Kies nú voor een abonnement met korting Word abonnee
Abonneer nú met korting Word abonnee
  1. Nieuws

    NPO steekt meer geld in online en on demand

    De Nederlandse publieke omroep (NPO) is bezig met een transitieslag. Nu steeds meer Nederlanders online boven lineair kiezen, investeert NPO meer in online en on demand activiteiten.
    Jarco Kriek
    29 augustus 2017
    comments 0
    NPO steekt meer geld in online en on demand
    Foto ANP

    NPO presenteerde het nieuwe beleid op de presentatie van het najaar-televisieseizoen. Naast de aankondiging van nieuwe series en programma’s en terugkeer van oude series zoals Van god los, werd duidelijk dat NPO veel geld gaat steken in de verdere opbouw en uitbreiding van online en on demand. De eerste stap zette de publieke omroep begin juli. Toen werd NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, in de online tv-markt gezet. En deze vernieuwde online tv-dienst is volgens NPO succesvol en trekt wekelijks al miljoenen bezoekers. Over het aantal abonnees van de betaalvariant, met betere beeldkwaliteit en meer content, werd niets gezegd.

     

    Meer budget

    NPO gaat volgens voorzitter Shula Rijxman drie keer zoveel geld aan de online activiteiten uitgeven. "We willen er zijn waar onze kijkers en luisteraars zitten", verdedigde Rijxman dit besluit. Maar NPO wil ook geld zien van bedrijven als Google, YouTube en Facebook. Deze verdienen volgens de NPO-voorzitter veel geld aan de creativiteit van programmamakers en programma’s van de publieke omroep. Daar moet uiteindelijk nieuwe Europese wetgeving voor gaan zorgen. Deze moet grote internationale internetplatformen gaan verplichten belasting te betalen in landen waar geld verdiend wordt. In Nederland zouden deze extra belastinginkomsten in de visie van de publieke omroep direct moeten doorvloeien naar het NPO Fonds. Dit fonds is bedoeld om kwaliteitsdrama, documentaires en films te maken en was voorheen bekend als het Mediafonds.

    NPOpublieke omroepinternetonlinelineairon demandmediaconsumptiebudgetgeld

    Reacties

  1. TV-TIP Death in Paradise

    Death in Paradise
    BBC First om 17:25 uur
    Een wetenschapper wordt dood gevonden naast een actieve vulkaan, en een politieonderzoek lijkt niet eens nodig. Rechercheur Humphrey Goodman vertrouwt het toch niet helemaal en doet een vreemde ­ontdekking. In het zesde seizoen krijgt Humphrey hulp van een nieuwe collega: Jack Mooney. Vaste kijkers weten dat we hém in de toekomst nog wel eens terugzien. In Groot-Brittanië is Death in Paradise al aan de veertiende reeks toe: die verschijnt begin 2025.

    TV-TIP Bestemming X

    Bestemming X
    RTL 4 om 20:00 uur
    De negen overgebleven avonturiers vervolgen hun tocht naar bestemming X, zonder exact te weten waar ze zijn. Onderweg krijgen ze opdrachten vol hints, misleidingen en verborgen aanwijzingen. Danique, Julia en Dirk winnen als eerste een privilege waarmee ze exclusieve informatie verkrijgen.

    Interview