1. Nieuws

    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims.
    Jarco Kriek
    16 juli 2014
    comments 16
    Omroepen negeren logo-advies NPO

    De publieke omroepen voelen er niets voor om het advies van de NPO over transparante beeldlogo’s over te nemen. De NPO verwacht in de toekomst schadeclaims vanwege het gebruik van de huidige logo’s.

    Uit een rondgang van het Algemeen Dagblad langs de afzonderlijke publieke omroepen blijkt dat er weinig animo is om de huidige gekleurde beeldlogo’s voor transparante varianten in te ruilen. De NPO heeft publieke omroepen geadviseerd om de beeldlogo’s aan te passen. Er zouden in de toekomst mogelijk schadeclaims komen omdat bij bepaalde televisies de logo's op het scherm kunnen inbranden. Het gaat hierbij om televisies die van de plasma- en OLED-techniek gebruikmaken.

    Opvallend

    De European Broadcast Union (EBU) gaf haar leden – waaronder de NOS – al in 2010 het advies om onder meer vanwege inbrandgevaar bij bepaalde televisies transparante beeldlogo’s te gebruiken. Het is dan ook opvallend dat de NPO pas vier jaar later actie lijkt te ondernemen. Temeer omdat volgens technologiesite Hardware.info bij verreweg de meeste van de nu in de huiskamer gebruikte televisies weinig inbrandgevaar meer is. "Vrijwel alle moderne televisies maken namelijk gebruik van LCD-schermen die geen of vrijwel geen blijvende last hebben van inbranding. Andere televisietechnologieën zoals de oude beeldbuis, plasmaschermen en OLED tv's hebben dit wel. Televisies met dat soort beeldschermen zijn echter in de minderheid", laat Hardware.info weten.

    Geld

    Publieke omroepen lijken mede hierdoor het advies van de NPO naast zich neer te leggen. Er is volgens hen geen urgentie voor het laten maken van nieuwe transparante beeldlogo’s. Er zijn in het verleden weinig klachten over binnengekomen en men ziet geen redenen om voor het vervaardigen van nieuwe beeldlogo’s extra geld uit te geven. In de tussentijd storen steeds meer kijkers zich wel aan de vele beeldlogo’s die bij Nederlandse publieke tv-zenders in beeld zijn. Bij de meeste programma’s zijn de twee bovenhoeken gevuld met relatief grote en gekleurde beeldlogo’s. Bij enkele programma’s is er ook nog een beeldlogo in één van de onderhoeken zichtbaar. In andere Europese landen zijn er bij sommige programma’s die op publieke tv-zenders helemaal geen beeldlogo’s zichtbaar.

    NPOpublieke omroepbeeldlogoEBUEuropean Broadcast Unionlogo

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.