1. Nieuws

    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 augustus 2011
    comments 0
    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.

    Daaruit blijkt onverminderd de groei van het aantal huishoudens dat op het primaire televisietoestel in de huiselijke omgeving naar digitale televisie kijken. Daarbij stelt de OPTA zelfs dat het aantal analoge aansluiting in Nederland sinds 2008 gehalveerd is. Uit de OPTA-cijfers blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal in Nederland er nog 2,2 miljoen analoge aansluitingen waren. Dit op een totaal van meer dan 7,5 miljoen aansluitingen. Aan het einde van 2008 telde Nederland nog meer dan 4 miljoen analoge aansluitingen.

    In Nederland kijkt op dit moment ruim 70 procent van de huishoudens via een digitale aansluiting naar televisie. Nederland wordt echter steeds meer een land waarbij kabelbedrijven de grip op de televisiemarkt aan het kwijtraken zijn. Natuurlijk blijft het grootste deel van Nederland nog via de kabel naar televisiekijken. Maar er waren aan het eerste kwartaal van 2011 al 2,2 miljoen televisieaansluitingen die alternatieven als Digitenne, IPTV of glasvezel gebruik maakten.

    In het eerste kwartaal steeg het aantal televisieabonnementen in Nederland met één procent. Van het totale abonnementen heeft Ziggo het meeste in het klantenbestand staan. UPC en KPN volgen op grotere achterstand. De OPTA stelt in de onderbouwing van haar cijfers dat UPC marktaandeel verliest. Daarentegen krijgen KPN en kleinere televisieaanbieders als Tele2 meer grip op de televisiemarkt. De OPTA stelt verder in haar cijfers dat in 2010 de omzet afkomstig uit de Nederlandse televisiemarkt meer dan 1,3 miljard euro bedroeg.

    De groei van KPN op de televisiemarkt staat in schril contrast met het verlies aan marktaandeel van de telefonie- en internetmarkt. Tele2 doet het met telefonie – net als bij televisie – volgens goed en snoept bij KPN marktaandeel af. Op de internetmarkt zijn de kabelbedrijven de grote winnaars. De winst wordt afgesnoept bij internetaanbieders die van DSL-technieken gebruik maken. KPN blijft op zowel de telefonie als internetmarkt veruit de marktleider.

    OPTAZiggoUPCanaloogdigitaalopen kabelTele2KPNReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP De jongens tegen de meisjes

    De jongens tegen de meisjes
    RTL 4 om 20:00 uur
    Humoristische spelshow waarin de verschillen tussen de twee seksen centraal staan. Chantal Janzen leidt het vrouwenteam en Tijl Beckand voert het mannenteam aan.

    Doe mee en win!

    • *

      5X2 BIOSCOOPKAARTEN KING ARTHUR: LEGEND OF THE SWORD 

      Regisseur Guy Ritchie brengt met z’n dynamische stijl King Arthur: Legend of the Sword naar het grote scherm. De film is een revolutionaire versie van de klassieker over de Excalibur-mythe en volgt Arthur’s reis van de straat naar de troon. Wanneer Arthur’s vader wordt vermoord, grijpt zijn oom Vortigern de troon. Totaal TV geeft vijf keer twee bioscoopkaartjes voor dit epische actie-avontuur weg.

    TV-TIP Broederliefde: Live in Het Kasteel

    Broederliefde: Live in Het Kasteel
    NPO 3 om 20:00 uur
    De Rotterdamse rapgroep Broederliefde maakt zijn grote droom waar: een concert voor 10.000 man in 'Het Kasteel' in Spangen, stadion van hun geliefde voetbalclub Sparta. Een live registratie.

    Zappen.blog.nl