1. Nieuws

    NPO en SBS Broadcasting zenden teveel reclame uit

    De NPO en SBS Broadcasting hebben in 2009 diverse malen de regelgeving rond reclamezendtijd overtreden. Daarom hebben beide mediapartijen een boete gekregen.
    Jarco Kriek
    16 juli 2010
    comments 3
    NPO en SBS Broadcasting zenden teveel reclame uit

    Het Commissariaat voor de Media heeft de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) en SBS Broadcasting beboet voor het overtreden van reclameregelgeving in 2009. In dat jaar hebben televisiezenders van deze mediapartijen een paar keer teveel reclame uitgezonden.

    Dit blijkt uit een steekproef die de televisiewaakhond heeft uitgevoerd. Per uur mag een televisiezender in Nederland maximaal 12 minuten, oftewel 20 procent, reclame uitzenden. Beide mediapartijen hebben deze grens diverse malen overschreden, soms wel met vijf tot zes minuten per geconstateerde overtreding. Dit is volgens de omroepen dan vooral gebeurd op momenten dat live-programma’s uitlopen. Hierdoor verschuiven dus ook al verkochte reclamezendtijd in sommige gevallen door naar het volgende uitzenduur. Het Commissariaat voor de Media erkent dat het voor televisieomroepen om deze reden het soms lastig is om zich aan maxima van reclametijden te houden. Toch stelt men dat zowel in Nederlands als Europees verband het wenselijk is om, onder welke omstandigheid dan ook, maxima rond reclamezendtijd streng te handhaven.

    Bij de NPO gaat het om een zestal overtredingen onder andere rond programma’s als Het Journaal, De Zomer Draait Door en Het Tourjournaal. De NPO zegt de overtredingen te betreuren maar stelt dat men nooit het maximum van reclamezendtijd per dag heeft overschreden. Het gaat volgens de NPO om uitloop van live-programma’s hierdoor is in het uur voor de geconstateerde reclameovertreding een tekort een reclamezendtijd ontstaan die door de uitloop uitmondt in een teveel aan reclamezendtijd in het daaropvolgende uitzenduur. Inmiddels heeft de publieke omroep besloten de reclameblokken minder strak te programmeren om mogelijke overschrijding te voorkomen.

    De overtredingen die bij SBS Broadcasting geconstateerd zijn hebben betrekking tot de programma’s Popstars, Wimbledon en voetbal op de zenders NET 5 en SBS 6. SBS Broadcasting gaat, net als de NPO, niet in beroep tegen de boete van 117.000 euro. SBS Broadcasting stelt wel dat men het Commissariaat voor de Media heeft uitgelegd hoe het zit en dat men niet willens en wetens de regelgeving rond reclamezendtijden heeft overtreden. Mocht men overigens denken dat RTL Nederland het netste kindje van de klas is heeft het overigens mis. Omdat de zenders RTL 4, RTL 5, RTL 7 en RTL 8 met een Luxemburgse uitzendlicentie uitzenden vallen deze buiten de controle van het Commissariaat voor de Media.


    Commissariaat voor de MediaNPOSBS BroadcastingRTL Nederlandreclameboete

    Reacties

  1. TV-TIP De Vierdaagse van Nijmegen

    De Vierdaagse van Nijmegen
    NPO 2 om 14:00 uur
    Rechtstreeks verslag van de slotdag van de 101ste editie van de Nijmeegse Vierdaagse. De dag van de laatste loodjes, de intocht in Nijmegen en de gladiolen. En, niet te vergeten, de uitreiking van het Vierdaagsekruisje.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD GIRLS S6 

      Girls, over het hectische leven van vier vrouwelijke twintigers is terug voor het zesde seizoen. Vriendinnen Hannah, Marnie, Jessa en Shoshanna proberen nog altijd achter de zin van het leven te komen. Totaal TV mag de dvd van dit laatste seizoen vijf keer weggeven.

    TV-TIP Tour de France

    Tour de France
    NPO 1 om 14:10 uur
    Live verslag van de negentiende etappe van 220 km, van Embrun naar Salon-de-Provence. Aan de finish staat Herman van der Zandt met afwisselend Danny Nelissen of Thijs Zonneveld om renners, ploegleiders en anderen meteen een reactie op de etappe te vragen.