1. Nieuws

    NMa akkoord met overname Eredivisie Live

    De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa geeft groen licht voor de overname van Eredivisie Media & Marketing door FOX International Channels. Hierdoor komt betaalzender Eredivisie Live in buitenlandse handen.
    Jarco Kriek
    30 november 2012
    comments 0
    NMa akkoord met overname Eredivisie Live

    De Nederlandse Mededingingsautoriteit NMa geeft groen licht voor de overname van Eredivisie Media & Marketing door FOX International Channels. Hierdoor komt betaalzender Eredivisie Live in buitenlandse handen.

    Naast de betaalzender maken ook de uitzendrechten van de Nederlandse Eredivisie onderdeel van Eredivisie Media & Marketing uit. In ieder geval tot 2025 blijven de live-uitzendrechten in handen van de eigen betaalzender Eredivisie Live. De samenvattingsrechten zijn nog tot het einde van het seizoen 2013 – 2014 bij de NOS ondergebracht. Wat daarna met deze samenvattingsrechten gebeurt, is niet bekend. Er is kans dat FOX International Channels zijn positie op de Nederlandse tv-markt gaat uitbreiden en de samenvattingen op termijn ook op één van de Nederlandse FOX-zenders te zien zijn. FOX International Channels is op dit moment in Nederland actief met de tv-zender National Geographic Channel en de digitale zenders 24Kitchen, Nat Geo Wild en FOXlife.

    Meerderheidsbelang

    Naast de overname-goedkeuring van de NMa is ook de overeenkomst tussen beide partijen volledig afgerond. Hierdoor krijgt FOX International Channels een meerderheidsbelang van 51 procent in Eredivisie Media & Marketing. Voor de Nederlandse voetbalclubs levert dit in de komende twaalf jaar ongeveer een miljard euro op.

    Voetbalfans krijgen betere beleving

    Door het bestaande succes van Eredivisie Live te koppelen aan de internationale kennis, ervaring en het netwerk van FIC op het gebied van sportzenders, willen de twee partijen de Nederlandse voetbalfans een nog betere beleving bieden. "We zijn blij dat de goedkeuring van de NMa een feit is en de samenwerking tussen Eredivisie Media & Marketing en FOX International Channels nu echt van start kan gaan. De overeenkomst betekent een stevige injectie voor het Nederlandse voetbal, hetgeen goed nieuws is voor de clubs, maar zeker ook voor de fans", zegt Alex Tielbeke, directeur EMM. "Door de lokale en internationale ervaring van FOX te combineren met onze eigen tv-zender worden we in staat gesteld de fans optimaal en met hoge kwaliteit te bedienen en het succes van Eredivisie Live verder uit te bouwen."

    Mediarechten optimaal exploiteren

    Als gevolg van de samenwerking treedt Raymond van der Vliet - managing director FOX International Channels Benelux - naast zijn huidige rol ook toe tot de directie van Eredivisie Media & Marketing. Van der Vliet kijkt er naar uit: "Samen gaan we nu eerst alle mogelijkheden onderzoeken om de mediarechten van de Eredivisie clubs zo optimaal mogelijk te exploiteren en de voetbalfans een nog betere beleving te bieden. We hebben een gezonde ambitie en zullen tevens onderzoeken of het creëren van een extra tv-zender ook tot die mogelijkheden behoort. We zien er in ieder geval enorm naar uit om een positieve bijdrage te leveren aan de spannende en aantrekkelijke Eredivisie die we in Nederland hebben."

    Samenvattingen blijven op open net

    Ook na het aflopen van de overeenkomst over de samenvattingsrechten van de Eredivisie met de NOS blijven de samenvattingen op het open net te zien. Frank Rutte – directeur van Eredivisie Media & Marketing – hierover: "Voor de periode daarna worden alle opties met betrekking tot uitzending van de Eredivisie samenvattingen overwogen, waarbij voorop staat dat deze net zoals in de huidige situatie toegankelijk blijven voor het grote publiek. Want welke beslissing we ook nemen, een ding staat daarbij vast: ook na 2014 zijn de Eredivisie samenvattingen te zien op het open net."

    Eredivisie LiveEredivisievoetbalEredivisie Media & MarketingFOXFOX International ChannelsFOX International Channels BeneluxNOSuitzendrechtensamenvattingenpublieke omroepNPO

    Reacties

  1. TV-TIP We Bought a Zoo

    We Bought a Zoo
    RTL 8 om 20:30 uur
    Weduwnaar Benjamin Mee (Matt Damon) woont samen met zijn twee kinderen in Los Angeles. Als journalist van een plaatselijke krant reist hij de hele wereld over, op zoek naar avontuur. Maar op een dag besluit hij dat het tijd wordt voor een nieuwe wending in zijn leven. Hij koopt een oud huis met een flinke lap grond, en de daarbij behorende dierentuin: Rosemoor Animal Park. De dierentuin zit zonder geld en dreigt haar deuren te moeten sluiten, ondanks de tomeloze inzet van oppasser Kelly Foster (Scarlett Johansson) en haar gedreven team. Zonder ook maar enige ervaring en met een beperkt budget, zetten Mee en zijn gezin alles op alles om de dierentuin van de ondergang te redden. Het leven van Benjamin is nu het avontuur waar hij altijd verslag van deed. En het speelt zich af in zijn eigen achtertuin.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN T2: TRAINSPOTTING

      Regisseur Danny Boyle is terug met de originele cast van Trainspotting: Ewan McGregor, Ewen Bremner, Jonny Lee Miller en Robert Carlyle. Oftewel, wat krijgen Spud, Begbie, Sick Boy en Mark Renton nú weer voor hun kiezen? Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP War Horse

    War Horse
    Net5 om 20:30 uur
    Een opmerkelijke vriendschap tussen het paard Joey en zijn trainer Albert. Wanneer de twee gescheiden worden zien we een bijzondere reis van het paard gedurende de oorlog, waarbij het paard niet alleen het leven van mensen die hij tegenkomt veranderd, maar vooral inspireert. Beleef de Eerste Wereldoorlog door de ogen van een paard, een ongelofelijke reis van avontuur, geluk en hechte vriendschap. War Horse is een indrukwekkend verhaal over vriendschap en oorlog. Wat begon als een succesvol boek, werd een hit op Broadway, en is nu een film.

    Zappen.blog.nl