1. Nieuws

    NPO houdt vast aan FM-pakket voor 3FM

    3FM gaat niet op uitsluitend digitale en online distributie over. De NPO heeft laten weten vast te willen houden aan het FM-pakket omdat dit onontbeerlijk is voor de jongerenzender.
    Jan-Hein Visser
    12 december 2017
    comments 2
    NPO houdt vast aan FM-pakket voor 3FM
    Foto ANP

    Het door vele partijen geopperde idee om 3FM van haar FM-zenders te halen en alleen nog via DAB+ en online te laten uitzenden, is door de NPO officieel getorpedeerd. Radio 5 gaat die plek niet innemen en moet het blijven doen met digitale distributie. De NPO vindt de FM-frequentie onontbeerlijk voor de jongerenzender 3FM, ondanks dat jongeren steeds meer online gaan en 3FM massaal luisteraars blijft verliezen. Wie de luistercijfers van Radio 5, dat zich op ouderen richt, naast die van 3FM legt, ziet dat die zender het zonder FM-pakket verhoudingsgewijs zeer goed doet. Veel luisteraars willen NPO Radio 5 graag op FM horen, omdat het bereik via DAB+ minder groot is. NPO Radio 5 mist sinds het stopzetten van de middengolf ook de luisteraars die met de auto onderweg zijn.

     

    In Duitsland omgekeerde conclusie

    De Beierse publieke omroep BR in Duitsland denkt geheel anders over een vergelijkbare kwestie. Het idee om BR Klassik van de FM te halen voor het tot op heden enkel digitaal verspreid jongerenkanaal Puls is van de baan. Dit kwam door druk van commerciële partijen, maar ook omdat de leiding van de omroep ziet dat de jongeren juist in de afgelopen jaren massaal online naar de jongerenzender BR Puls zijn gaan luisteren. En de oudere luisteraars, die veel vaker een zender als BR Klassik inschakelen, blijven de analoge FM-distributie meer trouw.

    3FMNPONPO Radio 5Bayerischer RundfunkBR KlassikRadioDAB+NPO RadioLuistercijfers

    Reacties

  1. TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Moordvrouw

    Moordvrouw
    RTL 4 om 20:08 uur
    Wendy van Dijk en haar collega’s hijsen zich, ook al hebben ze hun penning aan het eind van het vorig seizoen moeten inleveren, gewoon weer in hun uniform. Er verandert dit zevende seizoen wel een hoop: het team gaat niet alleen anders te werk, ook het schrijversteam is compleet vernieuwd.