1. Nieuws

    Onenigheid Ziggo en FOX Sports over einddatum overeenkomst

    De kampioen van het huidige voetbalseizoen is nog niet bekend, maar de eerste onenigheid over het komende Eredivisie-seizoen is al een feit. Die gaat tussen Ziggo en FOX Sports.
    Jarco Kriek
    9 mei 2017
    comments 9
    Onenigheid Ziggo en FOX Sports over einddatum overeenkomst
    Foto ANP

    De Telegraaf meldt dat beide partijen in onmin met elkaar leven. Totaal TV meldde eerder al dat de distributieovereenkomst die betrekking heeft op het oude UPC-verzorgingsgebied aan het einde van dit voetbalseizoen afloopt. De overeenkomst voor het overige deel van het huidige verzorgingsgebied van Ziggo loopt nog tot het einde van het voetbalseizoen 2019/2020 door. Het kabelbedrijf is van mening dat na het samengaan van de voormalig zelfstandige kabelbedrijven UPC en Ziggo tot het huidige kabelbedrijf Ziggo de overeenkomst, die nog enkele jaren doorloopt, nu voor het gehele verzorgingsgebied van het kabelbedrijf geldt. FOX Sports bestrijdt dit en hierdoor zijn de gesprekken tussen beide partijen in een spagaat terecht gekomen.

     

    Goedkoper FOX Sports

    FOX Sports is van mening dat er een nieuwe overeenkomst met Ziggo, in ieder geval voor het voormalig UPC-verzorgingsgebied, afgesloten dient te worden. Om ongelijkheid tussen klanten van het kabelbedrijf te voorkomen, dient feitelijk ook het nog lopende contract voor het oude Ziggo-verzorgingsgebied opengebroken te worden. Dat kost het kabelbedrijf veel geld omdat door het gewijzigde verdienmodel in de nieuwe overeenkomst meer geld afgedragen moet worden. Dat geld kan worden terugverdiend door het goedkoper maken van het FOX Sports Eredivisie-abonnement. Dit kost bij Ziggo op dit moment nog meer dan zeventien euro per maand terwijl bij aanbieders met een nieuwe overeenkomst €7,50 de gangbare prijs is. Een nieuwe overeenkomst wil overigens niet zeggen dat Ziggo verplicht is de abonnementsprijs te verlagen. Die beslissing ligt altijd bij de dienstenaanbieder, in dit geval dus Ziggo en niet FOX Sports. Een goedkoper abonnement betekent overigens niet per definitie voordeel voor de kijker. De hogere afdracht aan FOX Sports kan door een aanbieder op andere manieren aan klanten worden doorberekend als de inkomsten uit de verkoop van FOX Sports-abonnementen de hele afdracht niet dekt.

     

    Grote voetbalsteden

    Het oplossen van het huidige conflict is belangrijk voor beide partijen. Binnen het oude UPC-verzorgingsgebied vallen onder meer de steden van de drie belangrijkste voetbalclubs in Nederland: Amsterdam (Ajax), Rotterdam (Feyenoord) en Eindhoven (PSV). Maar ook in steden als Nijmegen en Dordrecht is op dit moment doorgifte van FOX Sports-kanalen vanaf 1 augustus nog onzeker. Mogelijk dat een rechtsgang duidelijk moet maken welke overeenkomst voor het voormalige UPC-verzorgingsgebied rechtsgeldig is alvorens beide partijen weer inhoudelijk met elkaar over toekomstige doorgifte kunnen gaan onderhandelen.

     

    Investeren in voetbal

    Eredivisie Media & Marketing, eigenaar van FOX Sports, laat Totaal TV weten dat de inkomsten uit FOX Sports rechtstreeks geïnvesteerd worden in het Nederlands voetbal. De inkomsten uit distribuitieovereenkomsten zijn volgens FOX Sports dus belangrijk om de Nederlandse voetbalcompetitie aantrekkelijk te maken en houden.

    FOX SportsEredivisie Media & MarketingvoetbalEredivisieZiggoVodafoneZiggodoorgiftedistributiedistributieovereenkomst

    Reacties

  1. TV-TIP 2Doc: Behind the Altar

    2Doc: Behind the Altar
    NPO 2 om 22:55 uur
    Het afgelopen decennium kent een groeiend aantal gevallen van seksueel misbruik in de Rooms Katholieke Kerk. Dit terwijl er juist een frisse wind zou moeten waaien.

    Doe mee en win!

    • *

      5X VIP-PAKKET BLADE RUNNER 2049

      In Blade Runner 2049 ontdekt een nieuwe ‘blade runner’, politieagent K, een lang verborgen geheim dat chaos kan veroorzaken. K’s ontdekking leidt tot een speurtocht naar de voormalige blade runner Rick Deckard. Totaal TV geeft vijf keer een VIP-pakket weg, met daarin een t-shirt en twee bioscoopkaarten.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?