1. Nieuws

    NOS bereikt 97 procent van Nederlanders

    De Nederlander heeft via de NOS uitgebreid het WK voetbal in Brazilië gevolgd. De publieke omroep zond in meer dan vier weken ruim 116 uur live voetbal uit.
    Jarco Kriek
    14 juli 2014
    comments 10
    NOS bereikt 97 procent van Nederlanders
    Foto: ANP

    De Nederlander heeft via de NOS uitgebreid het WK voetbal in Brazilië gevolgd. De publieke omroep zond in meer dan vier weken ruim 116 uur live voetbal uit. Daarnaast waren er nog veel WK-gerelateerde programma’s.

    De afgelopen 32 dagen werden naast live voetbalwedstrijden op alle dagen ook de tv-programma’s WK Journaal en Studio Brasil op Nederland 1 uitgezonden. Uit onderzoek van de NOS blijkt dat bijna vijftien miljoen Nederlanders – 97 procent van de bevolking - het WK via tv heeft gevolgd. Ook de bericht- en verslaggeving digitale media – onder meer via de speciale WK-site en apps – werd door een miljoenenpubliek bekeken.

    Tevreden over WK

    Jan de Jong – directeur van de NOS – is een tevreden man: "Het Nederlands elftal heeft fantastisch gepresteerd en dat heeft ons enorm geholpen. Zo eerlijk moet je zijn. Tegelijkertijd ben ik heel trots op de afdelingen sport en nieuws. De programma’s op radio en televisie waren vernieuwend, fris, creatief en gewoon heel goed. En op de digitale media hebben de apps en de site het ongelooflijk goed gedaan. Onze aanpak smaakt het publiek heel goed. Zoals dat gelukkig eerder met Sotsji ook het geval was. Letterlijk heel Nederland kijkt en luistert naar de NOS. We lijken op de goede weg."

    32 uur per persoon

    De vijftien miljoen bereikte tv-kijkers keken gedurende het WK voetbal gemiddeld maar liefst 32 uur per persoon. Dat komt overeen met negentien gehele voetbalwedstrijden. Zoals verwacht keken mannen meer naar het voetbalevenement. Nederlandse mannen keken gemiddeld naar 23 wedstrijden. Bij vrouwen bleef de kijkteller op zestien steken. Er waren 2,9 miljoen Nederlanders die meer dan de helft van de 64 voetbalwedstrijden bekeken.

    Digitale media

    Dat digitale media een steeds belangrijker onderdeel van de activiteiten van de NOS is, blijkt uit het nieuwe internetrecord van de speciale WK-site van de NOS. Het aantal unieke bezoekers is de grens van tien miljoen ruim overschreden. Met 10,8 miljoen unieke bezoekers is het oude record tijdens de Olympische Winterspelen van Sotsji eerder dit jaar met 4,7 miljoen meer bezoekers verpletterd.

    NOSFranks SnoeksJeroen GrueterNederland - ArgentiniëNedArgArgentininiëWKvoetbalBraziliëNederlandNederlands elftalOranjeLouis van GaalSpanjeSalvadorVI OranjeNOSpublieke omroepStudio BrasilNedChiChili

    Reacties

  1. TV-TIP Een huis vol

    Een huis vol
    NPO 1 om 19:25 uur
    Bij de Buddenbruckjes komt stilte maar zelden voor. Rob en Thaila doen dagelijks hun best om hun zootje ongeregeld in het gareel te houden. Een flinke opgave, aangezien Thaila op het punt staat te bevallen van de tiende (!) telg. Ondertussen hebben oude bekenden Anne en Alex (foto) hun handen vol aan hun drie jaar oude vierling.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD DUNKIRK

      Verteld vanaf het land, de zee en de lucht start Dunkirk als honderdduizenden Britse en geallieerde soldaten omsingeld zijn door vijandelijke troepen. Totaal TV mag de dvd van deze epische actiethriller vijf keer weggeven.

    TV-TIP Frozen Planet

    Frozen Planet
    NPO 2 om 19:25 uur
    Terwijl de Noordpool een bevroren oceaan is die wordt omgeven door continenten, is de Zuidpool juist een bevroren continent omgeven door een ijszee. Maar waarom zijn de seizoenen hier zo extreem? Hoe kunnen dieren overleven bij -50? En welke rol spelen de Noord- en Zuidpool bij het weer op aarde?