1. Nieuws

    Nederlander loopt niet warm voor glasvezel

    Glasvezelnetwerkexploitant Reggefiber heeft grote moeite om Nederlanders van de voordelen van glasvezel ten opzichte van kabel en DSL-technieken te kunnen overtuigen.
    Jarco Kriek
    24 september 2013
    comments 0
    Nederlander loopt niet warm voor glasvezel
    Foto: ANP

    Glasvezelnetwerkexploitant Reggefiber heeft grote moeite om Nederlanders van de voordelen van glasvezel ten opzichte van kabel en DSL-technieken te kunnen overtuigen.

    Reggefiber begint pas met de aanleg van glasvezel als in een stad of wijk van een grotere stad meer dan dertig procent van de huishoudens heeft aangegeven de glasvezelaansluiting actief te gaan gebruiken. Samen met serviceproviders die de diensten via glasvezel gaan aanbieden, probeert men via voorinschrijving aan het minimaal benodigd aantal huishoudens te komen. De ondergrens van dertig procent is voor Reggefiber belangrijk omdat hiermee investeringen in het glasvezelnetwerk op termijn terugverdiend kunnen worden.

    Tilburg en Katwijk probleemgevallen

    Het gebeurt steeds vaker dat in de inschrijvingsperiode de ondergrens van dertig procent niet wordt gehaald. Deze week moest Reggefiber aankondigen dat de inschrijvingstermijn in Katwijk, Noordwijk-Binnen en de Tilburgse wijk Reeshof tot medio november is verlengd. In al deze gebieden wisten Reggefiber en serviceproviders de afgelopen maanden minder dan dertig procent van de op aan te sluiten huishoudens voor glasvezel warm te krijgen. In Tilburg willen de serviceproviders Fype, Helden van Nu, KPN, OnsBrabantNet, Scarlet, Solcon, Tele2, Telfort, TriNed, Vodafone en XS4ALL glasvezeldiensten gaan aanbieden.

    Effect Ziggo campagne

    Vooral het tegenvallende animo voor glasvezel in Tilburg is een tegenvaller voor Reggefiber. Kabelbedrijf Ziggo – dat in Tilburg kabeldiensten levert – voerde een gerichte publiekscampagne na het bekend worden dat Reggefiber met de gemeente Tilburg overeenstemming over het verglazen van de hele stad had gesloten. Deze lijkt op het eerste gezicht effect te hebben. Ziggo stelt bij deze actie dat overstappen op glasvezel niet nodig is omdat via de kabel minimaal gelijkwaardige diensten worden aangeboden. Ook zit er in de kabeltechnologie - volgens het kabelbedrijf - nog voldoende rek voor verbetering en uitbreiding van diensten.

    ReggefiberglasvezelTilburg KatwijkNoordwijkKPNInteractieve TVXS4AllTelfortGlashart MediaVodafoneTele2ConceptsEdutelFieberFypeHelden van NUKickXLLijbrandtLijbrandt TelecomONOnsBrabantNetScarletSolconTweakXMS

    Reacties

  1. TV-TIP Sportjournaal

    Sportjournaal
    NPO 1 om 18:45 uur
    In het Sportjournaal wordt uitgebreid aandacht gegeven aan het actuele sportnieuws. Met het belangrijkste sportnieuws van vandaag.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Hemel op Aarde

    Hemel op Aarde
    NPO 3 om 20:30 uur
    De 13-jarige, diepgelovige Bart wordt tot over zijn oren verliefd op de oudere, stadse en uiterst verleidelijke Moniek, die net bij hem in het dorp is komen wonen. Zijn ouders zijn er echter niet blij mee en vanaf hun eerste ontmoeting gaat er van alles mis in het gezin. Bart denkt dat dit komt doordat hij meer met Moniek bezig is dan met de normen en waarden van zijn opvoeding. Kiest hij voor zijn eerste echte liefde of kiest hij voor zijn vertrouwde leventje en wordt alles weer normaal. De keuze wordt nog moeilijker als Moniek ernstig ziek blijkt te zijn….