1. Nieuws

    Ondanks groei digitale tv blijft UPC klanten verliezen

    UPC Nederland raakt meer tv-klanten aan andere aanbieders kwijt. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global bekendmaakte.
    Jarco Kriek
    14 februari 2013
    comments 0
    Ondanks groei digitale tv blijft UPC klanten verliezen

    UPC Nederland raakt meer tv-klanten aan andere aanbieders kwijt. Dat blijkt uit de jaarcijfers die het Amerikaanse moederbedrijf Liberty Global bekendmaakte.

    Het aantal digitale tv-kijkers steeg in het vierde kwartaal met 12.200 naar 1.078.000 door. In het gehele jaar 2012 naam het aantal digitale kijkers bij UPC met 68.000 toe. Het aantal analoge kijkers daalde echter meer. Aan het einde van 2012 had UPC nog 651.600 klanten analoog naar tv-zenders keken. Dat is een vermindering van 42.600. In het vierde kwartaal verloor 30.400 klanten. Aan het einde van 2012 keek 62,3 procent van de UPC-klanten op het primaire televisietoestel naar digitale televisie. De groei van digitale tv bleef in het afgelopen kwartaal achter in vergelijk met de overige kwartalen van 2012.

    Meer abonnementen

    Omdat bij UPC voor het afnemen van diensten het basisabonnement met analoge televisie moet worden afgenomen, daalde het aantal UPC-klanten in het vierde kwartaal van 2012 dan ook met 30.200. In het verzorgingsgebied van UPC nemen 1.731.8000 huishoudens UPC-diensten af. Dat is ruim 61 procent van het aantal aansluitingen in het gehele verzorgingsgebied. Daar staat wel tegenover dat UPC-klanten in het vierde kwartaal meer abonnementen hebben afgenomen. Het aantal zogenaamde RGU’s steeg met 2.000 naar 3.685.500. Mede hierdoor steeg in het vierde kwartaal de omzet naar 242,3 miljoen euro. De totale omzet van UPC in 2012 bedroeg 955,6 miljoen euro, meer dan 40 miljoen euro meer dan in 2011.

    Alles-in-1

    Mede door de verkoop van meer Alles-In-1-pakketten steeg ook het aantal telefoon- en internetabonnees. UPC had aan het einde van het vierde kwartaal 1.025.400 (+ 12.100) internetabonnees en 930.500 (+ 20.300) telefoonabonnees.

    Daling verwacht

    De daling van het aantal klanten bij UPC was verwacht. Kabelbedrijven zien het aantal klanten teruglopen in verband met de groei van aantal glasvezelnetwerken in Nederland. Hierdoor stijgt het aantal huishoudens in Nederland dat tv-, internet- en telefoondiensten via deze glasvezelnetwerken afnemen. Vooral telecombedrijf KPN ziet hierdoor – samen met haar dochterondernemingen XS4All en Telfort – het aantal klanten dat deze diensten afnemen stijgen.

    UPCUPC NederlandLiberty Globaltvtelevisiedigitale televisieanaloogdigitaalinternettelefonieAlles-In-1abonneesabonnementenjaarcijferskwartaalcijfers

    Reacties

  1. TV-TIP KLEM

    KLEM
    NPO 1 om 20:30 uur
    Hoge belastingfunctionaris Hugo Warmond is weduwnaar. Hij probeert zijn leven weer op de rails te krijgen met zijn puberdochter Laura en zijn achtjarige dochter Suzan. De laatste heeft een boezemvriendin, Christine, wier vader tot Hugo's schrik een gevaarlijke achtergrond blijkt te hebben.

    Doe mee en win!

    • *

      5X BLU-RAY ABSOLUTELY FABULOUS: THE MOVIE

      Edina en Patsy zijn terug en de dames beschikken nog steeds over de nodige glitter en glamour. Maar als ze de schuld krijgen van een groot incident tijdens een u?berhip fashionfeestje worden ze het middelpunt van een mediaschandaal. Totaal TV mag de Blu-ray vijf keer weggeven.

    TV-TIP The Recruit

    The Recruit
    Net5 om 20:30 uur
    James (Colin Farrell) is voorbestemd om een vette baan te krijgen bij een software-bedrijf en braaf belasting te betalen. Dan staat ineens Walter Burke (Al Pacino) voor zijn neus die hem wil inlijven bij de CIA. Daardoor gaat een hele andere wereld voor hem open, vol spanning en sensatie. Om te kijken of James echt wat kan, wordt hij met andere rekruten naar een trainingskamp gestuurd. Door de praatjes van Burke denkt James dat zijn overleden vader ook geheim agent was.

    Zappen.blog.nl