1. Nieuws

    Nieuwe reclamecampagne DAB+ moet digitalisering versnellen

    Met een nieuwe reclamecampagne wil Digital Radio+ luisteraars op de mogelijkheden van digitaal radiogenot wijzen.
    Jarco Kriek
    18 juli 2015
    comments 30
    Nieuwe reclamecampagne DAB+ moet digitalisering versnellen

    Met een nieuwe reclamecampagne wil Digital Radio+ luisteraars op de mogelijkheden van digitaal radiogenot wijzen. Hierdoor moet de digitalisering van het Nederlandse radiolandschap worden versneld.


    De twee nieuwe reclamespotjes zijn vanaf maandag 20 juli op de tv-zenders van de NPO te zien. In de reclamespotjes acteren dj’s van landelijke publieke en commerciële omroepen. Opvallend is dat ook NPO Radio 6 een gezicht in de reclames krijgt. De zender is in de ether weliswaar alleen via DAB+ te beluisteren, maar stopt zo goed als zeker vanaf 1 januari 2016 vanwege bezuiniging bij de publieke omroep in zijn geheel met uitzenden. In de reclamespotjes blijft de slogan Let’s Get Digital te horen en wordt net als eerder de oude hitdreun van Physical van Olivia Newton John gebruikt. De stem van Leo van der Goot is als voice over te horen.

    Belangrijke maanden voor DAB+

    Er breken belangrijke maanden voor DAB+ in Nederland aan. Zo zijn vanaf september meer landelijke en publieke zenders digitaal in de ether te beluisteren. In grote delen van Nederland zijn regionale publieke omroepen al via DAB+ te beluisteren. Vanaf 1 september worden op de actieve regionale DAB+ frequenties de regionale commerciële zenders toegevoegd. Verder wordt de ontvangst van nu actieve regionale frequenties verbeterd. In de Randstad is technische Partner Broadcast Partners begonnen met het opbouwen van het regionale frequentiekavel 8A dat in de Randstad voor DAB+ gebruikt gaat worden. De verwachting is dat de eerste testuitzendingen op frequentie 8A binnenkort gaan beginnen.

    Verbetering ontvangst DAB+

    Daarnaast wordt door NPO en KPN gewerkt aan verbetering van de DAB+ ontvangst van de landelijke publieke zenders. Hierdoor moet nog dit jaar in het overgrote deel van Nederland ongestoorde buitenhuis ontvangst mogelijk zijn. Door het inzetten van extra steunzenders in meer uitzendmasten wordt gelijktijdig ook de binnenhuis ontvangst verbeterd. Betere ontvangst en een groter zenderaanbod moeten ertoe gaan leiden dat meer Nederlanders bij de aanschaf van nieuwe radiotoestellen kiezen voor een model waarbij naast FM ook DAB+ ontvangst mogelijk is. Dat moet er uiteindelijk toe leiden dat op langere termijn met FM-verspreiding van radiozenders wordt gestopt er alleen digitaal via DAB+ in de ether naar radio geluisterd kan worden.

    Mogelijk laatste grote reclamecampagne

    De kans is aanwezig dat de huidige nieuwe reclamecampagne voor DAB+ voorlopig de laatste is. Commerciële omroepen dreigen de hand op de knip te houden nu er onzekerheid over de uitzendlicenties is. De huidige FM-uitzendlicenties – waaraan ook de DAB+ uitzendlicentie gekoppeld is – lopen medio 2017 af. Er is een afspraak met het kabinet gemaakt dat de nieuwe uitzendlicenties voor de periode na 2017 worden verlengd als commerciële zenders zouden investeren in de brede uitrol van DAB+. Mede hierdoor zijn door radiozenders vele miljoenen euro’s in de verspreiding en promotie van DAB+ gestoken. Nu minister Henk Kamp van Economische Zaken de FM-uitzendlicenties voor de periode na 2017 toch wil gaan veilen, overwegen commerciële omroepen vanwege de onzekere toekomst een investeringsstop voor DAB+ in te stellen. Na de zomer wordt duidelijk of Kamp zijn plannen voor het veilen van FM-uitzendlicenties doorzet. Een meerderheid van de Tweede Kamer adviseert de minister in een motie dringend om van dit plan af te zien en de huidige FM-uitzendlicenties te verlengen.

    DAB+VRTpublieke omroepDABNorkringtestuitzendingBroadcast PartnersOmroep ZeelandOmroep BrabantRTV RijnmondPuur NLZeelandNoord-BrabantZuid-HollandAgentschap TelecomontvangstautointernetradioFMDABDAB PlusDigital Radio PlusWeek van de digitale radiodigitaalradioNPO Radio 1NPO Radio 1 ExtraNPO Radio 2NPO 3FMNPO 3FM AlternativeNPO Radio 4NPO Radio 5NPO Radio 6 Soul & JazzNPO Radio Top 2000NPO FunXRadio 538Sky RadioSky Radio ChristmasQ-musicQ-music Non-StopRadio 10Radio 10 Gold 60s & 70s hitsRadio Veronica100%NLSlam FMBNR NieuwsradioSublime FMSublime YouEfteling RadioJuizeClassic FMArrow Classic RockRadio Maria

    Reacties

  1. TV-TIP Eigen huis & tuin

    Eigen huis & tuin
    RTL 4 om 18:14 uur
    Tom Groot en Thomas Verhoef gaan kijken bij onze eigen Evelyn Struik. Zij is net verhuisd en de mannen zijn enorm benieuwd naar haar nieuwe huis. Ongetwijfeld kunnen ze haar ook nog wel met het een en ander helpen. Tom tovert een grijze, naargeestige binnenplaats om in een warm en kleurrijk buitengebeuren. Thomas is klaar met een stacaravan. Hij toont Elly en Diana hun nieuwe vakantieparadijs.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Con Air

    Con Air
    Veronica om 20:00 uur
    Poe (Cage) verdwijnt enkele jaren achter de tralies en telt de dagen tot de terugkeer naar zijn vrouw (Potter) en kind. Als de dag eindelijk gekomen is heeft Poe nog een probleem: het vliegtuig dat hem naar huis brengt is gevuld met de zwaarste criminelen van het land. Onderweg neemt Cyrus the Virus (John Malkovich), de ergste van allemaal, de macht in het vliegtuig over. Poe is niet van plan dit over z'n kant te laten gaan.

    Zappen.blog.nl