1. Nieuws

    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims.
    Jarco Kriek
    16 juli 2014
    comments 16
    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims vanwege het gebruik van de huidige logo’s.

    Uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs de afzonderlijke publieke omroepen blijkt dat er weinig animo is om de huidige gekleurde beeldlogo’s voor transparante varianten in te ruilen. De NPO heeft publieke omroepen geadviseerd om de beeldlogo’s aan te passen. Er zouden in de toekomst mogelijk schadeclaims komen omdat bij bepaalde televisies de logo's op het scherm kunnen inbranden. Het gaat hierbij om televisies die van de plasma- en OLED-techniek gebruikmaken.

    Opvallend

    De European Broadcast Union (EBU) gaf haar leden – waaronder de NOS – al in 2010 het advies om onder meer vanwege inbrandgevaar bij bepaalde televisies transparante beeldlogo’s te gebruiken. Het is dan ook opvallend dat de NPO pas vier jaar later actie lijkt te ondernemen. Temeer omdat volgens technologiesite Hardware.info bij verreweg de meeste van de nu in de huiskamer gebruikte televisies weinig inbrandgevaar meer is. "Vrijwel alle moderne televisies maken namelijk gebruik van LCD-schermen die geen of vrijwel geen blijvende last hebben van inbranding. Andere televisietechnologieën zoals de oude beeldbuis, plasmaschermen en OLED tv's hebben dit wel. Televisies met dat soort beeldschermen zijn echter in de minderheid", laat Hardware.info weten.

    Geld

    Publieke omroepen lijken mede hierdoor het advies van de NPO naast zich neer te leggen. Er is volgens hen geen urgentie voor het laten maken van nieuwe transparante beeldlogo’s. Er zijn in het verleden weinig klachten over binnengekomen en men ziet geen redenen om voor het vervaardigen van nieuwe beeldlogo’s extra geld uit te geven. In de tussentijd storen steeds meer kijkers zich wel aan de vele beeldlogo’s die bij Nederlandse publieke tv-zenders in beeld zijn. Bij de meeste programma’s zijn de twee bovenhoeken gevuld met relatief grote en gekleurde beeldlogo’s. Bij enkele programma’s is er ook nog een beeldlogo in één van de onderhoeken zichtbaar. In andere Europese landen zijn er bij sommige programma’s die op publieke tv-zenders helemaal geen beeldlogo’s zichtbaar.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Thelma & Louise

    Thelma & Louise
    SBS9 om 20:35 uur
    In deze roadmovie trekken de vriendinnen Thelma (Geena Davis) en Louise (Susan Sarandon) er met de auto op uit. Als Louise een dronken verkrachter neerschiet, volgt er een wilde achtervolging door de FBI met een opmerkelijk einde. Destijds een groot succes vanwege de feministische ondertoon in het scenario.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Lauren en het geld

    Lauren en het geld
    NPO 3 om 22:15 uur
    In een tijd waarin de acht allerrijksten op aarde samen evenveel bezitten als de armste helft van de wereldbevolking, maakt Lauren Verster de balans op. Wat is de aantrekkingskracht van geld en maakt geld daadwerkelijk gelukkig? Lauren reist de wereld over en neemt een kijkje in de hoogste én laagste klassen.