1. Nieuws

    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.
    Jarco Kriek
    24 augustus 2011
    comments 0
    Ook OPTA-cijfers bevestigen groei digitale televisie

    Er zijn diverse marktpartijen die in Nederland elk kwartaal cijfers de penetratie van digitale televisie in Nederland bekend maken. De Nederlandse telecomwaakhond OPTA heeft vandaag haar cijfers openbaar gemaakt.

    Daaruit blijkt onverminderd de groei van het aantal huishoudens dat op het primaire televisietoestel in de huiselijke omgeving naar digitale televisie kijken. Daarbij stelt de OPTA zelfs dat het aantal analoge aansluiting in Nederland sinds 2008 gehalveerd is. Uit de OPTA-cijfers blijkt dat aan het einde van het eerste kwartaal in Nederland er nog 2,2 miljoen analoge aansluitingen waren. Dit op een totaal van meer dan 7,5 miljoen aansluitingen. Aan het einde van 2008 telde Nederland nog meer dan 4 miljoen analoge aansluitingen.

    In Nederland kijkt op dit moment ruim 70 procent van de huishoudens via een digitale aansluiting naar televisie. Nederland wordt echter steeds meer een land waarbij kabelbedrijven de grip op de televisiemarkt aan het kwijtraken zijn. Natuurlijk blijft het grootste deel van Nederland nog via de kabel naar televisiekijken. Maar er waren aan het eerste kwartaal van 2011 al 2,2 miljoen televisieaansluitingen die alternatieven als Digitenne, IPTV of glasvezel gebruik maakten.

    In het eerste kwartaal steeg het aantal televisieabonnementen in Nederland met één procent. Van het totale abonnementen heeft Ziggo het meeste in het klantenbestand staan. UPC en KPN volgen op grotere achterstand. De OPTA stelt in de onderbouwing van haar cijfers dat UPC marktaandeel verliest. Daarentegen krijgen KPN en kleinere televisieaanbieders als Tele2 meer grip op de televisiemarkt. De OPTA stelt verder in haar cijfers dat in 2010 de omzet afkomstig uit de Nederlandse televisiemarkt meer dan 1,3 miljard euro bedroeg.

    De groei van KPN op de televisiemarkt staat in schril contrast met het verlies aan marktaandeel van de telefonie- en internetmarkt. Tele2 doet het met telefonie – net als bij televisie – volgens goed en snoept bij KPN marktaandeel af. Op de internetmarkt zijn de kabelbedrijven de grote winnaars. De winst wordt afgesnoept bij internetaanbieders die van DSL-technieken gebruik maken. KPN blijft op zowel de telefonie als internetmarkt veruit de marktleider.

    OPTAZiggoUPCanaloogdigitaalopen kabelTele2KPNReggefiberGlashart Media

    Reacties

  1. TV-TIP Dokter Deen

    Dokter Deen
    NPO 1 om 19:00 uur
    Maria krijgt op de begrafenis van haar vader een schokkend bericht te horen. Ze zoekt steun bij haar ex-psychiater Max. Oscar begrijpt niet waar ze blijft. Oscar's dochter Eva neemt op een spetterende manier afscheid. Moeder Deen wordt steeds vergeetachtiger. Robbert komt maar niet toe aan zijn croissantje en wordt overvallen door zijn ex. Maria heeft haar boot gemist.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET AMERICAN MADE

      American Made is gebaseerd op de bizarre belevenissen van Barry Seale (Tom Cruise), een ritselaar en piloot die door de CIA gerekruteerd wordt. Totaal TV geeft vier keer een VIP-pakket voor deze thriller weg, met daarin een reistas én twee bioscoopkaartjes.

    TV-TIP Jeugdjournaal

    Jeugdjournaal
    NPO 3 om 19:00 uur
    Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland speciaal voor de jonge kijker. Het laatste nieuws uit binnen- en buitenland en het weer, speciaal voor de jonge kijker.