1. Nieuws

    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.
    Jarco Kriek
    12 augustus 2014
    comments 19
    Onenigheid bij NPO over beeldlogo’s
    Foto: ANP

    Publieke omroepen hebben een groot meningsverschil over de nieuwe logo’s die na de invoering van de nieuwe NPO-zendernamen op 19 augustus in beeld verschijnen.

    Koepelorganisatie NPO wil – zoals de European Broadcast Union (EBU) adviseert – in zijn geheel overstappen op doorzichtige beeldlogo’s. In ieder geval de nieuwe zenderlogo’s zijn transparant. De afzonderlijke publieke omroepen willen echter de eigen logo’s niet transparant maken. In het Algemeen Dagblad stelt NPO-directeur Frans Klein dat de omroepen zelf aan felgekleurde logo’s willen vasthouden. De NPO vreest schadeclaims door beschadiging van televisieschermen bij de consument thuis door het inbranden van beeldlogo’s. Onder meer de technieksite Hardware.info haalde dit argument voor een groot deel onderuit omdat bij de meeste van de nu gebruikte televisies de kans op inbranding klein is. Alleen oudere plasmatelevisies en de nieuwe en nog weinig gebruikte OLED-televisies behoren tot de risicogroep.

    Identiteit

    NPO-directeur Klein stelt dat de omroepen willen vasthouden aan de opvallende felgekleurde beeldlogo’s om verwatering van de identiteit te voorkomen. Er volgt op korte termijn een gesprek tussen de NPO en de publieke omroepen om te proberen tot een gezamenlijk beleid voor het voeren van transparante beeldlogo’s te komen. Een oplossing is er echter niet voor 19 augustus. Hierdoor zijn voorlopig alleen de zenderlogo's bij de drie landelijke NPO-zenders transparant.

    NPOpublieke omroepNPO1NPO 1NPO2NPO 2NPO3NPO 3logobeeldlogoplasmaLCDLEDOLEDinbrandingEBUEuropean Broadcast Union

    Reacties

  1. TV-TIP The Challenge

    The Challenge
    RTL 4 om 17:00 uur
    Van ons mag presentator Kevin Brouwer zich de koning van de dagtelevisie noemen. Al jaren presenteert de Rotterdammer overdag het ene commerciële programma na het andere. The Challenge is de nieuwste show van Brouwer, waarin bedrijven zichzelf promoten aan de hand van allerlei uitdagingen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN BAD MOMS 2

      In Bad Moms 2 moeten de drie ondergewaardeerde en overbelaste moeders de uitdagingen van kerstmis tot een goed einde brengen. Deze keer verwelkomen ze de ultieme vijand: hun eigen moeders. Mila Kunis, Kristen Bell en Kathryn Hahn schitteren in het hilarische vervolg van Bad Moms. Totaal TV mag vijf keer twee bioscoopkaartjes weggeven.

    TV-TIP Maleficent

    Maleficent
    Net5 om 20:00 uur
    We kennen allemaal het sprookje van Doornroosje - denken we. In Maleficent krijgen we de waarheid te zien, waarin heel slim wordt ingespeeld op de bekende versie. Prinses Aurora wordt nog steeds vervloekt door Maleficent, maar we krijgen te zien dat die laatste daar een heel begrijpelijke reden voor heeft.