1. Nieuws

    Ondanks groei digitale tv blijft UPC klanten verliezen

    UPC Nederland raakt meer tv-klanten aan andere aanbieders kwijt. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global bekendmaakte.
    Jarco Kriek
    14 februari 2013
    comments 0
    Ondanks groei digitale tv blijft UPC klanten verliezen

    UPC Nederland raakt meer tv-klanten aan andere aanbieders kwijt. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global bekendmaakte.

    Het aantal digitale tv-kijkers steeg in het vierde kwartaal met 12.200 naar 1.078.000 door. In het gehele jaar 2012 naam het aantal digitale kijkers bij UPC met 68.000 toe. Het aantal analoge kijkers daalde echter meer. Aan het einde van 2012 had UPC nog 651.600 klanten analoog naar tv-zenders keken. Dat is een vermindering van 42.600. In het vierde kwartaal verloor 30.400 klanten. Aan het einde van 2012 keek 62,3 procent van de UPC-klanten op het primaire televisietoestel naar digitale televisie. De groei van digitale tv bleef in het afgelopen kwartaal achter in vergelijk met de overige kwartalen van 2012.

    Meer abonnementen

    Omdat bij UPC voor het afnemen van diensten het basisabonnement met analoge televisie moet worden afgenomen, daalde het aantal UPC-klanten in het vierde kwartaal van 2012 dan ook met 30.200. In het verzorgingsgebied van UPC nemen 1.731.8000 huishoudens UPC-diensten af. Dat is ruim 61 procent van het aantal aansluitingen in het gehele verzorgingsgebied. Daar staat wel tegenover dat UPC-klanten in het vierde kwartaal meer abonnementen hebben afgenomen. Het aantal zogenaamde RGU’s steeg met 2.000 naar 3.685.500. Mede hierdoor steeg in het vierde kwartaal de omzet naar 242,3 miljoen euro. De totale omzet van UPC in 2012 bedroeg 955,6 miljoen euro, meer dan 40 miljoen euro meer dan in 2011.

    Alles-in-1

    Mede door de verkoop van meer Alles-In-1-pakketten steeg ook het aantal telefoon- en internetabonnees. UPC had aan het einde van het vierde kwartaal 1.025.400 (+ 12.100) internetabonnees en 930.500 (+ 20.300) telefoonabonnees.

    Daling verwacht

    De daling van het aantal klanten bij UPC was verwacht. Kabelbedrijven zien het aantal klanten teruglopen in verband met de groei van aantal glasvezelnetwerken in Nederland. Hierdoor stijgt het aantal huishoudens in Nederland dat tv-, internet- en telefoondiensten via deze glasvezelnetwerken afnemen. Vooral telecombedrijf KPN ziet hierdoor – samen met haar dochterondernemingen XS4All en Telfort – het aantal klanten dat deze diensten afnemen stijgen.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenjaarcijferskwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP NOS Sport: NK wielrennen

    NOS Sport: NK wielrennen
    NPO 1 om 15:00 uur
    Met wedstrijdbeelden, samenvattingen, interviews en reportages van de belangrijkste sportwedstrijden en -evenementen van die dag.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD REBECKA MARTINSSON

      Deze misdaadserie speelt zich af in het afgelegen noordelijke Zweedse landschap: advocate Rebecka Martinsson voelt zich ondanks een succesvolle carrière ongelukkig in het leven. Totaal TV mag de dvd van Rebecka Martinsson (distributeur Lumière) vijf keer weggeven.

    TV-TIP Beste zangers

    Beste zangers
    NPO 1 om 20:25 uur
    De artiesten maken deze week eigen versies van het repertoire van de Rotterdamse zangeres Anita Meyer.