1. Nieuws

    Olympische Spelen lokt veel kijkers naar NOS

    De verslaggeving van de Olympische Spelen door de NOS heeft veel kijkers naar Nederland 1 weten te lokken. De overmacht van Nederland bij het schaatsen was hiervan één van de oorzaken.
    Jarco Kriek
    23 februari 2014
    comments 2
    Olympische Spelen lokt veel kijkers naar NOS
    Foto: ANP
    De verslaggeving van de Olympische Spelen door de NOS heeft veel kijkers naar Nederland 1 weten te lokken. De overmacht van Nederland bij het schaatsen was hier één van de oorzaken van.

    De NOS maakt komende week het officieel overzicht van het kijkgedrag van Nederlanders tijdens de Olympische Spelen 2014 in Sotsji openbaar. Op de eigen internetsite meldt de publieke omroep echter al dat veel Nederlanders via tv en internet naar de Olympische sportuitzendingen hebben gekeken. Uitschieter was het tien kilometer schaatsen in de Adler Arena. Hier keken 4,5 miljoen Nederland naar. Kijkcijferexpert van de publieke omroep, Rene van Dammen: "Het was boven verwachting. Er werd voortdurend massaal gekeken, vooral naar de schaatswedstrijden. Dat er op werkdagen zoveel naar sport wordt gekeken, is vrij nieuw." Het verslag van de schaatswedstrijden trok minimaal twee miljoen kijkers naar de publieke omroep.

    Ook STER profiteert mee

    Het hoge aantal kijkers was ook goed voor de reclameinkomsten. De STER merkte dat meer bedrijven reclamezendtijd inkochten. De reclameblokken in de avond waren op voorhand al helemaal verkocht. De goede prestaties van Nederlandse schaatsers en het hoge aantal kijkers zorgden er tevens voor dat de reclamezendtijd voor reclameblokken overdag met tien procent steeg. Voor een commercial van dertig seconden moest tijdens de tien kilometer voor mannen zelfs 15.000 euro betaald worden. Bij de STER houdt men echter nog een slag om de arm en gaat men ervan uit dat de Olympische Spelen van Sotsji iets meer opleveren dan vier jaar geleden in Vancouver.
    NOSOlympische SpelenSotsjiRuslandradiotvRadio 1Nederland 1publieke omroepNPORadiOlympia

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl