1. Nieuws

    Nederlandse Publieke Omroep start test met HbbTV

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is in de laatste week van september gestart met de start van de nieuwe digitale dienst HbbTV. De NPO startte de test via de satelliet bij CanalDigitaal en later bij Ziggo.
    Jarco Kriek
    11 oktober 2011
    comments 0
    Nederlandse Publieke Omroep start test met HbbTV

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is in de laatste week van september gestart met de start van de nieuwe digitale dienst HbbTV. De NPO startte de test via de satelliet bij CanalDigitaal en later bij Ziggo.

    Via de satelliet wordt de datadienst HbbTV aangeboden bij de SD-versies van Nederland 1, Nederland 2 en Nederland 3 die via de ASTRA1-satelliet op 19,2 graden oost worden uitgezonden. Al in de laatste week van september startte de NPO via CanalDigitaal met de eerste testuitzendingen van HbbTV via de satelliet. Inmiddels is ook bij Ziggo is de NPO via het HD-kanaal Nederland 2 HD met de testuitzendingen van HbbTV gestart. De NPO maakte bij monde van Bram Tullemans – beleidsadviseur van de NPO – op 27 april op het Telecompaper Connected TV congres in Utrecht bekend voor HbbTV als standaard voor interactiviteit gekozen te hebben. Tullemans stelde op dit congres dat de NPO in september met de eerste publieke test van HbbTV zou gaan starten. Met de start van HbbTV via de satelliet heeft de NPO zich aan deze belofte gehouden.

    HbbTV is de afkorting van Hybride Broadcast Broadband TV en is een open wereldwijde standaard. Het combineert traditionele televisie – in vakjargon ook wel broadcast genoemd – met aanvullende interactieve diensten. Deze aanvullende diensten kunnen via het uitzendplatform dat voor de lineaire televisiezenders gebruikt wordt of via internet aangeboden en ontvangen worden. Naast algemene aanvullende informatie over het uitgezonden televisieprogramma kan men bijvoorbeeld ook via de rode knop direct meedoen aan enquêtes over onderwerpen in het programma. Ook kan men via HbbTV direct volgen wat er op sociale media over het uitgezonde televisieprogramma gezegd wordt. Een combinatie van HbbTV met een retourverbinding via internet kan zorgen voor nog meer interactiviteit zoals het bekijken van Video on Demand en videobeelden met achtergrond informatie over programma’s of programma-onderdelen. HbbTV is bij contentaanbieders en televisiezenders vooral populair omdat gebruik gemaakt kan worden van applicatie met open standaarden als HTML, javascript, CSS, XMS en diverse multimedia bestandstypes.

    Voor ontvangst van data en gebruik van HbbTV is een televisie die voor HbbTV geschikt is of een speciale losse HbbTV decoder nodig. Diverse onlangs door CanalDigitaal gecertificeerde Sony Bravia televisiemodellen zijn geschikt voor HbbTV. Dit zijn Connected TV modellen waardoor ook bij ontvangst van HbbTV via de satelliet via internet een retoursignaal voor internetconnectiviteit beschikbaar is. Ook Samsung en Philips willen nog dit jaar televisies die HbbTV ondersteunen op de markt brengen. Satellietfabrikant Inverto hoopt binnenkort de HomeFox satellietontvanger met HbbTV ondersteuning op de markt te brengen. Vooral Duitse omroepen - waaronder ARD en ZDF - experimenteren op dit moment in Europa met HbbTV.

    Dat HbbTV bij de NPO op dit moment nog in een eerste teststadium verkeert blijkt uit het feit dat ondersteuning van sociale media als twitter en facebook nog niet beschikbaar is. Bij de presentatie op het Telecompaper Connected TV congres liet Tullemans nog weten dat sociale media een belangrijk onderdeel van HbbTV de NPO gaat uitmaken.

    HbbTVNPOpublieke omroepCanalDigitaalZiggoSonySamsungInvertoconnected TVsociale mediatwitterfacebookVideo on Demand

    Reacties

  1. TV-TIP UEFA Champions League

    UEFA Champions League
    Veronica om 20:00 uur
    Live de wedstrijd van de UEFA Champions League: PSV - FC Rostov

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY JASON BOURNE

      Matt Damon is terug en dit keer krijgt de zaak een persoonlijk tintje in Jason Bourne. Totaal TV mag dit spetterende vijfde hoofdstuk van de kaskrakerfranchise vijf keer als Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP What Women Want

    What Women Want
    RTL 8 om 20:29 uur
    Nick Marshall (Mel Gibson) is een echte macho en iedereen zal dat beamen. De enige die daar geen last van heeft, is Nick zelf. Het komt hem juist goed van pas in zijn werk, waar hij via reclames vol babes allerlei producten aan de man brengt. Op de zaak komt een hoge positie vrij en volgens Nick is die baan voor hem. De baan gaat echter naar een vrouw (Helen Hunt) en Nick zet het op een zuipen. Daardoor krijgt hij een ongeluk met gevolgen: hij kan ineens de gedachten van vrouwen horen.

    Zappen.blog.nl