1. Nieuws

    NOS: kwaliteit belangrijker dan kijkcijfers

    Er wordt veel naar kijkcijfers van tv-programma’s gekeken. De kijkcijfers zijn belangrijk. Publieke omroep NOS vindt de inhoudelijke kwaliteit van haar programma’s belangrijker dan kijkcijfers.
    Jarco Kriek
    11 juni 2012
    comments 0
    NOS: kwaliteit belangrijker dan kijkcijfers
    Foto: ANP

    Er wordt veel naar kijkcijfers van tv-programma’s gekeken. De kijkcijfers zijn belangrijk. Publieke omroep NOS vindt de inhoudelijke kwaliteit van haar programma’s belangrijker dan kijkcijfers.

    De NOS is een publieke omroep die een vooraf vastgesteld jaarlijks budget ter beschikking krijgt om haar kerntaken uit te voeren. Dat is anders bij commerciële omroepen. Deze verdienen het geld uit reclameinkomsten die uiteindelijk gekoppeld zijn aan het aantal kijkers dat de tv-zender aan zich weet te binden. De NOS heeft deze druk niet en kan zich dus meer op kwaliteit van programma’s richten.

    NOS Studio Sportzomer vs VI Oranje

    Tijdens de lopende sportzomer is er op de late avond een constante strijd tussen de NOS en RTL 4. NOS brengt tijdens de zomerse sportevenementen de dagelijkse talkshow NOS Studio Sportzomer. RTL 4 brengt gelijktijdig soortgelijke programma’s als VI Oranje en Tour du Jour. De afgelopen dagen werd duidelijk dat er veel naar de kijkcijfers van beide programma’s werd gekeken.

    Kwaliteit belangrijker

    Goede kijkcijfers zijn altijd meegenomen. Toch kijkt de NOS meer naar alleen de kijkcijfers. Jan de Jong – algemeen directeur NOS – tijdens de SES Sportzomer SESsie, net voor de start van het EK voetbal over de strijd tussen Studio Sportzomer en VI Oranje: "Het gaat de NOS niet om de meeste kijkers maar om de kwalitatieve inhoud.” In het algemeen ziet De Jong de kijkcijfers meer als onderstreping van maatschappelijke relevantie dan als oordeel over de inhoud van een tv-programma. Daarbij denkt De Jong wel dat de sportzomer ervoor gaat zorgen dat 49 van de 50 programma’s in de kijkcijfer top 50 over 2012 van de NOS afkomstig zijn.

    NOSkijkcijfersSKOkwaliteitEKEK voetbalvoetbalsportzomerRTL 4VI OranjeTour du JourNOS Studio SportzomerAstraSES

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.