1. Nieuws

    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims.
    Jarco Kriek
    16 juli 2014
    comments 16
    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims vanwege het gebruik van de huidige logo’s.

    Uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs de afzonderlijke publieke omroepen blijkt dat er weinig animo is om de huidige gekleurde beeldlogo’s voor transparante varianten in te ruilen. De NPO heeft publieke omroepen geadviseerd om de beeldlogo’s aan te passen. Er zouden in de toekomst mogelijk schadeclaims komen omdat bij bepaalde televisies de logo's op het scherm kunnen inbranden. Het gaat hierbij om televisies die van de plasma- en OLED-techniek gebruikmaken.

    Opvallend

    De European Broadcast Union (EBU) gaf haar leden – waaronder de NOS – al in 2010 het advies om onder meer vanwege inbrandgevaar bij bepaalde televisies transparante beeldlogo’s te gebruiken. Het is dan ook opvallend dat de NPO pas vier jaar later actie lijkt te ondernemen. Temeer omdat volgens technologiesite Hardware.info bij verreweg de meeste van de nu in de huiskamer gebruikte televisies weinig inbrandgevaar meer is. "Vrijwel alle moderne televisies maken namelijk gebruik van LCD-schermen die geen of vrijwel geen blijvende last hebben van inbranding. Andere televisietechnologieën zoals de oude beeldbuis, plasmaschermen en OLED tv's hebben dit wel. Televisies met dat soort beeldschermen zijn echter in de minderheid", laat Hardware.info weten.

    Geld

    Publieke omroepen lijken mede hierdoor het advies van de NPO naast zich neer te leggen. Er is volgens hen geen urgentie voor het laten maken van nieuwe transparante beeldlogo’s. Er zijn in het verleden weinig klachten over binnengekomen en men ziet geen redenen om voor het vervaardigen van nieuwe beeldlogo’s extra geld uit te geven. In de tussentijd storen steeds meer kijkers zich wel aan de vele beeldlogo’s die bij Nederlandse publieke tv-zenders in beeld zijn. Bij de meeste programma’s zijn de twee bovenhoeken gevuld met relatief grote en gekleurde beeldlogo’s. Bij enkele programma’s is er ook nog een beeldlogo in één van de onderhoeken zichtbaar. In andere Europese landen zijn er bij sommige programma’s die op publieke tv-zenders helemaal geen beeldlogo’s zichtbaar.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP Koken met Van Boven

    Koken met Van Boven
    NPO 2 om 19:50 uur
    Nederlanders die in het buitenland verblijven kunnen soms vreselijk verlangen naar van die typische Hollandse dingen, zoals haring, drop, patatje oorlog, hagelslag of pindakaas. Voor wie langere tijd naar het buitenland gaat en de plotselinge trek niet kan bedwingen, versiert Yvette een heerlijke bruine boterham met pindakaas én hagelslag.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP All Stars 2: Old Stars

    All Stars 2: Old Stars
    NPO 3 om 20:15 uur
    Zeven vrienden spelen al van jongs af aan ieder weekend een potje voetbal bij hun club Swift Boys. Winnen doen ze bijna nooit, maar daar gaat het al lang niet meer om. Door een onverwachts huwelijk van één van de jongens trakteren ze zichzelf op een ‘ouderwets trainingskamp’ in de vorm van een lang weekend Barcelona, inclusief het bijwonen van 'El Clasico'. Maar bij de Swift Boys gaat niets volgens plan. Noodgedwongen haasten ze zich in het busje van Harry’s Tuincentrum om op tijd in Barcelona aan te komen, met onderweg de nodige obstakels: het Belgische wegennet, Duitse vakantiegangers en de Franse politie. Gaandeweg vragen de jongens zich af wat er van hun ooit zo mooie toekomstplannen terecht is gekomen. Of ze het leven leiden dat ze ooit voor ogen hadden.