1. Nieuws

    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2015
    comments 2
    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd
    Foto: ANP

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR. Dit een fusiebedrijf van de onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse.


    In Nederland wordt veel van on demand-diensten gebruik gemaakt. Onder jongeren is het gebruik het grootst. In de leeftijdscategorie tot 25 jaar gebruikt drie op de vier jongeren on demand-diensten. Opvallend is dat onder jongeren veel Popcorn Time gebruikt wordt. Ook steeds meer ouderen gebruiken on demand-diensten. Het gebruik bij 65- en 45-plussers is met 52 procent gelijk.

    NPO wint van RTL en SBS

    Kijken we naar zenders dan is NPO Gemist met 49 procent het meest gebruikt. Het is hiermee tevens ook de meest gebruikte on demand-dienst van Nederland. RTL volgt met RTL XL met achttien procent. Het SBS-platform KIJK wordt door vier procent van de ondervraagden gebruikt.

    Ziggo wint van KPN

    Ziggo is bij aanbieders door Nederlanders het meest gebruikt. Het on demand-platform van Ziggo wordt door achttien procent van de ondervraagden gebruikt. Ziggo is na de NPO en Netflix het op twee na meest gebruikte on demand-platform van Nederland. KPN volgt Ziggo met Interactieve TV met zeventien procent op de hielen. Ziggo heeft echter wel meer klanten dan KPN die gebruik van on demand-diensten kunnen maken. In het onderzoek wordt UPC Horizon echter als apart on demand-platform – dat een aandeel van zeven procent behaald – benoemd. Opgeteld heeft Ziggo dus na de fusie een marktaandeel van 25 procent.

    Netflix wint van Videoland Unlimited

    Bij online videodiensten die onbeperkt kijken-abonnementen aanbieden, is Netflix de winnaar. Een kwart van de on demand-kijkers maakt van Netflix gebruik. Videoland – dat onder de naam Videoland Unlimited een soortgelijke onbeperkt kijken-dienst aanbiedt – komt niet verder dan drie procent. Popcorn Time – het gratis maar illegale alternatief – komt door het grote gebruik door jongeren met vijftien procent op de zesde plaats in het onderzoek van SAMR.

    On demandvideo on demandOver The TopOTTonbeperkt kijkenuitgesteld kijkenNPO GemistRTL XLRTL NederlandKIJKSBS BroadcastingZiggoKPNNetflixVideolandVideoland UnlimitedPopcorn TimeillegaalinternetSAMR

    Reacties

  1. TV-TIP De storm

    De storm
    NPO 3 om 20:25 uur
    Tijdens de watersnoodramp van 1953 raakt Julia (Sylvia Hoeks) haar baby kwijt. Terwijl de Zeeuwen het water ontvluchten, gaat Julia terug naar het rampgebied. Regisseur Ben Sombogaart leverde met deze film zijn derde kaskraker op rij. Vooral het mooie, dienende spel van Barry Atsma valt op.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Safe House

    Safe House
    Veronica om 20:30 uur
    Deze actiethriller had zo van Tony Scott kunnen zijn. Dat komt ook door de rol van Denzel Washington, die weer eens de ervaren crack speelt die opgezadeld zit met een groentje (Ryan Reynolds), die twijfelt of zijn CIA-gevangene wel een verrader is. Acteerwerk en actie zijn goed in deze vrij inhoudsloze film.