1. Nieuws

    Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars

    Het stoppen met FM-etherverspreiding van radiozenders heeft in Noorwegen ervoor gezorgd dat radiozenders veel luisteraars verloren hebben.
    Jarco Kriek
    16 maart 2017
    comments 6
    Overstap FM naar DAB+ kost veel luisteraars

    In de Noorse provincie Nordland is na uitschakeling van FM-etherdistributie van radiozenders het gemiddeld aantal luisteraars met dertien procent gedaald. In Nordland kan men alleen via het digitale radionetwerk DAB+ naar etherradio luisteren. De daling is fors, maar vooraf werd door enkele Noorse mediastromen een groter verlies voorspeld.

     

    Nederland hybride

    In Nederland is voorlopig nog geen sprake van het uitzetten van FM-zenders. De uitzendvergunningen staan op het punt voor minimaal vijf jaar verlengd te worden. Wel krijgen vergunninghouders de plicht om te investeren in verdere uitbouw van het DAB+ zendernetwerk. Dit is nodig om zowel de binnen- als buitenhuisontvangst te verbeteren. Nederlandse radiozenders streven daarnaast een hybride manier van gebruik van digitale radio na. Hierbij wordt DAB+ met online, zowel via vaste als mobiele internetnetwerken, gecombineerd.

    DAB+DABFMetherradiodigitaaalonlineinternetmobielvast

    Reacties

  1. TV-TIP Midsomer murders

    Midsomer murders
    BBC First om 18:55 uur
    Twee stellen verdwijnen in het dorpje Monks Barton waar het gonst van de geruchten over hekserij en spookbossen.

    Doe mee en win!

    • *

      5X DVD TOP OF THE LAKE: CHINA GIRL

      Lumière brengt Top of the Lake: China Girl, het tweede seizoen met Elisabeth Moss en Nicole Kidman in de hoofdrollen. Detective Robin Griffin keert naar huis, maar al snel verdwijnt de rust in Sidney wanneer het lichaam van een meisje aanspoelt. Totaal TV mag vijf keer de dvd van deze misdaadserie weggeven.

    TV-TIP Keuringsdienst van Waarde

    Keuringsdienst van Waarde
    NPO 3 om 20:25 uur
    In dit programma staat centraal wat fabrikanten ons als consumenten vertellen. Klopt het wat ze claimen en wat ze ons in reclames verkopen?