1. Nieuws

    Nederland kijkt minder tv

    Nederlanders keken in 2007 minder televisie dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Kijk Onderzoek (SKO).
    Jarco Kriek
    2 januari 2008
    comments 0
    Nederland kijkt minder tv
    Nederlanders keken in 2007 minder televisie dan het jaar daarvoor. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Kijk Onderzoek (SKO).

    Het afgelopen jaar keek de Nederlander gemiddeld 186 minuten per dag naar televisie. Dat is ruim tien minuten minder dan het jaar daarvoor. SKO zoekt de verklaring in veranderingen in de samenstelling van de bevolking en het aantal warme zomeravonden.

    De televisiezenders van SBS Broadcasting boekten de meeste winst, gemeten in marktaandeel. Het marktaandeel steeg met 1,4 procent door naar 21,9 procent. RTL Nederland zag het marktaandeel ook met 0,4 procent stijgen tot 26,3 procent. Het marktaandeel van de publieke omroepen is met 33,2 procent nog steeds het hoogste, maar slonk met 0,8 procent.

    Het kijkgedrag van jongeren tot 24 jaar kan ook invloed hebben gehad op het kortere televisiekijken in 2007. Uit een Europees onderzoek van de EIAA, een organisatie van internetbedrijven, blijkt dat veel mensen steeds langer en vaker achter de computer zitten te internetten. Dit gaat ten koste van het kijken naar televisie en het luisteren naar radio. Het grote aantal breedband internetaansluitingen - Nederland heeft bijna de hoogste internetpenetratie van de wereld - zorgt er overigens niet voor dat Nederlanders ten opzichte van andere Europese landen meer internetten.

    Niet alleen in Nederland keek men in 2007 minder naar de televisie. In Duitsland bijvoorbeeld daalde het aantal gekeken televisieminuten van 212 in 2006 naar 208 in 2007. De Belgen kijken daarintegen keken in 2007 vier minuten per dag meer naar televisie. Vooral het eerste net van de VRT - één - trok meer kijkers. Bij de commerciële omroepen in België is VTM, dat meer jongeren aan zich weet te binden, de grootste winnaar.
    televisieSKOkijkgedrag

    Reacties

  1. TV-TIP Wielrennen: Giro d'Italia

    Wielrennen: Giro d'Italia
    Eurosport 1 om 13:15 uur
    17e etappe

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Counting On

    Counting On
    TLC om 20:30 uur
    Volg de avonturen en de dagelijkse beslommeringen van Jill, Jessa en de andere Duggars. Hoe is het om op eigen benen te staan en voor je eigen gezin te zorgen?

    Zappen.blog.nl