1. Nieuws

    Nederlander kijkt meer online en uitgesteld

    De Nederlandse tv-kijker kijkt steeds meer online naar tv. Ook kijkt men via zogenaamde uitgesteld kijken-diensten als Uitzending Gemist. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Stichting Kijkonderzoek
    Jarco Kriek
    23 mei 2012
    comments 0
    Nederlander kijkt meer online en uitgesteld

    De Nederlandse tv-kijker kijkt steeds meer online naar tv. Ook kijkt men via zogenaamde uitgesteld kijken-diensten als Uitzending Gemist. Dat blijkt uit de laatste cijfers van Stichting Kijkonderzoek (SKO).

    De komst van meer tv-toestellen die via het thuisnetwerk direct op internet aangesloten kunnen worden – de internettelevisies die ook wel connected tv’s genoemd worden – speelt daarbij een katalyserende rol. Dat is vooral sterk te zien bij het uitgesteld kijken.

    Uitzending Gemist, RTL XL en SBS Gemist succes

    De uitgesteld kijken-diensten van de publieke omroep (Uitzending Gemist), RTL Nederland (RTL XL) en SBS Nederland (SBS Gemist) worden in Nederland steeds populairder. Daarbij wordt vooral via internettelevisie gekeken. Het aantal views via de televisie ligt vijfmaal hoger dan het bekijken via het internet. SKO verwacht dat het uitgesteld kijken in 2012 naar 44,1 procent doorgroeit.

    Online tv minder populair dan uitgesteld kijken

    De gemiddelde Nederlander kijkt volgens SKO gemiddeld een minuut per dag online naar tv-programma’s. Uitgesteld kijken via het televisietoestel ligt de Nederlander beter. Het gemiddelde per dag ligt hierbij op 5 minuten. Online naar tv-programma’s kijken, is vooral populair bij jongeren tussen de 13 en 19 jaar, maar is duidelijk minder besteed aan Nederlanders met een gemiddelde leeftijd.

    SKO kan kijkgedrag beter meten

    Bas de Vos – directeur SKO – over het meten van online televisie en uitgesteld kijken: "Wat we nu na vijf jaar ontwikkelingen kunnen rapporteren, is uniek. Omdat we op basis van kijktijd naar doelgroepen kunnen rapporteren, kan er eindelijk een reële vergelijking met kijkgedrag via de televisie en het uitgesteld kijken op televisie worden gemaakt. En wat we in 2011 al als verwachting uitspraken, blijkt te kloppen. De toename van het bezit van opnameapparaten zorgt voor een groei in uitgesteld kijken op de televisie. Waar de groei online dit jaar afvlakt. Met uitzondering van de jongste doelgroep.”

    SKOUitgesteld Kijkencatch-up tvonlineUitzending GemistNPORTL XLRTL NederlandSBS GemistSBS Nederlandinternettelevisiesconnected tv

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Echt niet OK

    Echt niet OK
    NPO 3 om 20:25 uur
    Katja Schuurman, Jan Kooijman en Stijn van Vliet behandelen situaties uit het dagelijks leven die iedereen herkent en die, als je niet oppast, heel ongemakkelijk kunnen worden. Hoe dicht mag je met je naakte lichaam bij een vreemde komen in de kleedkamer? Hoe reageer je als de pasgeboren baby van je collega écht niet knap is? Wat zet je wel en niet op social media? Aan de hand van openhartige gesprekken en hilarische sketches verkennen Jan, Katja en Stijn de grens tussen gepast en ongepast.Ze vragen ook een gast het hemd van het lijf, zoals Jennifer Hoffman, Sofie van den Enk of Tess Milne, en in de sketches worden ze bijgestaan door een topcast van Nederlandse acteurs en actrices. Dé grappige nieuwe gids over wat er wel en vooral ook níet kan anno 2017.

    Zappen.blog.nl