1. Nieuws

    Nieuwe consumentenregels voor tv-aanbieders

    Nieuwe consumentenregels die op 13 juni zijn ingevoerd, geven de consument meer rechten bij het afsluiten van een nieuw tv- of Alles-in-1-abonnement.
    Jarco Kriek
    16 juni 2014
    comments 2
    Nieuwe consumentenregels voor tv-aanbieders

    Nieuwe consumentenregels die op 13 juni zijn ingevoerd, geven de consument meer rechten bij het afsluiten van een nieuw tv- of Alles-in-1-abonnement.

    De nieuwe consumentenregels geven de consument extra rechten bij aankoop van goederen en diensten in een winkel, op straat, aan de deur, via telefoon en internet. De nieuwe regels gelden niet voor oude overeenkomsten en zijn alleen van toepassing als deze op of na 13 juni gesloten zijn. De nieuwe consumentenregels gelden niet alleen in Nederland, maar zijn Europees ingevoerd. In België moesten dienstaanbieders – waaronder tv-aanbieders – al langere tijd aan de nu in Nederland ingevoerde consumentenregels voldoen.

    Twee weken bedenktijd

    Bij het aangaan van nieuwe abonnementen geldt nu een bedenktermijn van veertien dagen. In veel gevallen was er voorheen een bedenktermijn tussen de nul en acht dagen. Bij het afsluiten van een abonnement aan de deur wordt de bedenktijd van acht naar veertien dagen verlengd. Deze vorm van abonnementverkoop komt veel in gebieden voor waar Reggefiber nieuwe glasvezelnetwerken wil aansluiten. Bij het afsluiten van een nieuwe tv- of Alles-in-1-abonnement via telefoon of internet wordt de bedenktijd van zeven naar veertien dagen verdubbeld.

    Eén euro gesprekskosten

    Wat eveneens nieuw is, is de maximale gesprekskosten die een bestaande klant bij een telefonisch hulpverzoek moet betalen. Als men de klantenservice van een bedrijf belt, mag dit vanaf nu voor bestaande klanten maximaal één euro per gesprek plus het normale beltarief kosten. Daarmee gaat een grote wens van Nederlanders in vervulling. In sommige gevallen moest men bij telefonische hulp van dienstverleners tientallen eurocenten per minuut via deze 0900-nummers betalen.

    ACMAutoriteit Consument & MarkttvtelevisieaanbiederconsumentenregelsabonnementklantenserviceZiggoKPNDigitenneInteractieve TVUPCCanalDigitaalCaiwayReggefiberglasvezelGlashart MediasatellietkabelIPTV

    Reacties

  1. TV-TIP Typisch Wielenpôlle

    Typisch Wielenpôlle
    NPO 2 om 19:20 uur
    Arm of rijk, gezond of ziek, laag- of hoog­opgeleid; soms lijkt het wel alsof het land alleen nog maar uit kloven en tegenstellingen bestaat. In Typisch... nemen we elke drie weken een kijkje in een bepaalde buurt. We trappen af in de altijd gezellige probleemwijk Wielenpôlle in Leeuwarden.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Fast & Furious 6

    Fast & Furious 6
    Veronica om 20:30 uur
    Dom, Brian en hun vaste boevengilde genieten van de miljoenen, die ze van een gangster hebben geript. Hun rust wordt ruw verstoord als ze bezoek krijgen van agent Hobbs. Er zijn betere scripts, maar voor een film als dit is het meer dan voldoende voor volop spectaculaire acties en stunts.