1. Nieuws

    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken.
    Jarco Kriek
    19 augustus 2015
    comments 2
    NPO, Ziggo en Netflix winnaars in on demand strijd
    Foto: ANP

    De on demand-diensten van NPO en Ziggo worden het meeste door Nederlanders bekeken. NPO Uitzending Gemist wordt in de meeste Nederlandse huiskamers bekeken. Dat blijkt uit onderzoek van SAMR. Dit een fusiebedrijf van de onderzoekbureaus SmartAgent en MarketResponse.


    In Nederland wordt veel van on demand-diensten gebruik gemaakt. Onder jongeren is het gebruik het grootst. In de leeftijdscategorie tot 25 jaar gebruikt drie op de vier jongeren on demand-diensten. Opvallend is dat onder jongeren veel Popcorn Time gebruikt wordt. Ook steeds meer ouderen gebruiken on demand-diensten. Het gebruik bij 65- en 45-plussers is met 52 procent gelijk.

    NPO wint van RTL en SBS

    Kijken we naar zenders dan is NPO Gemist met 49 procent het meest gebruikt. Het is hiermee tevens ook de meest gebruikte on demand-dienst van Nederland. RTL volgt met RTL XL met achttien procent. Het SBS-platform KIJK wordt door vier procent van de ondervraagden gebruikt.

    Ziggo wint van KPN

    Ziggo is bij aanbieders door Nederlanders het meest gebruikt. Het on demand-platform van Ziggo wordt door achttien procent van de ondervraagden gebruikt. Ziggo is na de NPO en Netflix het op twee na meest gebruikte on demand-platform van Nederland. KPN volgt Ziggo met Interactieve TV met zeventien procent op de hielen. Ziggo heeft echter wel meer klanten dan KPN die gebruik van on demand-diensten kunnen maken. In het onderzoek wordt UPC Horizon echter als apart on demand-platform – dat een aandeel van zeven procent behaald – benoemd. Opgeteld heeft Ziggo dus na de fusie een marktaandeel van 25 procent.

    Netflix wint van Videoland Unlimited

    Bij online videodiensten die onbeperkt kijken-abonnementen aanbieden, is Netflix de winnaar. Een kwart van de on demand-kijkers maakt van Netflix gebruik. Videoland – dat onder de naam Videoland Unlimited een soortgelijke onbeperkt kijken-dienst aanbiedt – komt niet verder dan drie procent. Popcorn Time – het gratis maar illegale alternatief – komt door het grote gebruik door jongeren met vijftien procent op de zesde plaats in het onderzoek van SAMR.

    On demandvideo on demandOver The TopOTTonbeperkt kijkenuitgesteld kijkenNPO GemistRTL XLRTL NederlandKIJKSBS BroadcastingZiggoKPNNetflixVideolandVideoland UnlimitedPopcorn TimeillegaalinternetSAMR

    Reacties

  1. TV-TIP Broederliefde: Op weg naar Het Kasteel

    Broederliefde: Op weg naar Het Kasteel
    NPO 3 om 19:55 uur
    Een portret van De Rotterdamse rapgroep Broederliefde tijdens de voorbereidingen van hun concert in Het Kasteel in Spangen op 29 april 2017. De bandleden spreken vrijuit over hun jeugd en hun dromen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Gort over de grens

    Gort over de grens
    NPO 2 om 20:30 uur
    Ilja Gort verlaat zijn geliefde Frankrijk. Nederlands bekendste wijnboer wil erachter komen waarom de Italianen zoveel talent hebben om te genieten van de goede dingen des levens. In deze eerste aflevering reist hij door de noordelijke regio Piemonte en ontmoet de oudste vrouw ter wereld (117 jaar).

    Zappen.blog.nl