1. Nieuws

    NOS Teletekst blijft populair

    Informatiedienst NOS Teletekst blijft in Nederland ook in een tijdperk van digitale revolutie mateloos populair. Er zijn in Nederland dagelijks nog 3,7 miljoen gebruikers.
    Jarco Kriek
    22 augustus 2015
    comments 8
    NOS Teletekst blijft populair
    Foto: ANP

    Informatiedienst NOS Teletekst blijft in Nederland ook in een tijdperk van digitale revolutie mateloos populair. Er zijn in Nederland dagelijks nog 3,7 miljoen gebruikers. Dat blijkt uit een achtergrond artikel op Nu.nl.


    In veel Europese landen is teletekst inmiddels uitgestorven. Ook enkele Nederlandse regionale zenders stopten met de informatiedienst. Als reden wordt in alle gevallen een overstap naar nieuwe digitale communicatiemiddelen als internetsite, tablet en smartphone genoemd. De NOS blijft voorlopig vasthouden aan het informatieve succesnummer. NOS begon in 1980 met teletekst en gelooft na 35 jaar nog steeds in de toegevoegde waarde. Ook nadat de BBC – grondlegger van teletekst – in 2012 de Britse variant van teletekst Ceefax aan de kant schoof.

    Teletekst: What you see is what you get

    Lara Ankersmit – hoofd digitaal NOS – over de populariteit van Teletekst: "What you see is what you get. Je weet wat je ervan kan verwachten. Je kan je online helemaal verliezen in allemaal content. Je kan een hele middag of avond rondsurfen naar van alles en nog wat. Teletekst is dusdanig overzichtelijk en duidelijk dat mensen daar niet verdwalen en krijgen wat ze verwachten, namelijk de belangrijkste headlines of uitslagen van sportwedstrijden." Haar voorganger Roeland Stekelenburg gaf NOS Teletekst een digitaal tintje en stond aan de wieg van een app voor de smartphone. "Er waren nog geen touchscreens en het navigeren op telefoons was één doffe ellende. Wat was nou idealer dan navigeren met drie cijfers op een numeriek toetsenbord", vroeg Stekelenburg zich toen af.

    NOSteletekstBBCCeefaxanaloogdigitaalinformatiedienstnieuwsNOS NieuwsmediaLara AnkersmitRoeland StekelenburgJan de Jong

    Reacties

  1. TV-TIP De Grote Geschiedenisquiz

    De Grote Geschiedenisquiz
    NPO 2 om 20:25 uur
    Voor de 16e keer organiseert de NTR, in samenwerking met Historisch Nieuwsblad en NRC Handelsblad, De grote geschiedenisquiz. Vijf teams, bestaande uit twee bekende en één onbekende geschiedenisliefhebber, spelen tegen elkaar onder leiding van Joost Karhof.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP DWDD University presenteert: Spionage

    DWDD University presenteert: Spionage
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoogleraar Internationale Betrekkingen aan de Universiteit Utrecht Beatrice de Graaf geeft een nieuw college. Ze belicht wat inlichtingen- en veiligheidsdiensten allemaal kunnen, moeten en mogen doen.

    Zappen.blog.nl