Nederland stoort zich aan tv-reclame
Uit
het laatste onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 blijkt dat Nederland zich
blijft storen aan tv-reclames. Driekwart van de ondervraagden vindt ze irritant. Gemiddeld kijkt men 3,5 uur per dag naar televisie. De avonduren en het
weekeind zijn vooral in trek voor langdurig televisiekijken.
Het
onderzoek van MWM2 werd in opdracht van UPC onder 2700 televisiekijkers in de
periode tussen 25 maart en 2 april gehouden. Dat tv-reclames al langer als
storend werden ervaren was natuurlijk bekend. Wat niet uit het onderzoek
blijkt, maar wat wel op internet steeds duidelijk wordt, is dat de
televisiekijker zich in grotere mate ook gaat storen aan de zogenaamde
aankondigingbanners aan de bovenzijde van het scherm tijdens lopende televisieprogramma’s.
Uit het onderzoek blijkt ook dat iets minder dan de helft het liefst naar
televisie kijkt zonder gezelschap dat commentaar geeft. Vooral mannen kijken
bij voorbaat alleen naar sportprogramma’s. Maar ook vrouwen zonderen zich graag
af om alleen naar een tv-serie of soap te kijken.
De
televisiegids blijft overigens nog steeds populair bij de Nederlander. Ondanks
de mogelijkheid om bij digitale televisie de programma-informatie via de
Elektronische Programma Gids (EPG) op te halen of via dit via internet te doen
blijft de papieren gids nog steeds het meest geliefd.