1. Nieuws

    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.
    Jarco Kriek
    2 oktober 2013
    comments 0
    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.

    Het zogenaamde BGC rapport stelt dat publieke omroepen tientallen miljoenen euro’s per jaar meer aan reclame-inkomsten kunnen binnenhalen. Dat kan door meer reclames uit te zenden. Daarbij wordt ook programma onderbrekende reclame als mogelijke optie genoemd. Commerciële mediabedrijven noemen de uitkomst van dit rapport funest voor het medialandschap als media-staatssecretaris Sander Dekker besluit om het rapport op de belangrijkste punten over te nemen. NPO-voorzitter Henk Hagoort is tegenstander om programma’s van de publieke omroep door reclame te onderbreken.

    NPO gaat commercieel

    De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van dit rapport. Het stelt dat de kijker wordt vergeten en het Nederlandse investeringsklimaat in het medialandschap onder druk komt te staan, maar vooral dat de publieke omroep hiermee feitelijk een commerciële omroep wordt. Bert Habets, CEO RTL Nederland in de hoedanigheid van voorzitter van de VCO: "Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop. Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert, verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving. Dit staat haaks op de ontwikkeling van een gezond en innovatief Nederlands medialandschap dat investeerders over de hele wereld aantrekt. Onze voortrekkersrol als creatief medialand komt hiermee ernstig in gevaar."

    Publieke omroepNPOHilversumbezuinigingreclameSTERSander DekkerVCOVCRNDP

    Reacties

  1. TV-TIP Ajax - Feyenoord

    Ajax - Feyenoord
    Fox Sports Eredivisie 1 om 14:30 uur
    Zal Ajax punten verspelen tegen Feyenoord, dat na een stroef begin dit seizoen aardig in vorm leek gekomen? Koploper PSV zal het hopen. Maar in eigen huis is Ajax sterk met Klaas-Jan Huntelaar in de spits, altijd goed in grote wedstrijden. De vraag is ook of de hand van trainer Erik ten Hag in zijn eerste klassieker al zichtbaar is.

    Doe mee en win!

    • *

      1x Philips Blender + old scool milkshakeglas

      Travel Channel zendt vanaf 27 januari Man V. Food uit, waarin acteur, foodie en veteraan uit de restaurantindustrie Casey Webb uitdagingen aangaat. Zoals de Belt Buster Challenge, waarvoor hij in slechts 20 minuten een hamburger van 1 kg, 1,4 kg nachos, aardappelkroketjes en een milkshake van 340 ml moet wegwerken. Totaal TV mag een Philips Blender + old scool milkshakeglas weggeven.

    TV-TIP Blackhat

    Blackhat
    Net5 om 20:00 uur
    Wanneer de VS en China worden getroffen door twee cyberaanvallen, slaan de landen de handen ineen. Regisseur Michael Mann verkiest zoals altijd vorm boven inhoud: de zoektocht naar de boef is van minder belang dan de sfeervolle plaatjes. Dat maakt een te lijzige, te voorspelbare film vol beeldschermen en toetsenborden.