1. Nieuws

    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2014
    comments 19
    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s
    Foto: ANP

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.

    Koepelorganisatie NPO wil – zoals de European Broadcast Union (EBU) adviseert – in zijn geheel overstappen op doorzichtige beeldlogo’s. In ieder geval de nieuwe zenderlogo’s zijn transparant. De afzonderlijke publieke omroepen willen echter de eigen logo’s niet transparant maken. In het Algemeen Dagblad stelt NPO-directeur Frans Klein dat de omroepen zelf aan felgekleurde logo’s willen vasthouden. De NPO vreest schadeclaims door beschadiging van televisieschermen bij de consument thuis door het inbranden van beeldlogo’s. Onder meer de technieksite Hardware.info haalde dit argument voor een groot deel onderuit omdat bij de meeste van de nu gebruikte televisies de kans op inbranding klein is. Alleen oudere plasmatelevisies en de nieuwe en nog weinig gebruikte OLED-televisies behoren tot de risicogroep.

    Identiteit

    NPO-directeur Klein stelt dat de omroepen willen vasthouden aan de opvallende felgekleurde beeldlogo’s om verwatering van de identiteit te voorkomen. Er volgt op korte termijn een gesprek tussen de NPO en de publieke omroepen om te proberen tot een gezamenlijk beleid voor het voeren van transparante beeldlogo’s te komen. Een oplossing is er echter niet voor 19 augustus. Hierdoor zijn voorlopig alleen de zenderlogo's bij de drie landelijke NPO-zenders transparant.

    NPOpublieke omroepNPO1NPO 1NPO2NPO 2NPO3NPO 3logobeeldlogoplasmaLCDLEDOLEDinbrandingEBUEuropean Broadcast Union

    Reacties

  1. TV-TIP De slimste mens: De slimsten vs de rest

    De slimste mens: De slimsten vs de rest
    NPO 2 om 20:25 uur
    Dacht je thuis op de bank altijd dat je het beter wist dan die BN'ers? Nou, dan is dit je kans om dat te laten zien. In aanloop naar het elfde seizoen delen acht onbekende landgenoten de komende week het De Slimste mens-strijdtoneel met oud-winnaars en finalisten uit de afgelopen tien seizoenen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTJES JUMANJI: WELCOME TO THE JUNGLE

      In Jumanji: Welcome to the Jungle zijn de rollen letterlijk omgekeerd wanneer vier tieners de wereld van het spel Jumanji binnengesleurd worden. Ze veranderen in de game-personages die ze zelf kozen, gespeeld door Dwayne Johnson, Kevin Hart, Jack Black en Karen Gillan. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes plus een t-shirt van deze familiefilm weggeven.

    TV-TIP Helemaal het einde

    Helemaal het einde
    RTL 4 om 20:30 uur
    Bij de familie Van Wichen is er genoeg verdiend met de stroopwafelbusiness om een bedrag aan het goede doel te schenken. Karel en An bouwen ondertussen gestaag door aan hun Huis met Open Armen, waarbij ze ook afscheid moeten nemen van een aantal vrijwilligers.