetpenetratie van de wereld - zorgt er overigens niet voor dat Nederlanders ten opzichte van andere Europese landen meer internetten.

    Niet alleen in Nederland keek men in 2007 minder naar de televisie. In Duitsland bijvoorbeeld daalde het aantal gekeken televisieminuten van 212 in 2006 naar 208 in 2007. De Belgen kijken daarintegen keken in 2007 vier minuten per dag meer naar televisie. Vooral het eerste net van de VRT - één - trok meer kijkers. Bij de commerciële omroepen in België is VTM, dat meer jongeren aan zich weet te binden, de grootste winnaar.
    televisieSKOkijkgedrag

    Reacties

  1. TV-TIP We Bought a Zoo

    We Bought a Zoo
    RTL 8 om 20:29 uur
    Weduwnaar Benjamin Mee (Matt Damon) woont samen met zijn twee kinderen in Los Angeles. Als journalist van een plaatselijke krant reist hij de hele wereld over, op zoek naar avontuur. Maar op een dag besluit hij dat het tijd wordt voor een nieuwe wending in zijn leven. Hij koopt een oud huis met een flinke lap grond, en de daarbij behorende dierentuin: Rosemoor Animal Park. De dierentuin zit zonder geld en dreigt haar deuren te moeten sluiten, ondanks de tomeloze inzet van oppasser Kelly Foster (Scarlett Johansson) en haar gedreven team. Zonder ook maar enige ervaring en met een beperkt budget, zetten Mee en zijn gezin alles op alles om de dierentuin van de ondergang te redden. Het leven van Benjamin is nu het avontuur waar hij altijd verslag van deed. En het speelt zich af in zijn eigen achtertuin.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP War Horse

    War Horse
    Net5 om 20:30 uur
    Een opmerkelijke vriendschap tussen het paard Joey en zijn trainer Albert. Wanneer de twee gescheiden worden zien we een bijzondere reis van het paard gedurende de oorlog, waarbij het paard niet alleen het leven van mensen die hij tegenkomt veranderd, maar vooral inspireert. Beleef de Eerste Wereldoorlog door de ogen van een paard, een ongelofelijke reis van avontuur, geluk en hechte vriendschap. War Horse is een indrukwekkend verhaal over vriendschap en oorlog. Wat begon als een succesvol boek, werd een hit op Broadway, en is nu een film.

    Zappen.blog.nl