1. Nieuws

    Nederlands televisielandschap digitaliseert verder

    Het Nederlandse televisielandschap is ook de afgelopen maanden verder gedigitaliseerd. Dat blijkt uit de Media Standaard Survey die sinds dit jaar door onderzoeksbureau TNS NIPO wordt gepubliceerd.
    Jarco Kriek
    11 augustus 2011
    comments 0
    Nederlands televisielandschap digitaliseert verder

    Het Nederlandse televisielandschap is ook de afgelopen maanden verder gedigitaliseerd. Dat blijkt uit de Media Standaard Survey die sinds dit jaar door onderzoeksbureau TNS NIPO wordt gepubliceerd.

    TNS NIPO voert de Media Standaard Survey in opdracht van de organisaties die verantwoordelijk voor de belangrijkste mediabereiksonderzoeken zijn uit. Dit zijn: SKO, RAB,  JIC STIR en NOM. TNS NIPO raadpleegde voor de Media Standaard Survey in het eerste gedeelte van 2011 2.682 huishoudens en 2.301 personen van 13 jaar en ouder.

    De uitkomst is dat 69 procent van de Nederlandse huishoudens op 1 of meer toestellen in huis naar digitale televisie kijkt. Kabelbedrijven leveren in 46 procent van de Nederlandse huishoudens het digitale televisiesignaal. Op grote achterstand volgen Digitenne (11 procent), satelliet (6 procent), IPTV via DSL techniek (5 procent) en IPTV/kabel via glasvezel (2 procent). Bas de Vos - directeur SKO - zegt hierover: "Nu bijna 70% van Nederland toegang heeft tot digitale televisie zien we ook een omslagpunt in het kijkgedrag. Inmiddels is ongeveer de helft van de kijktijd, kijktijd via het digitale signaal. Digitale huishoudens kijken dus ook nog steeds analoog. Met name op tweede toestellen in huis.”

    Uit het Media Standaard Survey blijkt verder dat in bijna een derde van de huishoudens over een harddisk-recorder beschikt. Telefoon kijken via de mobiele telefoon moet in Nederland zijn weg nog weten te vinden. Slechts twee 2 procent van de ondervraagden gebruikt op dit moment de mobiele telefoon nog voor het bekijken van televisie. 

    DigitaliseringdigitaalanaloogTNS NIPOSKOSTIRRABJICNOManaloogdigitaalUPCZiggoCaiwaykabelKPNDigitenneCanalDigitaalschotelsatellietCanalDigitaalIPTVglasvezelGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl