1. Nieuws

    Nieuwsuitzendingen populairder dan ooit

    Ondanks een toegenomen aanbod van andere programma’s blijken Nederlandse televisiekijkers toch vaker naar journaaluitzendingen te kijken dan twintig jaar geleden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek hiernaar.
    Jan-Hein Visser
    28 november 2011
    comments 0
    Nieuwsuitzendingen populairder dan ooit

    Ondanks een toegenomen aanbod van andere programma’s blijken Nederlandse televisiekijkers toch vaker naar journaaluitzendingen te kijken dan twintig jaar geleden. Dat blijkt uit een uitgebreid onderzoek hiernaar dat werd gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

    Wonneberger verdedigt haar proefschrift op 1 december aan de Universiteit van Amsterdam. Enkele belangrijke conclusies eruit zijn dat gemiddeld wekelijks 100 minuten naar een journaaluitzending van met name NOS of RTL4 wordt gekeken. Twintig jaar geleden was dat nog gemiddeld 60 minuten. Hoewel er veel alternatieven voor ‘het nieuws’ zijn heeft dat hier dus alles behalve een negatieve invloed op. Wonneberger stelt in haar proefschrift verder dat bijna niemand 'uitsluitend naar lichte nieuws- en actualiteitenprogramma’s kijkt als Hart van Nederland (SBS6) of De Wereld Draait Door (VARA)'.

    "Vrijwel alle kijkers kiezen zowel voor een journaal als voor achtergrondprogramma’s bij het nieuws. Het klopt dus ook niet dat de lichtere programma’s een groep kijkers trekt die anders nooit met nieuws en actualiteiten bereikt zou worden”, aldus Wonneberger. Een opmerkelijke conclusie uit haar proefschrift is verder dat 'de honger naar nieuws uniek is voor Nederland', want in andere Europese landen en in de Verenigde Staten kijkt men de laatste twintig jaar juist minder lang naar de nieuwsuitzendingen. De onderzoekster heeft opmerkelijk genoeg echter géén sluitende verklaring voor het feit dat Nederlanders vaker naar journaals zijn gaan kijken. Volgens Wonneberger duidt deze ontwikkeling niet op een gestegen interesse voor nieuws en politiek maar op een vaste ingesleten gewoonte.

    RTL NieuwsNOS JournaalHart van Nederland

    Reacties

  1. TV-TIP Say yes to the Dress: Benelux

    Say yes to the Dress: Benelux
    TLC om 20:00 uur
    Nederlandse en Vlaamse aanstaande bruiden kiezen hun perfecte trouwjurk uit bij Koonings. Ze worden onder andere geholpen door de Amerikaanse trouwjurkgoeroe Randy Fenoli.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP Echt niet OK

    Echt niet OK
    NPO 3 om 20:25 uur
    Katja Schuurman, Jan Kooijman en Stijn van Vliet behandelen situaties uit het dagelijks leven die iedereen herkent en die, als je niet oppast, heel ongemakkelijk kunnen worden. Hoe dicht mag je met je naakte lichaam bij een vreemde komen in de kleedkamer? Hoe reageer je als de pasgeboren baby van je collega écht niet knap is? Wat zet je wel en niet op social media? Aan de hand van openhartige gesprekken en hilarische sketches verkennen Jan, Katja en Stijn de grens tussen gepast en ongepast.Ze vragen ook een gast het hemd van het lijf, zoals Jennifer Hoffman, Sofie van den Enk of Tess Milne, en in de sketches worden ze bijgestaan door een topcast van Nederlandse acteurs en actrices. Dé grappige nieuwe gids over wat er wel en vooral ook níet kan anno 2017.

    Zappen.blog.nl