1. Nieuws

    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.
    Jarco Kriek
    2 oktober 2013
    comments 0
    Plannen toekomst publieke omroep funest voor medialandschap

    De plannen om de publieke omroep meer te laten verdienen door commerciëler te opereren worden door de commerciële mediabedrijven van de tafel geveegd.

    Het zogenaamde BGC rapport stelt dat publieke omroepen tientallen miljoenen euro’s per jaar meer aan reclame-inkomsten kunnen binnenhalen. Dat kan door meer reclames uit te zenden. Daarbij wordt ook programma onderbrekende reclame als mogelijke optie genoemd. Commerciële mediabedrijven noemen de uitkomst van dit rapport funest voor het medialandschap als media-staatssecretaris Sander Dekker besluit om het rapport op de belangrijkste punten over te nemen. NPO-voorzitter Henk Hagoort is tegenstander om programma’s van de publieke omroep door reclame te onderbreken.

    NPO gaat commercieel

    De Vereniging Commerciële Omroepen (VCO), de Vereniging Commerciële Radio (VCR) en de NDP Nieuwsmedia (NDP) zijn verbijsterd over de inhoud van dit rapport. Het stelt dat de kijker wordt vergeten en het Nederlandse investeringsklimaat in het medialandschap onder druk komt te staan, maar vooral dat de publieke omroep hiermee feitelijk een commerciële omroep wordt. Bert Habets, CEO RTL Nederland in de hoedanigheid van voorzitter van de VCO: "Als deze plannen worden uitgevoerd, zetten we het medialandschap volledig op z’n kop. Deze plannen stellen de NPO in staat om met zware subsidies dezelfde spelregels te volgen als de commerciële partijen zonder subsidie. De oneerlijke concurrentie die dat oplevert, verstoort het totale medialandschap en druist volledig in tegen de Europese regelgeving. Dit staat haaks op de ontwikkeling van een gezond en innovatief Nederlands medialandschap dat investeerders over de hele wereld aantrekt. Onze voortrekkersrol als creatief medialand komt hiermee ernstig in gevaar."

    Publieke omroepNPOHilversumbezuinigingreclameSTERSander DekkerVCOVCRNDP

    Reacties

  1. TV-TIP Land Rush

    Land Rush
    Discovery Channel om 18:30 uur
    Vier moderne pioniers trekken de wildernis van Alaska in om daar een woning te bouwen. Danny bouwt zijn blokhut helemaal zelf en Tiffany heeft moeite met de vroege sneeuw.

    Doe mee en win!

    • *

      4X VIP-PAKKET THE MUMMY

      Tom Cruise speelt de hoofdrol in de spectaculaire nieuwe film van de wereldwijde legende: The Mummy. Terwijl men dacht dat ze overleden was, wordt een prehistorische prinses wakker in haar graftombe. Totaal TV geeft vier VIP-pakketten van deze 3D-film weg met daarin een T-shirt, een dvd van Jurassic World en twee bioscoopkaartjes voor The Mummy.

    TV-TIP 2Doc: De jacht op de match

    2Doc: De jacht op de match
    NPO 2 om 20:25 uur
    Wat is de rol en het belang van DNA-onderzoek in strafzaken? Moet elke burger zijn DNA afstaan? Een onderzoek naar de ethische en privacydilemma's aan de hand van de Utrechtse serieverkrachterzaak.

    Zappen.blog.nl