1. Nieuws

    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2015
    comments 2
    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd
    Foto: ANP

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR. Dit een fusiebedrijf van de onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse.


    In Nederland wordt veel van on demand-diensten gebruik gemaakt. Onder jongeren is het gebruik het grootst. In de leeftijdscategorie tot 25 jaar gebruikt drie op de vier jongeren on demand-diensten. Opvallend is dat onder jongeren veel Popcorn Time gebruikt wordt. Ook steeds meer ouderen gebruiken on demand-diensten. Het gebruik bij 65- en 45-plussers is met 52 procent gelijk.

    NPO wint van RTL en SBS

    Kijken we naar zenders dan is NPO Gemist met 49 procent het meest gebruikt. Het is hiermee tevens ook de meest gebruikte on demand-dienst van Nederland. RTL volgt met RTL XL met achttien procent. Het SBS-platform KIJK wordt door vier procent van de ondervraagden gebruikt.

    Ziggo wint van KPN

    Ziggo is bij aanbieders door Nederlanders het meest gebruikt. Het on demand-platform van Ziggo wordt door achttien procent van de ondervraagden gebruikt. Ziggo is na de NPO en Netflix het op twee na meest gebruikte on demand-platform van Nederland. KPN volgt Ziggo met Interactieve TV met zeventien procent op de hielen. Ziggo heeft echter wel meer klanten dan KPN die gebruik van on demand-diensten kunnen maken. In het onderzoek wordt UPC Horizon echter als apart on demand-platform – dat een aandeel van zeven procent behaald – benoemd. Opgeteld heeft Ziggo dus na de fusie een marktaandeel van 25 procent.

    Netflix wint van Videoland Unlimited

    Bij online videodiensten die onbeperkt kijken-abonnementen aanbieden, is Netflix de winnaar. Een kwart van de on demand-kijkers maakt van Netflix gebruik. Videoland – dat onder de naam Videoland Unlimited een soortgelijke onbeperkt kijken-dienst aanbiedt – komt niet verder dan drie procent. Popcorn Time – het gratis maar illegale alternatief – komt door het grote gebruik door jongeren met vijftien procent op de zesde plaats in het onderzoek van SAMR.

    On demandvideo on demandOver The TopOTTonbeperkt kijkenuitgesteld kijkenNPO GemistRTL XLRTL NederlandKIJKSBS BroadcastingZiggoKPNNetflixVideolandVideoland UnlimitedPopcorn TimeillegaalinternetSAMR

    Reacties

  1. TV-TIP Dokter Deen

    Dokter Deen
    NPO 1 om 19:00 uur
    Maria krijgt op de begrafenis van haar vader een schokkend bericht te horen. Ze zoekt steun bij haar ex-psychiater Max. Oscar begrijpt niet waar ze blijft. Oscar's dochter Eva neemt op een spetterende manier afscheid. Moeder Deen wordt steeds vergeetachtiger. Robbert komt maar niet toe aan zijn croissantje en wordt overvallen door zijn ex. Maria heeft haar boot gemist.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Jeugdjournaal

    Jeugdjournaal
    NPO 3 om 19:00 uur
    Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland speciaal voor de jonge kijker. Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland en het weer, speciaal voor de jonge kijker.